full screen background image

Planul de acţiune pentru realizarea obiectivelor cuprinse în programul de guvernare, 2013-2016

colegiu pref 2802 2     În baza obiectivelor derivate din noul Program de Guvernare 2013-2016 a fost întocmit Planul de acţiuni pe anul 2013 la nivelul judeţului Suceava, în conformitate cu prevederile art. 6, alin (1), lit. d) din Hotărârea Guvernului nr. 460/2006 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr. 340/2004 privind prefectul şi instituţia prefectului, cu modificările şi completările ulterioare.

Programul de Guvernare 2013-2016, a fost elaborat ţinând cont de o serie de factori care creează premisele evoluţiei societăţii pentru următorii patru ani, în contextul internaţional marcat încă de o situaţie economică dificilă şi având în vedere realitatea socio-economică de la nivel naţional.

Obiectivele şi strategiile guvernamentale incluse în actualul program de guvernare au fost armonizate cu responsabilităţile asumate de România în raport cu politicile europene şi euroatlantice, fiind fundamentate pe transparenţă decizională, eficienţă pe toate palierele administrative, consolidarea statului de drept.

Planul de acţiuni pe anul 2014 pentru realizarea în judeţul Suceava, a obiectivelor derivate din Programul de Guvernare 2013-2016 a fost elaborat astfel încât să cuprindă priorităţile de dezvoltare ale judeţului, pornind de la situaţia socio –economică existentă.

Acesta a fost structurat pe 25 capitole conform Programului de Guvernare 2013 – 2016 şi cuprinde 150 obiective cu  492 acţiuni.

În continuare, prefectul Florin Sinescu a făcut o scurtă prezentare a obiectivelor reprezentative pentru dezvoltarea socio-economică a judeţului Suceava în anul 2014.

Pentru  creşterea competitivităţii agriculturii judeţului Suceava şi a dezvoltării spaţiului rural  în anul 2014, se urmăreşte îndeplinirea următoarelor obiective: valorificarea potenţialului agricol, continuarea procesului de absorbţie a fondurilor europene, implementarea şi extinderea formelor moderne de organizare în sectorul vegetal şi zootehnic, sprijinirea activităţii din domeniul industriei alimentare, promovarea produselor tradiţionale şi a celor ecologice; stimularea experienţei pozitive a agenţilor economici şi producătorilor agricoli şi popularizarea acesteia la nivelul judeţului; pregătirea campaniei de depunere a cererilor de sprijin pe suprafaţa 2014; acordarea ajutoarelor comunitare pentru producătorii agricoli şi a subvenţiilor de la bugetul de stat, apărarea sănătăţii animalelor şi prevenirea îmbolnăvirilor la oameni, încurajarea asocierii producătorilor în exploataţii agricole.

Strategia de apărare a Guvernului României va satisface elementele de continuitate pe dimensiunea NATO, U.E. şi pentru îndeplinirea obligaţiilor asumate prin Parteneriatul strategic cu S.U.A. Principalele direcţii de acţiune ce vizează această politică sunt: asigurarea securităţii şi stabilităţii la nivel judeţean, controlul autorităţilor locale şi a operatorilor economici cu sarcini la mobilizare sau război pe linia întocmirii documentelor de mobilizare, întocmirea monografiei economico-militare a judeţului Suceava, recrutarea personalului pentru cariera militară şi a rezerviştilor voluntari.

Politica în domeniul apelor şi pădurilor vizează gestionarea durabilă şi eficientă a resurselor naturale în scopul creşterii beneficiilor economice ale populaţiei; asigurarea unui management durabil al apelor,  al pădurilor şi al faunei cinegetice. În acest scop, în judeţul Suceava, se va urmări îmbunătăţirea infrastructurii de gospodărire a resurselor de apă, gestionarea calitativă a resurselor de apă, diminuarea riscului la dezastre naturale, apărarea împotriva inundaţiilor şi creşterea gradului de siguranţă a cetăţenilor.

Având în vedere că judeţul Suceava  deţine o mare suprafaţa ocupată de păduri şi vegetaţie forestieră, un obiectiv prioritar îl reprezintă realizarea unui management adecvat în domeniul activităţii silvice. Regenerarea pădurilor în fondul forestier proprietate publică a statului sau  în proprietate privată, împădurirea terenurilor degradate, controlul aplicării regimului silvic şi de vânătoare sunt cele importante activităţi ce vor fi desfăşurate de instituţiile competente.

Gestionarea finanţelor publice cu predictibilitate, transparenţă şi eficienţă, aplicând reguli şi proceduri clare în toate segmentele de activitate reprezintă obiectivul principal al capitolului buget. Pentru atingerea acestuia, se vor întreprinde toate măsurile necesare implementării procedurilor moderne de acordare a asistenţei financiare contribuabililor, în vederea creşterii nivelului veniturilor bugetare, realizării unui management performant al arieratelor şi în scopul consolidării autonomiei financiare.

Informatizarea serviciilor, activităţilor şi creşterea gradului de securitate la nivelul reţelelor de comunicaţii reprezintă principala preocupare pentru anul 2014, în  domeniul comunicaţiilor. La nivelul instituţiilor publice se va avea în vedere dezvoltarea serviciilor şi sistemelor informatice de interes naţional, prin interconectarea bazelor de date publice, introducerea principiilor de „e-Guvernare”, implementarea de profile de risc în sistemul electronic naţional de management al riscurilor, conectarea la serviciul informatic european privind informaţiile referitoare la permisele de conducere şi certificatele de înmatriculare şi optimizarea activităţii de aplicare a reglementărilor corespunzătoare înscrierilor drepturilor reale în Cartea funciară prin utilizarea aplicaţiei informatice „e-Terra”.

Cultura, ca factor important în procesul de dezvoltare durabilă reprezintă un instrument esenţial în realizarea coeziunii sociale. La nivelul judeţului Suceava, priorităţile stabilite în domeniul cultural, vizează:  implicarea activă în aplicarea şi urmărirea respectării legislaţiei în vigoare privind  protejarea şi punerea în valoare a  patrimoniului  cultural naţional, întărirea colaborării cu autorităţile publice şi instituţiile cu atribuţii în domeniu, desfăşurarea manifestărilor cultural – artistice pe teritoriul judeţului, conform Calendarului aferent anului 2014.

Diminuarea decalajelor existente între regiuni, judeţe, mediul urban şi rural continuă să reprezinte un obiectiv prioritar pentru dezvoltare şi administraţie. La nivelul judeţului Suceava, în anul 2014, principalele direcţii de acţiune vizează: gestionarea fondurilor europene şi prioritizarea investiţiilor şi lucrărilor publice, în contextul dezvoltării regionale durabile şi echilibrate.

Pentru segmentul administraţie, în cursul acestui an, se va urmări: armonizarea legislaţiei, creşterea transparenţei şi eficienţei actului administrativ, creşterea calităţii şi accesului la servicii publice, aplicarea unor metode de management modern şi performant în administraţia publică, cooperarea permanentă cu autorităţile publice locale în scopul asigurării de servicii în interesul cetăţenilor, dezvoltarea standardelor de calitate şi efectuarea misiunilor de audit intern.

În ceea ce priveşte domeniul educaţiei se vor urmări modul de implementare a programelor din învăţământul preuniversitar, cât şi din cel universitar, bazate pe formarea de competenţe în concordanţă cu cerinţele reale ale pieţei muncii. De asemenea, se va avea în vedere continuitatea unui parteneriat funcţional între autorităţile administraţiei publice locale şi şcoală pentru crearea unor condiţii optime necesare desfăşurării procesului educaţional.

Monitorizarea şi evaluarea modului în care se aplică la nivelul judeţului politicile educaţionale, îmbunătăţirea continuă a calităţii educaţiei oferită de unităţile şcolare, adaptarea demersurilor didactice la cerinţele unui învăţământ centrat pe elev, vor determina dobândirea competenţelor europene, motivarea participării cadrelor didactice şi elevilor la programe de pregătire pentru performanţă şcolară, la creşterea gradului de integrare şcolară a elevilor provenind din medii/grupuri sociale defavorizate, la asigurarea calităţii şi stimularea excelenţei în învăţământul superior de stat şi privat.

Susţinerea activităţilor ştiinţifice reprezintă cea mai importantă premisă pentru  dezvoltarea domeniului cercetării.  Activităţile  ştiinţifice de la nivelul judeţului Suceava vizează cu prioritate afirmarea performanţelor ştiinţifice ale membrilor comunităţii academice precum şi coordonarea acţiunilor din cadrul Programului European de Resurse Genetice Vegetale.

În sectorul energetic, pentru anul 2014 au fost fixate următoarele obiective: promovarea proiectelor de investiţii în domeniul energiei electrice,  valorificarea surselor de energie regenerabilă şi protecţia mediului, precum şi creşterea eficienţei energetice a blocurilor de locuinţe şi a clădirilor publice.
În anul 2014, direcţiile de acţiunile în sfera politicii externe, se vor focaliza pe: intensificarea colaborării internaţionale, cooperarea cu instituţiile din sistemul de securitate internă al Uniunii Europene, întărirea cooperării externe, în special cu Republica Moldova şi Ucraina şi dezvoltarea relaţiilor bilaterale stabilite cu unităţi administrativ – teritoriale din alte ţări, a colaborării transfrontaliere, a schimburilor de experienţă între localităţi din judeţul Suceava cu unele similare din alte ţări.

Totodată, în cursul anului 2014 se vor întreprinde o serie de acţiuni destinate promovării imaginii României şi intereselor românilor de pretutindeni, prin continuarea relaţiilor de parteneriat cu ţările în care trăiesc cetăţeni români şi iniţierea de noi colaborări.

În ceea ce priveşte finanţele publice, principalele obiective aferente anului 2014, urmăresc: întărirea disciplinei financiare, concomitent cu descoperirea şi combaterea evaziunii fiscale, creşterea eficienţei activităţii de control fiscal, sprijinirea mediului de afaceri, urmărirea şi combaterea fraudelor cu produse accizabile şi a fraudelor vamale.

Combaterea evaziuni fiscale va constitui prioritatea „zero” pentru instituţiile cu atribuţii în domeniu şi se va concretiza în: acţiuni de control la agenţii economici care importă, produc şi comercializează produse supuse regimului de accizare şi/sau care sunt organizaţi să funcţioneze ca antrepozite fiscale; controale inopinate pentru identificarea spaţiilor utilizate pentru efectuarea activităţilor ilicite, în special în domeniul produselor accizabile (alcool, băuturi alcoolice, ţigarete, uleiuri minerale), a producerii şi aplicării marcajelor fiscale contrafăcute; acţiuni de monitorizare a operaţiunilor comerciale intracomunitare; acţiuni  de control specifice la agenţii economici care îşi desfăşoară activitatea în baza licenţelor de exploatare, a autorizaţiilor de valorificare, a autorizaţiilor de colectare, a licenţelor de fabricaţie, a licenţelor de transport şi execuţie şi  a autorizaţiilor pentru schimbul valutar, etc.

În acelaşi registru, se vor înscrie şi acţiunile destinate creşterii eficienţei controlului fiscal privind modul de utilizare a sumelor reprezentând subvenţii/transferuri acordate de la bugetul de stat.

Având în vedere noul exerciţiu bugetar european 2014- 2020, în domeniul gestionării fondurilor externe,  la nivelul judeţului Suceava se va urmări promovarea instrumentelor structurale, diseminarea informaţiilor europene şi consilierea autorităţilor şi instituţiilor locale în ceea ce priveşte accesarea noilor fonduri  astfel încât să contribuie la creşterea capacităţii bugetare destinate dezvoltării  economice şi sociale durabile a  localităţilor.

De asemenea, se va  pune un accent deosebit pe susţinerea realizării de parteneriate prin angrenarea tuturor actorilor decizionali din  administraţiile locale – instituţii publice – mediul de afaceri – mediul academic şi societatea civilă, care să conducă la creşterea capacităţii de absorbţie.
Industria, comerţul şi competitivitatea este domeniul ce are ca principale obiective promovarea unei viziuni integrate în domeniul resurselor minerale şi stimularea competitivităţii industriei în zona sectorului IMM-urilor, prin promovarea accentuată a antreprenoriatului.

Una dintre cele mai importante componente ale Programului de Guvernare 2013-2016, îl reprezintă  afacerile interne. Principalele obiective cuprinse în Planul de acţiuni pentru punerea în aplicare a politicilor publice în acest domeniu vizează: creşterea gradului de siguranţă pentru cetăţeni, prevenirea şi combaterea criminalităţii, intensificarea pregătirilor în vederea aderării la spaţiul Schengen, gestionarea unitară a situaţiilor de urgenţă la nivel de judeţ prin implicarea tuturor structurilor abilitate, creşterea capacităţii de prevenire a producerii situaţiilor de urgenţă printr-un management performant şi eficient. Pentru creşterea gradului de siguranţă publică şi securitate în rândul cetăţenilor, în anul 2014, se va avea în vedere asigurarea climatului de ordine şi siguranţă publică în sistem integrat, prevenirea, descoperirea şi combaterea activităţilor ilegale – trafic de droguri, trafic de persoane, armament, contrabandă  şi alte fapte interzise de lege şi combaterea infracţiunilor privind regimul armelor, muniţiilor şi substanţelor periculoase.

În domeniul justiţiei, se va urmări aplicarea  principiilor fundamentale ale Strategiei Naţionale Anticorupţie 2012-2015 şi ale Planului de acţiune sectorial al Ministerului Afacerilor Interne – componente ale politicilor publice privind integritatea şi combaterea corupţiei, întemeiate pe cele mai bune practici europene şi internaţionale, prin derularea  activităţilor de documentare informare, instruire, în domeniul prevenirii faptelor de corupţie destinate personalului din cadrul structurilor M.A.I.

Protecţia mediului este un element esenţial pentru creşterea calităţii vieţii în comunităţile umane. În acest domeniu au fost stabilite obiective concrete pentru anul 2014: urmărirea respectării legislaţiei de mediu; îmbunătăţirea şi extinderea sistemului de monitorizare a calităţii principalilor indicatori de mediu; intensificarea acţiunilor pentru educarea, sensibilizarea şi conştientizarea cetăţeanului faţă de problematica protecţiei mediului; monitorizarea/evaluarea stadiului de implementare a Planului de Acţiune pentru Mediu al judeţului Suceava (PLAM); conservarea biodiversităţii şi a ariilor protejate; gestionarea ecologică a deşeurilor şi reconstrucţia terenurilor degradate.

Obiectivele cuprinse la capitolul muncă  sunt  structurate pe patru direcţii de acţiune: ocuparea forţei de muncă, sistemul de pensii, asistenţă socială şi protecţia familiei şi copilului.

În vederea echilibrării pieţii  muncii şi pentru creşterea gradului de ocupare a forţei de muncă şi echilibrare a cererii cu oferta forţei de muncă, unul dintre obiectivele prioritare pentru 2014 este combaterea fenomenului de muncă nedeclarată, prin intensificarea acţiunilor de control ale instituţiilor abilitate, la agenţii economici pe linia modului de respectare a legislaţiei în domeniul relaţiilor de muncă.  În acelaşi sens, se va monitoriza modul de aplicare a prevederilor Codului Muncii – Legea nr. 53/2003 modificată şi completată şi a altor acte normative privind dreptul muncii, precum şi a clauzelor contractelor de muncă şi respectarea prevederilor privind securitatea şi sănătatea  în muncă.

În acelaşi scop se va continua implementarea  măsurilor destinate facilitării  ocupării unui număr cât mai mare de locuri de muncă. Aceasta se va realiza prin accesul la cursurile de formare profesională, sprijinirea dezvoltării reţelei de servicii sociale şi a dialogului angajator – persoană aflată în căutarea unui loc de muncă.

Totodată, asigurarea sustenabilităţii financiare pe termen mediu  a sistemului public de pensii se va concretiza prin acţiuni care vizează: implementarea Legii sistemului unitar de pensii; gestionarea eficientă a procesului de depunere de către angajatori a declaraţiilor nominale privind obligaţiile de plată în vederea realizării veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat, continuarea procesului de raţionalizare a diferitelor tipuri de asistenţă socială, susţinerea activităţilor specifice generate de accidente de muncă, boli profesionale, invaliditate.
În ceea ce priveşte componentele asistenţă socială şi protecţia familiei şi copilului, acţiunile prevăzute în Planul pentru anul 2014, constau în asigurarea condiţiilor instituţionale şi financiare pentru susţinerea familiilor tinere, creşterea calităţii vieţii copiilor din mediile defavorizate, sensibilizarea comunităţii privind problematica copilului aflat în situaţie de risc şi promovarea drepturilor copilului, precum şi combaterea violenţei în familie. Prin aplicarea acestor măsuri se urmăreşte asigurarea echilibrului socio-economic al familiilor din mediul urban şi rural, al familiei şi persoanelor de vârsta a treia, al persoanelor cu dizabilităţi şi a familiilor aparţinătoare.

Medierea dialogului între partenerii sociali (sindicate, patronate, ONG-uri), de la nivelul judeţului se va realiza în cadrul Comisiei de Dialog Social unde vor fi dezbătute, analizate  şi identificate soluţii pentru problemele  aferente diverselor domenii de activitate.

Implementarea Programelor naţionale de sănătate, promovarea integrităţii şi întărirea capacităţii de control, asigurarea de servicii medicale şi farmaceutice în scopul realizării unei asistenţe medicale corespunzătoare, accesibilitatea populaţiei la servicii medicale de specialitate în străinătate, precum şi realizarea de campanii de informare şi conştientizare a populaţiei reprezintă principalele obiective pentru anul 2014, în domeniul sănătăţii.

Promovarea politicilor publice în domeniul tineretului şi sportului se va concretiza prin: intensificarea şi diversificarea acţiunilor de tineret la nivel judeţean, încurajarea sportului de performanţă  şi a celui de  masă antrenarea instituţiilor publice şi a societăţii civile, diseminarea în rândul elevilor şi tinerilor a informaţiilor cu privire la taberele ce vor fi organizate şi dezvoltarea infrastructurii sportive.

Continuarea procesului de modernizare, în limita resurselor financiare disponibile se află infrastructura de transport de pe teritoriul judeţului Suceava. În anul 2014, se urmăreşte atingerea următoarelor obiective: reabilitarea/modernizarea drumurilor comunale/judeţene/naţionale; finalizarea construcţiei variantei de ocolire a municipiului Suceava şi realizarea lucrărilor de construire a centurii municipiului  Rădăuţi; continuarea lucrărilor de modernizare a infrastructurii Aeroportului „Ştefan cel Mare” Suceava, precum şi reabilitarea infrastructurii feroviare.

Politicile în domeniul turismului, vizează continuarea proiectelor de investiţii în infrastructura turistică, diversificarea ofertei prin acţiuni de sustenabilitate, promovarea internă şi internaţională a judeţului, asigurarea unor condiţii corespunzătoare pe traseele turistice din judeţul Suceava.

În perioada următoare se vor intensifica acţiunile pentru susţinerea mediului de afaceri care să stimuleze competitivitatea firmelor, continuarea programelor pentru facilitarea accesului acestora la fondurile europene, dezvoltarea culturii antreprenoriale şi încurajarea spiritului inovator, astfel încât să facă faţă pe piaţa externă.

Dezvoltarea relaţiilor de colaborare şi cooperare între organizaţiile minorităţilor naţionale, afirmarea identităţii etnice şi  creşterea gradului de  participare şcolară în rândul etnicilor romi sunt acţiuni prioritare pentru promovarea culturii minorităţile naţionale, care trăiesc pe teritoriul judeţului Suceava.

Realizarea Planului de acţiuni pentru îndeplinirea obiectivelor derivate din Programul de Guvernare pentru anul 2013-2016 la nivelul judeţului Suceava va fi monitorizată trimestrial, motiv pentru care vă rugăm să vă implicaţi cu deosebită responsabilitate în segmentul specific activităţii instituţiei pe care o conduceţi, în vedere realizării acţiunilor pe care le-aţi propus pentru următoarea perioadă din acest an.

După aprobarea în şedinţa Colegiului Prefectural de astăzi, 28 februarie 2014, Planul de acţiuni pentru îndeplinirea obiectivelor derivate din Programul de Guvernare pentru anul 2013-2016  la nivelul judeţului Suceava, va fi pus la dispoziţia tuturor celor interesaţi şi va fi postat pe site-ul Instituţiei Prefectului – judeţul Suceava.

comments

comments




Leave a Reply

avatar