full screen background image

Raportul privind starea economică şi socială a judeţului, în 2013

colegiu pref 2802     Instituţia Prefectului – Judeţul Suceava conform prevederilor Legii nr. 340/2004 privind prefectul şi instituţia prefectului şi ale Hotărârii Guvernului României nr. 460/2006 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr. 340/2004 privind prefectul şi instituţia prefectului a elaborat Raportul privind starea economică şi socială  la nivelul judeţului Suceava pentru  anul 2013, pe care îl voi prezenta sintetic, ca principală temă a acestei şedinţe.

În ceea ce priveşte contextul economico-social al judeţului Suceava în anul 2013, doresc să punctez câteva realizări esenţiale în conformitate obiectivele stabilite în Programul de Guvernare 2013-2016.

Agricultura şi dezvoltarea satului românesc sunt priorităţi absolute ale actualului Guvern. În acest context, relansarea agriculturii la nivelul judeţului Suceava a reprezentat un obiectiv deosebit de important în cursul anului 2013.

Pe parcursul anului 2013 s-a realizat monitorizarea evoluţiei în structură a celor 347.644 ha teren agricol din care: 180.240 ha. teren arabil, 90.547 ha. păşuni, 73.898 ha  fâneţe şi 2.959 ha. livezi. În domeniul producţiei vegetale, la culturile de bază dinamica înregistrată a fost ascendentă, la cultura de cartof (14.945 kg/ha), plante furajere (18.797kg/ha) şi legume (16.140 kg/ha).

În ceea ce priveşte valorificarea producţiei animale, de la efectivele existente la nivelul judeţului, în anul 2013, s-au obţinut următoarele rezultate: carne total – 41.838  tone viu;  lapte vacă – 3.083.850 hl; lapte capră/oaie – 140.250 hl;  miere – 387  tone; ouă – 83.550   mii bucăţi .
În domeniul agriculturii ecologice au fost înregistraţi 2.006 operatori iar în cel al produselor tradiţionale a fost  atestată activitatea pentru  24 societăţi comerciale care produc  94 de produse.

Monitorizarea şi verificarea realizării acţiunilor prevăzute în Planul Naţional de Inspecţie şi Control în vederea păstrării indemnităţii teritoriului judetului Suceava  de boli infecto – contagioase majore; prevenirii apariţiei de toxiinfecţii alimentare şi  realizării siguranţei alimentelor s-a concretizat un număr total de 1.203 acţiuni de control la unităţile de alimentaţie publică şi 58 controale la unităţile care depozitează şi comercializează produse medicinale şi de uz veterinar şi 9 acţiuni în cadrul Sistemului Rapid de Alertă pentru Alimente şi Furaje (SRAAF). Au fost sanctionaţi contravenţional 79 agenţi economici, valoarea totală a sancţiunilor aplicate fiind de 62.160 lei.

În cursul anului 2013, au fost autorizate sanitar – veterinar un număr de 72 obiective şi înregistrate 515 obiective noi dar au fost emise un număr de 130 Ordonanţe de interzicere şi 16 Ordonanţe de suspendare a activităţii.
Pentru implementarea  Programului Naţional de Dezvoltare Rurală PNDR au fost verificate  1.764  dosare  cerere  de  plată  în  valoare  de  37.732 mii  lei.
În ceea ce priveşte acordarea sprijinului pe suprafaţa, în anul 2013, au fost analizate 57.795 cereri, pentru  suprafaţa de 221.936 ha teren cultivat.  Valoarea sumei autorizate  a fost de 178.590, 42 mii lei iar a celei plătite de  151.673,83 mii lei

În ceea ce priveşte promovarea formelor moderne şi eficiente în agricultură la nivelul judeţului şi-au desfăşurat activitatea un număr de 469 exploataţii agricole, 108 forme asociative şi 10 grupuri de  producători.

Politica de apărare a Guvernului României a vizat elementele de continuitate strategică pe dimensiunea NATO, U.E. şi pentru îndeplinirea obligaţiilor asumate prin Parteneriatul strategic cu S.U.A. Activitatea  în acest domeniu, s-a concretizat în acţiuni întreprinse pe linia selecţiei şi recrutării resurselor umane pentru nevoile de apărare ale ţării, pregătirii pentru situaţii de criză, mobilizare şi război a persoanelor cu obligaţii pe linia evidenţei militare din cadrul operatorilor economici şi instituţiilor publice cu sarcini pe linia apărării.

Principalele activităţi desfăşurate, în anul 2013, în domeniul gospodăririi apelor au vizat: exploatarea, întreţinerea, repararea, completarea şi modernizarea lucrărilor hidrotehnice  aflate în administrare;  monitorizarea cantitativă şi calitativă a resurselor de apă  prin cele  21.347 analize fizico-chimice, 492 biologice efectuate  şi  a celor peste 103 mii  măsurători; controlul utilizatorilor de apă şi a lucrărilor construite pe ape şi în legătură cu apele – 699 controale; elaborarea
Planurilor de apărare împotriva inundaţiilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi accidentelor la construcţiile hidrotehnice din administrare; actualizarea  cadastrului apelor şi a drepturilor de folosire la 6.527 obiective precum şi  regularizarea debitelor în bazinul hidrografic Siretul Superior pentru combaterea inundaţiilor şi a fenomenelor meteo periculoase.

În domeniul regimului silvic, pe raza judeţului Suceava, s-au efectuat lucrări de regenerare a pădurilor pe o suprafaţă de 1.400 ha în fondul forestier de stat şi 260 ha în fondul forestier privat, în valoare totală de 8.466,22 mii lei.

Lucrărilor de îngrijire efectuate pentru dezvoltarea şi asigurarea stabilităţii arboretelor, s-au efectuat  în pădurile proprietate publică a statului, pe o suprafaţă de 9.882 ha şi în pădurile altor proprietari pentru care s-au încheiat contracte de administrare sau pază, pe o suprafaţă de 740 ha.

Activităţile de control privind regimul silvic în toate formele de proprietate asupra pădurii,  s-au realizat prin 3.545 inspecţii în fond forestier şi în vegetaţia forestieră din afara fondului forestier, indiferent de forma de proprietate. Prin inspecţiile  de fond s-a verificat suprafaţă de 60.000 ha, ceea ce reprezintă 14% din suprafaţa pădurilor judeţului şi cele 71 fonduri de vânătoare existente, în urma cărora constatat că volumul tăierilor ilegale la nivel de judeţ a scăzut cu 22% în 2013 faţă de 2012, (12.800 mc masă lemnoasă, faţă de 16.500 mc masă lemnoasă în anul 2012).

Bugetul judeţului Suceava, pe anul 2013, a fost elaborat în conformitate cu prevederile Legii nr.5/2013 privind bugetul de stat pe anul 2013, fiind aprobat prin Hotărâre a Consiliului Judeţean Suceava şi ulterior rectificat.

Prevederile bugetare înscrise în bugetul propriu al judeţului Suceava au însumat 405.669, 57 mii lei  la partea de venituri şi 434.563,17 mii lei la partea de cheltuieli, cu un deficit planificat de 28.893,6 mii lei, finanţat din excedentul bugetului local.

La finalul anului 2013, încasările realizate au fost de 311.267,7mii lei, (76,73% faţă de bugetul aprobat), iar plăţile nete au fost de 305.784,84 mii lei, (70,37% faţă de bugetul aprobat).

Execuţia bugetară s-a închis cu un excedent de 5.482,93 mii lei, ce poate fi utilizat în anul 2014, în conformitate cu prevederile Legii finanţele publice locale.

În domeniul protejării patrimoniului cultural naţional, a fost asigurată   inventarierea  şi actualizarea evidenţei patrimoniului imobil din Lista Monumentelor Istorice şi au fost monitorizate intervenţiile asupra monumentelor istorice prin 449 inspecţii şi 236 avize eliberate

Instituţiile culturale au organizat, 163 de acţiuni cuprinse în Calendarul acţiunilor culturale pe anul 2013 la nivelul judeţului Suceava”. Consiliul judeţean Suceava a susţinut financiar aceste activităţi prin alocarea sumei de  1.745 mii  lei  pentru proiect pe domenii de activitate precum: susţinerea cultelor religioase recunoscute 131 proiecte, în valoare de 1.200 mii lei; acordarea de fonduri pentru susţinerea activităţii culturale (simpozioane, manifestări teatrale, apariţii editoriale, etc.) – 11 proiecte în valoare totală de 100 mii lei.

Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava, instituţie reprezentativă a învăţământului superior, a dezvoltat pe parcursul anului 2013, o preocupare constantă şi în organizarea  unor manifestări ştiinţifice şi culturale de nivel naţional şi chiar european  european.

În scopul dezvoltării durabile şi pentru diminuarea disparităţilor de la  nivelul judeţului Suceava, componenta dezvoltare şi administraţie a constituit premisă esenţială pentru anul 2013.

Implementarea proiectelor cuprinse în Strategia  de dezvoltare economică şi socială a judeţului Suceava 2011– 2020 a constituit principalul obiectiv al administraţiei judeţene. În acest sens, pentru încurajarea asocierii dintre unităţile administrativ teritoriale în scopul atragerii de fonduri destinate dezvoltării comunităţilor în mod integrat, în cursul anului 2013, au fost  eliberate Grupurilor de Acţiune Locală (GAL-urilor) un număr de 55 de adeverinţe privind  încadrarea în direcţiile de acţiune finanţabile, prevăzute în strategie.

În scopul dezvoltării locale s-a asigurat implementarea Programului Naţional de Dezvoltare Locală –PNDL, Consiliului  Judeţean Suceava primind fonduri în sumă de 13.741 mii lei care au fost alocate la nivelul întregului judeţ, pentru dezvoltarea infrastructurii  rutiere şi de utilităţi.

Pentru dezvoltarea urbană şi amenajarea teritoriului au fost emise 644 autorizaţii/certificate de urbanism/avize încasând o sumă totală de 66, 9 mii lei
În ceea ce priveşte situaţia construcţiilor realizate în anul 2013, judeţul Suceava a deţinut 27,3% din numărul total al autorizaţiilor de construire pentru clădiri rezidenţiale situându-se pe primul loc în cadrul Regiunii Nord-Est.

Activitatea în domeniul calităţii construcţiilor  a vizat  realizarea unui număr total de 2.513 acţiuni de control la  1.787 obiective de construcţii.
Administraţia publică modernă şi eficientă trebuie să se sprijine, fără îndoială, pe o resursă umană de calitate, pe un corp profesionist de funcţionari publici, capabil să crească nivelul de performanţă instituţională şi să satisfacă pe deplin interesele cetăţenilor.

În cursul anului precedent, administraţia judeţeană a adoptat 234 hotărâri şi 855 dispoziţii ce vizează în special măsuri pentru punerea în aplicare a hotărârilor consiliului judeţean. Pentru soluţionarea unor probleme de interes major pentru comunitate, prefectul judeţului  a emis  290 ordine.

În scopul respectării legalităţii actelor administrative, s-a exercitat controlul asupra unui număr de 49.923 acte administrative emise/adoptate de autorităţile locale şi judeţene din care 7.445 hotărâri şi 42.478  dispoziţii.

Aplicarea apostilei – supralegalizarea, conform Convenţiei de la Haga din 1961, a actelor oficiale administrative s-a realizat pentru un număr total de 4.202 acte,  valoarea totală a taxelor achitate fiind de 131,52 mii lei.

Pentru atingerea obiectivelor prioritare în domeniul de învăţământ preuniversitar, în anul 2013, activitatea a fost direcţionată pe: dezvoltarea resurselor umane, corelarea programelor educaţionale cu piaţa muncii, activităţi şcolare, extraşcolare şi extracurriculare, educaţia pentru minorităţile naţionale şi pentru grupurile dezavantajate, dimensiunea europeană şi internaţională a învăţământului românesc.
În vederea funcţionării eficiente a sistemului de management educaţional,  un număr 8.210 cadre didactice şi-au desfăşurat activitate în 813 unităţi de învăţământ pentru un număr total de 118.521 preşcolari şi elevi.

Rezultatele activităţii susţinute din domeniul învăţământului preuniversitar s-au concretizat în anul 2013, prin cele 133 de premii şi menţiuni la fazele naţionale ale olimpiadelor şi concursurilor şcolare.

Pentru încurajarea frecvenţei şcolare, în cursul anului trecut, au fost implementate Programele guvernamentale „Lapte –Corn” şi „Consumul de fructe în şcoli”, beneficiari fiind 16.844 preşcolari şi 68.014 elevi, cu un buget alocat în valoare de 18.676 mii lei.

În domeniul universitar, în cele 9 facultăţi, în care sunt înscrişi peste 9.000 de studenţi, s-a urmărit corelarea ofertei educaţionale cu cerinţele de pe piaţa muncii, s-au continuat demersurile pentru acreditarea specializărilor autorizate şi extinderea programelor de studii la nivel de licenţă, masterat, doctorat şi post doctorat.

La nivelul Universităţii  „Ştefan cel Mare” cercetarea reprezintă o componentă  deosebit de importantă a activităţii academice. Derularea celor 105  proiecte de cercetare, în valoare de 20.825, 8 mii lei s-a desfăşurat în 13 centre de cercetare ale universităţii, din care 6 recunoscute de Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice din Învăţământului Superior (CNCSIS).

Implementarea Programului de Cercetare – Dezvoltare al  Băncii de  Resurse Genetice Vegetale Suceava, în anul 2013, a însemnat continuarea preocupărilor din anii precedenţi, activitatea desfăşurată putând fi plasată pe 4 planuri distincte: dezvoltare, cercetare ştiinţifică, diseminarea rezultatelor cercetării şi conectarea instituţiei la reţeaua internaţională de profil.

De asemenea, programul de cercetare a vizat identificarea de noi surse mai valoroase pentru ameliorarea calităţii şi creşterea productivităţii fructelor şi diversificarea cu noi soiuri de fructe în cadrul Staţiunii de Cercetare – Dezvoltare pentru Pomicultură Fălticeni.

În anul 2013, colectarea şi procesarea datelor cu caracter economic, social, demografic de la nivel teritorial s-au realizat în vederea implementării  politicilor economice şi sociale, informării opiniei publice şi utilizării de către Institutul Naţional de Statistică pentru cercetările statistice oficiale cuprinse în Programul Statistic Naţional Anual, care a avut prevăzute 119 cercetări statistice.

Acţiunile ce au vizat domeniul afacerilor externe la nivelul judeţului Suceava, în anul 2013, au pus un accent deosebit pe consolidarea parteneriatelor cu regiuni din alte state şi pe întărirea cooperării cu ţările vecine. În acelaşi registru, s-au început negocierile în vederea înfrăţirii cu Regiunea Tver din Federaţia Rusă.

Potenţialul socio-economic al unităţilor administrativ teritoriale a fost promovat, în cadrul întâlnirilor  oficiale cu ambasadorii Albaniei, Qatarului, Kazakstanului, Emiratelor Arabe, Macedoniei, Franţei, Republicii Cehe, a Statului Israel şi a şefului Secţiei economice şi comerciale a Ambasadei R.F. Germania.
C
onsiliul Judeţean Suceava a colaborat, pe parcursul anului 2013, în baza parteneriatelor şi acordurilor încheiate, cu toate unităţile administrativ – teritoriale partenere, respectiv: Regiunea Schwaben din Germania, Departamentele Mayenne şi de Nord din Franţa, Regiunea Abruzzo din Italia, Regiunile Cernăuţi şi Ivano Frankivsk din Ucraina, Voievodatul Silezia din Polonia şi Regiunea Guizhou din China.

Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava, a continuat activitatea în cadrul parteneriatelor de colaborare încheiate în anii anteriori şi a deschis  noi parteneriate şi protocoale internaţionale de colaborare cu universităţi din ţări ale Uniunii Europene şi din afara acesteia.  (sunt prezentate detaliat  pe slide)

De asemenea, a continuat activitatea în baza celor 160 de acorduri interuniversitare de mobilităţi, în cadrul unor Programe în domeniul educaţional şi de cercetare, cum ar fi: Erasums; Leonardo da Vinci; Grundtvig; Jean Monnet etc.

Prefectul judeţului Suceava a participat la lucrările celei de – XVI- ediţie a Comisiei  mixte interguvernamentale  româno – germană pentru problemele etnicilor germani din România ce a avut loc la  Sibiu, în cadrul căreia a fost  prezentat  un Raport privind istoricul minorităţii germane din zona Bucovina şi colaborarea dintre judeţul Suceava şi  regiuni similare din Germania, cu precădere Regiunea Schwaben.
Consiliul Judeţean Suceava a organizat cea de-a treia ediţie a evenimentului „Dialog Bucovinean”, cu sprijinul Ambasadei Austriei la Bucureşti având ca scop promovarea dialogului şi a schimburilor economice din zona istorică Bucovina.

Judeţul Suceava a fost gazda unei delegaţii a Consiliului voievodal Podkarpackie, din Polonia căreia i-au fost  prezentate principalele oportunităţi de investiţii, proiectele aflate în implementare, accentuând în acelaşi timp potenţialul turistic al judeţului.

De asemenea,  reprezentanţii Consiliului Judeţean Suceava au identificat posibilitatea unor noi colaborări instituţionale, prin organizarea unor evenimente la Rzeszów şi Suceava, care să ilustreze cultura şi civilizaţia tradiţională din cele două unităţi administrativ-teritoriale în cadrul proiectului de promovare a diversităţii culturale „Suntem vecini pe Terra, să facem cunoştinţă”.

Începând cu data de 01.08.2013, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Suceava funcţionează după o noua  formă de organizare, sub denumirea de Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Suceava, ANAF în cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Iaşi. Obiectivul prioritar al administraţiei fiscale este creşterea conformării voluntare a contribuabililor.

Încasările realizate,  în anul 2013, la  Bugetul General Consolidat al Statului  au fost de 1.237.134 mii lei.
Principalele venituri la bugetul de stat realizate în anul 2013, comparativ cu anul 2012,  au fost:
– impozitul pe profit a fost de 68,77 mii lei faţă de 63.21 mii lei;
– impozitul pe venit a 221,47 mii lei faţă de 183.67 mii le;
– încasările la accize au fost de 10,84 mii lei faţă de 6.28 mii lei.

Pentru recuperarea creanţelor bugetare datorate bugetului general consolidat, în urma aplicării măsurilor de executare silită s-a încasat suma totală de 105.097 mii lei.

Activitatea de inspecţie fiscală s-a concretizat într-un număr de 1.411 acţiuni de control la persoane juridice, sumele suplimentare nete atrase fiind în  valoare de 134.399,7 mii lei mii lei şi 1.213 acţiuni de control la persoanele fizice, sumele nete atrase fiind în valoare de  7.069,2 mii lei.

În ceea ce priveşte activitatea de trezorerie se constată în anul 2013, comparativ cu anul 2012, o creştere cu 10,7% a contribuabililor persoane juridice şi cu 10,6% a contribuabililor persoane fizice. Totalul veniturilor încasate a fost de 6.129.621  mii lei, iar totalul plăţilor efectuate din conturi de cheltuieli bugetare sau de disponibilităţi a fost de 4.783.170 mii lei:

În anul precedent  principalele venituri bugetare înregistrate în urma activităţii de operaţiuni vamale de control a fost de  173.170,03 mii lei.

În contextul crizei economice mondiale, care şi-a pus o puternică amprentă asupra bugetelor unităţilor administrativ–teritoriale, accesarea fondurilor europene nerambursabile, reprezintă o alternativă viabilă pentru realizarea obiectivelor de investiţii necesare creşterii calităţii vieţii cetăţenilor.

Creşterea gradului de absorbţie a fondurilor europene la nivel judeţean a  constituit o preocupare majoră, a Instituţiei Prefectului – judeţul Suceava. În acest sens, în cursul anului precedent au fost monitorizate un număr total de 83 de proiecte, cu o valoare totală de 246.582,09 mii euro. Menţionăm faptul că, cel  mai mare număr de proiecte, 62 sunt finanţate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR),  însumând 100.557,1 mii euro.

Având în vedere că anul 2013, a fost ultimul din exerciţiul bugetar 2007-2013 şi datorită faptului că a mai fost activ un număr mic de linii de finanţare, la nivelul judeţului nostru au mai fost semnate 10 contracte de finanţare cu o valoare totală de 8.383, 4 mii euro, dintre care cele mai multe prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală, respectiv 6 proiecte cu o valoare de 6.675,8 mii euro. Celelalte au fost finanţate prin Programul Operaţional Regional (POR) şi Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice ( POSCCE).

Un rol deosebit de important în accesarea fondurilor alocate României de către Uniunea Europeană îl deţine societatea civilă. În scopul încurajării sectorului neguvernamental în vederea depunerii a cât mai multe proiecte, Instituţia Prefectului a iniţiat şi organizat, Întâlnirea anuală a organizaţiilor neguvernamentale din judeţul Suceava, în cadrul căreia s-a propus constituirea Parteneriatului consolidat al ONG-urilor din judeţul Suceava şi Instituţia Prefectului – judeţul Suceava. Iniţiativă s-a impus în vederea creşterii gradului de absorbţie a fondurilor nerambursabile, precum şi a dezvoltării conceptului de parteneriat dintre reprezentanţii societăţii civile şi instituţiile statului, în cadrul căruia asigurarea sustenabilităţii relaţiei între toţi actorii implicaţi în coerenţa acestui demers, revenindu-i instituţiei prefectului .

La data de 31.12.2012, numărul total al firmelor în funcţiune pe teritoriul judeţului Suceava era de 29.092 din care: 18.068 persoane juridice (societăţi comerciale, regii autonome, cooperative) şi 11.024 persoane fizice autorizate, întreprinderi familiale sau individuale.

La finele anului, în judeţul Suceava erau în funcţiune 887 de agenţi economici cu participare străină. Agenţii economici cei mai importanţi ca număr şi capital social provin din: Italia, Germania, Austria, Spania, Franţa  şi  Belgia.
Indicele producţiei industriale, în anul 2013, serie brută, comparativ cu anul 2012, a fost de 110,3%, înregistrând o creştere cu 10,3%, indicele cifrei de afaceri a întreprinderilor cu activitate principală de industrie a fost de 119,9%.
Ordinea publică, prevenirea şi combaterea criminalităţii şi siguranţa cetăţeanului, au fost asigurate prin executarea de misiuni comune, în mediul urban şi rural în vederea combaterii tuturor formelor de criminalitate şi asigurării climatului de ordine.

Combaterea criminalităţii la nivel judeţean a înregistrat rezultate concrete având în vedere faptul că infracţiunile sesizate care fac obiectul lucrărilor penale au un trend descendent  faţă de anul 2012,  fiind înregistrate  17.542 fapte cu 598 mai puţine.

Din totalul acestor infracţiuni,  2. 079 au fost de natură economico financiară,  9. 114 judiciare şi 6.349 de altă natură

Pentru asigurarea climatului de ordine şi siguranţă publică la nivelul localităţilor urbane şi rurale s-au realizat intervenţia la 19.464  evenimente sau sesizări ale unor persoane, care au solicitat prezenţa poliţiei la faţa locului, iniţierea şi organizarea a 160 razii/activităţi complexe şi 2.585 acţiuni în sistem integrat prin implicarea poliţiştilor structurilor de ordine publică, rutier, investigaţii criminale, investigarea fraudelor, etc. precum şi 29.797 controale direcţionate în special în mediile favorabile săvârşirii de infracţiuni (bazare, târguri, pieţe, etc.)

Pe linia siguranţei traficului rutier, în 2013 au fost efectuate 423 acţiuni, rezultatele obţinute făcând obiectul constatării a 1.117 infracţiuni din care 684 la regimul circulaţiei şi au fost aplicate 76.201 contravenţii.

Menţinerea ordinii şi siguranţei publice, s-a organizat şi executat în sistem integrat, conform a Planului unic de ordine şi siguranţă publică, respectiv a Planului de cooperare cu I.P.J. Suceava, pentru îndeplinirea în comun a unor misiuni de menţinere a ordinii publice, în cele 114 localităţi.

Prevenirea şi combaterea infracţionalităţii transfrontaliere, în anul 2013, a făcut obiectul a 245 misiuni  în urma cărora a fost confiscată  cantitatea de 68.544 pachete ţigarete  de provenienţă ucraineană şi moldovenească, în valoare totală de 631.770 lei.

Prin punctele de frontieră au trecut 1.694.563 persoane faţă de 1.527.006 persoane în anul 2012,  iar traficul de mijloace de transport  înregistrat  a fost de 577.601 mijloace de transport  faţă de 563.142 mijloace,  în anul 2012.
La frontiera de stat s-au  înregistrat un număr total de 434 infracţiuni, valoarea amenzilor a fost  de 66,65 mii lei, iar cea a bunurilor confiscate de 10.093,5 mii  lei.

Pentru prevenirea a situaţiilor de urgenţă s-au desfăşurat  1.608 controale, 916 verificări, în cadrul cărora au fost constatate 9.816 deficienţe în urma cărora au fost aplicate 848 de amenzi în cuantum de 962 mii lei şi 3.667 avertismente.

Activitatea operaţională s-a concretizat în 4.926 ieşiri la intervenţie şi 4.702 situaţii de urgenţă (în medie 12,88 pe zi).

În urma îndeplinirii misiunilor de intervenţie în situaţii de urgenţă, în anul 2013 au fost salvate 3.235 de persoane şi bunuri materiale în valoare de peste 93 milioane lei.

Pe timpul acţiunilor de stingere a incendiilor s-au înregistrat 93 victime (36 decedaţi 57 răniţi) şi pagube în valoare aproximativă de 10 milioane lei.

În vederea inventarierii pagubelor produse ca urmare a manifestării fenomenelor hidrometeorologice periculoase s-au constituit 68 comisii mixte pentru inventarierea/evaluarea pagubelor. Valoarea estimativă a pagubelor înregistrate pe parcursul anului 2013 la nivelului judeţului Suceava fiind de 42.148, 7 mii  lei.

Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă şi-a concentrat eforturile pentru gestionarea corespunzătoare a situaţiilor de urgenţă produse pe teritoriul judeţului.
Cele mai grave situaţii de urgenţă au fost produse de inundaţiile din perioada mai – iunie, precum şi de incendiile produse la fondul forestier (10 incendii cu afectarea a 85 ha), cele de mirişti şi de vegetaţie uscată (37 incendii cu afectarea a 40 ha). CJSU s-a implicat în găsirea soluţiilor cele mai bune pentru înlăturarea efectelor situaţiilor de urgenţă produse, făcând posibilă reducerea efectelor acestora, iar comunităţile locale au fost sprijinite activ, inclusiv prin acordarea de ajutoare umanitare (inundaţii în luna mai în oraşul Liteni).

În ceea ce priveşte ordinea publică, în perioada supusă evaluării,  au fost organizate şi executate, un număr de :
– 2.966  misiuni de menţinere a ordinii publice prin patrule mixte în mediul urban şi 712 misiuni în mediul rural.
– 2.342  misiuni de menţinere a ordinii publice prin patrule de jandarmi în staţiuni montane şi pe traseele turistice.
– 99 acţiuni punctuale, executate în zone de interes operativ, pentru prevenirea şi
Combaterea faptelor antisociale, pe parcursul cărora au fost aplicate 584 sancţiuni contravenţionale, în valoare de 55,32 mii lei şi ridicate în vederea confiscării bunuri în valoare de 7,13 mii lei.

Totodată, pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi a personalului didactic, fiind organizate 86 de acţiuni în zona instituţiilor de învăţământ preuniversitar.

În vederea implementării Strategiei Naţionale Antidrog în anul 2013, au fost încheiate la nivel judeţean  8 protocoale şi acorduri de parteneriat/colaborare în scopul realizării activităţilor prevăzute în Planul de acţiune.

În ceea ce priveşte justiţia şi politicile anticorupţie în anul 2013, s-a avut în vedere prevenirea, documentarea şi combaterea faptelor de corupţie, în rândul personalului Ministerului Afacerilor Interne.

În acest sens, au fost  organizate şi desfăşurat 76 activităţi de prevenire  la care au participat 1.681 cadre, din care 236 cu funcţii de conducere şi 1.445 cu funcţii de execuţie

Pe linia investigaţiilor şi a cunoaşterii mediului infracţional, au fost instrumentate 91 de dosare  şi au fost cercetate 190 de persoane, 96 dintre ele fiind din rândul personalului MAI.

Un alt obiectiv important cuprins în Programul de Guvernare 2012 îl reprezintă protecţia mediului înconjurător.

Rămâne în curs de implementare proiectul „Sistem Integrat de Management al Deşeurilor în judeţul Suceava”, prin Programul Operaţional Sectorial Mediu – Axa prioritară 2. Valoarea totală a proiectului este de 218.045,62 mii lei, fără TVA,  care prevede construirea depozitelor conforme de deşeuri (Moara şi Pojorâta). În anul 2013, au fost finalizate procedurile privind achiziţiile publice pentru „Construcţia şi punerea în funcţiune a depozitului ecologic de la Pojorâta,  inclusiv proiectarea şi execuţia staţiei de tratare a levigatului” şi s-a lansat procedura privind achiziţia publică pentru contractul de lucrări la „Construcţia a 3 staţii de transfer şi redimensionarea a 2 staţii de transfer, precum şi construcţia centrelor de colectare aferente în judeţul Suceava”.

O problemă dificilă  pe linie de Management al deşeurilor în judeţul Suceava o constituie decalajul de timp între sistarea activităţii depozitelor de deşeuri neconforme şi lipsa depozitelor ecologice care vor fi realizate în cadrul proiectului „Sistem Integrat de Management al Deşeurilor în Judeţul Suceava”.

În ceea ce priveşte refacerea zonelor în care solul, subsolul şi ecosistemele terestre au fost afectate, în anul 2013 s-au realizat lucrări de remediere ecologică în valoare totală de 25.327,71 mii lei. în perimetrele miniere închise .

În vederea îmbunătăţirii  calităţii factorilor de mediu, în anul 2013 s-au efectuat 1.340 inspecţii  în urma cărora s-au aplicat 164 sancţiuni contravenţionale,  din care  86 amenzi în valoare totală de 783, 4 mii  lei şi 78 avertismente.
În domeniul ocupării forţei de muncă, rata şomajului înregistrat în cursul anului 2013,  a avut  un parcurs asemănător cu evoluţia din anul 2012, cu perioadele de şomaj ciclic plasate în limitele sezonalităţii specifice domeniilor de activitate care depind de anotimpul cald sau rece.

Judeţul nostru a încheiat astfel, parcursul anual al acestui indicator cu o rată medie a şomajului de  6,43 %, (se observă din grafic). Segmentul de  şomeri înregistrat în cursul anului 2013, arată că din totalul de 16.185  şomeri înregistraţi la sfârşitul anului 2013, o pondere dominantă de 68,1%, o  deţin persoanele cu nivel de instruire primar, gimnazial şi profesional; peste un sfert, respectiv 25,7% persoanele cu nivel de instruire liceal si postliceal şi  doar 6,2% persoanele  cu nivel de instruire universitar.
Evoluţia locurilor de muncă vacante în cursul anului 2013 a înregistrat o creştere cu 927 de oferte faţă de parcursul anului anterior.

O creştere a ocupării faţă de anul 2012, s-a înregistrat pentru persoanele din evidenţă, aparţinând următoarelor categorii: şomeri din mediul rural (cu 3%), şomeri peste 45 ani (cu 19,7%), şomeri cu nivel de instruire liceal (cu 4%) şi o scădere a ocupării faţă de anul 2012  în rândul şomerilor din mediul urban (cu 3%), şomerilor sub 25 ani (cu 12,6%) şi şomerilor de sex feminin (cu 8%) .

Anul 2013 s-a încheiat cu un bilanţ de 19.428 persoane din evidenţă ocupate, cifră ce a depăşit cu 4% valoarea propusă prin Programul de ocupare al anului 2013 şi cu 0,2% cifra realizată în anul 2012. (Structura pe categorii de vârstă, mediu de provenienţă şi nivel de instruire, a numărului de persoane ocupate în cursul celor doi ani comparaţi, este redată în tabelul de pe slide )

În cadrul activităţii  de control  în domeniul relaţiilor de muncă au fost efectuate 3.623 de controale la un număr de 3.333 de unităţi,  în urma cărora au fost sancţionaţi 839 angajatori, au fost aplicate 1.151 sancţiuni contravenţionale iar valoarea amenzilor aplicate a fost de 2.299, 5 mii  lei.

Controlul privind respectarea prevederilor Codului Muncii  s-a concretizat în  3.623 de verificări în urma cărora  s-au depistat 2 infracţiuni pentru primirea la muncă a mai mult de 5 persoane fără încheierea  contractului individual de muncă şi 164 persoane  fără forme legale de angajare.

Acţiunea de verificare a modului în care angajatorii respectă prevederile legale privind întocmirea şi completarea Registrului general de evidenţă al salariaţilor, în anul 2013, s-a concretizat în 3.446 controale, în urma cărora au fost aplicate 632 sancţiuni, din care 388 amenzi, în valoare de 514,4 mii  lei, 244 avertismente şi 2.400 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate .

În ceea ce priveşte relaţiile  de muncă, securitatea şi sănătatea în muncă, s-au întreprins un număr de 1.516 acţiuni de control în urma cărora  au fost aplicate 1.390 sancţiuni contravenţionale  şi s-au aplicat  amenzi în valoare de 557, 5 mii  lei.

La  sfârşitul anului 2013, la nivel judeţean se aflau in evidenţă un număr de 155.715 pensionari şi 180.420 dosare active (un pensionar poate avea mai multe dosare), din care: 150.697 dosare pensionari de stat, 22.131 din fostul sistem de asigurări sociale al agriculturii şi 7.592 beneficiari de legi speciale.

Veniturile totale colectate la bugetul asigurărilor sociale de stat, în anul 2013,  au fost de  493.942,4 mii lei.

Încasările la bugetul asigurărilor sociale de stat de la asiguraţii individuali în anul 2013, a fost de  10.495,61 mii  lei faţă de 6.518,17mii lei  în anul 2012.

În vederea  creşterii gradului de colectare a contribuţiei de asigurări sociale au fost trimise 698 înştiinţări de debit pentru asiguraţii cu contract de asigurare.
(situaţia comparativă cu anul 2012 este prezentată în graficul de pe slide )

În cursul anului 2013, au fost repartizate 4.626 bilete de tratament, din care au fost valorificate 4.544  înregistrând un procent de valorificare de 98,23%.
Gestionarea într-un sistem unitar de plată a beneficiilor de asistenţă socială şi a altor programe privind serviciile sociale  de la bugetul de stat, în anul 2013, s-a realizat pentru 219.988 beneficiari prestaţiile sociale însumând 183.815,84 mii lei.

Activitatea de Inspecţie Socială s-a concretizat prin inspectarea a 121 entităţi, din care 118 instituţii publice (primării, şcoli, operatori publici de transport, şi 9 private (operatori privaţi de transport local, unităţi protejate, asociaţii şi fundaţii) în urma cărora au fost constituite 692 debite, în sumă totală de 565,17 mii lei după cum urmează: indemnizaţie pentru creşterea copilului 288,4 mii lei, ajutoare pentru încălzirea locuinţei 19,3 mii lei, alocaţie pentru susţinerea familiei 143, 7 mii lei, venit minim garantat 34,7 mii lei, alocaţia de stat pentru copii 79,2 mii  lei şi  a fost recuperată suma de 340,6 mii  lei.

Familia şi  protecţia socială reprezintă o coordonată esenţială în menţinerea echilibrului social al comunităţii. În 2013, la nivelul judeţului Suceava s-au aflat în evidenţa sistemului de protecţie un număr de 1.078 copii/tineri care au beneficiat de măsuri de protecţie de tip familial (61%) şi 556 copii/tineri care au beneficiat de măsuri de protecţie de tip rezidenţial (39%). Totodată, au fost monitorizaţi un număr de  8.504 copii ai căror părinţi sunt plecaţi la muncă în străinătate, proveniţi din 5.953 familii (2.660 copii cu ambii părinţi plecaţi la muncă în străinătate, 5.097 cu un părinte plecat la muncă în străinătate şi 747 copii cu părinte unic susţinător plecat la muncă în străinătate).
În aceeaşi perioadă, pentru încurajarea adopţiei naţionale au fost încuviinţate un număr de 33 de adopţii naţionale.

În ceea ce priveşte protecţia persoanelor adulte cu handicap, în anul precedent, pentru asigurarea tuturor drepturilor şi facilităţilor au fost plătite sume în valoare de 78.018,43 mii lei, pentru cele 18.597 persoane încadrate în grad de handicap.

În anul 2013, Comisia de Dialog Social a judeţului Suceava s-a întrunit în 11 şedinţe, lunar sau ori de câte ori au existat solicitări din partea reprezentanţilor sindicatelor şi patronatelor, fiind luate în discuţie şi analizate teme privind: acordarea plăţilor compensatorii pentru persoanele disponibilizate de la SC TERMICA Suceava, acordarea tichetelor de masă pentru salariaţii din unităţile sanitare, acordarea sporului de periculozitate în învăţământ, etc.

În scopul menţinerii stării de sănătate a populaţiei judeţului au fost realizate obiectivele în domeniul sănătăţii, aşa cum derivă din Programul de Guvernare 2013 – 2016.  În Registrul unic al cabinetelor medicale, sunt înregistrate un număr total de 1.082 cabinete medicale şi furnizori de servicii medicale, din care 78 au fost luaţi în evidenţă în cursul anului 2013, după cum urmează: 9 cabinete medicale de medicină de familie, 30 cabinete medicale de medicină dentară şi  39 cabinete medicale de alte specialităţi şi laboratoare.

Pentru protejarea sănătăţii şi prevenirea îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc au fost monitorizate acţiunile specifice din cadrul Programelor Naţionale de Sănătate, derulate la nivelul judeţului Suceava în anul 2013, ce vizează bolile transmisibile şi netransmisibile, evaluarea şi promovarea sănătăţii şi educaţiei pentru sănătate, de sănătate a femeii şi copilului.

Reducerea riscului de îmbolnăvire  a locuitorilor s-a realizat prin acţiuni de inspecţie sanitară care au totalizat un număr de 13.257 controale, cele mai numeroase acţiuni, 4.200 fiind desfăşurate în unităţile cu profil alimentar. Deficienţele de funcţionare constatate cu ocazia controalelor au fost sancţionate, în funcţie de gradul de risc evaluat, prin aplicarea a 656 de sancţiuni, din care 56 amenzi în valoare totală de 92,4 mii lei.

În anul 2013, bugetul alocat sistemului de asigurări sociale de sănătate în judeţul Suceava, pentru acordarea serviciilor medicale şi farmaceutice de către furnizorii aflaţi în relaţie contractuală cu Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate  a fost de 366.299,47 mii lei, în creştere cu 11 % comparativ cu cel alocat în anul 2012.
Plăţile efectuate pentru serviciile prestate către asiguraţi, în baza actelor adiţionale/contractelor  încheiate cu furnizorii de servicii medico-farmaceutice, în anul 2013, au fost în  sumă totală de 397.367,97 mi  lei.
Activitatea de control s-a concretizat printr-un număr de 241 acţiuni, în urma cărora s-au aplicat 300 de sancţiuni, contravaloarea acestora fiind de 433, 06 mii lei.

În anul 2013, prin aplicarea Regulamentului Consiliului European (CEE) nr. 1408/71 privind aplicarea regimurilor de securitate socială în raport cu lucrătorii salariaţi, au fost eliberate, la solicitarea asiguraţilor sau a instituţiilor competente din ţările Uniunii Europene, un număr de 1.017 formulare europene.

În domeniul tineretului şi sportului, în 2013,  gradul  de realizare a competiţiilor a fost îndeplinit în proporţie de 120 %, fiind prevăzute 201 competiţii sportive în Calendarul Sportiv Judeţean şi au fost realizate   255 la 42 discipline sportive.

În ceea ce priveşte constituirea structurilor sportive, în anul precedent, în mediul urban s-au constituit 17 cluburi sportive de drept public şi 76 cluburi de drept privat, iar în cel rural 150 asociaţii sportive.
Dezvoltarea socio – economică a judeţului Suceava, depinde într-o mare măsură, de existenţa unei infrastructuri de transport care să asigure desfăşurarea traficului în condiţii de siguranţă.

În acest scop, pe parcursul anului trecut au fost executate lucrări de investiţii, reparaţii, întreţinere şi exploatare pe drumurile naţionale în valoare de 23.844,41 mii  lei.

Au fost executate lucrări de întreţinere, reparaţii şi investiţii pe reţeaua de drumuri judeţene în anul 2013, valoarea acestora fiind de 19.800 mii lei.

Consiliul Judeţean Suceava a continuat implementarea proiectului de modernizarea a  Aeroportului „Ştefan cel Mare”,  lucrările de modernizare vizând executarea de reparaţii și înlocuire finisaje interioare în spaţiile accesibile publicului, cu o valoare de 1.577,17 mii lei.

În anul 2013, activitatea în domeniul turismului a avut în vedere trei direcţii majore de acţiune, şi anume: promovarea la târgurile şi expoziţiile de profil a Bucovinei, ca destinaţie turistică internă şi internaţională; fundamentarea şi implementarea unor proiecte în domeniul turismului; sprijinirea festivalurilor şi manifestărilor culturale, care să contribuie la promovarea autenticităţii obiceiurilor şi tradiţiilor din Bucovina şi care conduc la creşterea numărului de turişti şi a duratei medii de şedere a acestora în judeţul Suceava.

Pentru promovarea cât mai intensă a turismului în zonă fost constituit, la nivelul judeţului, Consiliul Consultativ al Turismului .

Creşterea economică durabilă şi îmbunătăţirea standardului de viaţă al populaţiei sunt determinate de creşterea competitivităţii economiei. În scopul relansării economice şi ameliorării efectelor crizei, în anul 2013 s-a acordat o atenţie deosebită mediului de afaceri, IMM-urilor, concurenţei şi protecţiei consumatorilor.

Un număr de 100 de firme din judeţul Suceava au fost aplicante în cadrul  programelor iniţiate şi derulate de Departamentul pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri şi Turism prin Oficiul Teritorial pentru IMM-uri şi Cooperaţie Iaşi dintr-un total de 442 la nivel de regiune, ceea ce reprezintă  un procent de aproximativ 23 %.

Având în vedere specificul multietnic al judeţului Suceava, promovarea politicilor în domeniul relaţiilor interetnice reprezintă o prioritate constantă. Pentru înlesnirea cunoaşterii reciproce a tuturor minorităţilor conlocuitoare, afirmarea identităţii etnice, precum şi promovarea culturii tradiţionale bucovinene în plan european, s-au organizat o serie de festivaluri cu implicarea activă a instituţiilor statului şi a  minorităţilor naţionale, cum ar fi Festivalul Folcloric Internaţional „Întâlniri Bucovinene” şi Festivalul „Convieţuiri”.

Raportul privind starea economică şi socială a judeţului Suceava în anul 2013 este o lucrare ce îşi propune să redea într-un mod cât mai corect  modul de implementare a politicilor publice şi rezultatele obţinute la nivel judeţean în toate domeniile de activitate.

Documentul va fi postat spre consultare pe site-ul Instituţiei Prefectului-judeţul Suceava, www.prefecturasuceava.ro.

comments

comments




Leave a Reply

avatar