full screen background image

2 iulie – Rezultate triste cu repetiție

Evaluarea națională a elevilor de clasa a VIII-a de anul acesta s-a încheiat. Bineînțeles că a fost momentul de start al clasificărilor. E simplu să faci clasamente și nominalizări, pentru că ține doar de un calcul matematic deloc complicat, apoi de capacitatea de a ordona descrescător. Simplul acela care se pare că a lipsit celor aproximativ 25% dintre elevii care au susținut acest examen.

Prea puțini însă au fost cei care au făcut o analiză a celor ce sunt demonstrate de rezultatele înregistrate. O analiză a faptului că procentul de promovabilitate la acest examen seamănă izbitor cu procentul elevilor care au reușit să răspundă doar la cerințe de dificultate medie în evaluările la final de clasa a II-a, a IV-a și a VI-a, cu câțiva ani în urmă, aceeași copii fiind. A făcut-o public Mircea Miclea, fost ministru al educației. Deși n-aș zice că rezultatele elevilor sunt devastatoare, recunosc că e îngrijorător sfertul acesta, din numărul de adolescenți evaluați, care n-a reușit un 5. Și atunci îmi îndrept și eu atenția spre ei și nu spre cei din vârful clasamentului.

E clar că nu e o simplă coincidență faptul că procentul celor care nu s-au descurcat la cele 3 evaluările naționale premergătoare, e același cu al celor care n-au luat notă de trecere la final de a VIII-a. E de fapt o confirmare a celor pe care le-am tot discutat până acum. A faptului că, în loc să-și dovedească rolul de a diagnostica și apoi de a trata ceea ce nu funcționează bine, evaluările intermediare sunt doar o bătaie de cap în plus pentru toți.

Pentru că profesorul, după ce a completat rezultatele elevului la evaluarea din finalul clasei a VI-a, ar fi trebuit să pună din nou creionul pe hârtie și să facă un plan pentru modul în care va aborda în viitor conținuturile din programă, astfel încât cel care nu a obținut 5 într-a VI-a, să o facă într-a VIII-a. Adică să facă un plan individualizat, pentru fiecare elev cu probleme, pe care în anul viitor să-l aplice. Altfel, degeaba l-a evaluat. Sau mai bine zis l-a evaluat doar pentru a face din nou parte dintr-un clasamant și atât.

Pe de altă parte, mă întreb cum să facă profesorul un plan individualizat pentru un sfert dintre elevii clasei (de obicei 30 în total în școlile de la oraș) pe care apoi să-l pună în practică? Cum?!? Doar dacă reușește să se multiplice, sau să facă o magie să dilate timpul sau poate dacă ar renunța la orele în care își pregătește conținuturile de predat și ar sta la școală cât e soarele pe cer.

Concluzia-i simplă, din dreptul meu. Se vor înregistra diferențe în direcția bună între rezultatele evaluărilor intermediare și cele de final de a VIII-a, când numărul copiilor dintr-o clasă va scădea, când profesorul chiar va avea la dispoziție 25% din timpul alocat disciplinei pe care o predă și nu va alerga prin materie cu limba de-un cot. Până atunci, ne rămâne doar să privim triști spre rezultatele triste cu repetiție.

comments

comments