Pe repede înapoi (PRI) – Ziua de 2 septembrie este interesantă prin prisma unui incident petrecut în anul 1991 și care nici acum nu a fost elucidat pe deplin.
Canalul Sulina era atunci blocat în porțiunea lui cea mai îngustă de cargoul ucrainean Rostock, care eșua în dreptul comunei Partizani. Vasul încărcat cu fier beton plecase din portul ucrainean Reni și avea destinația Tunisia.
Presa vremii a detaliat momentele de dinaintea scufundării : sătenii din Partizani au văzut că nava și-a lăsat ancora la puntea din față, deși o nava ce merge către vărsare nu trebuie niciodată sa dea drumul ancorei din față, pentru că o destabilizează. Martorii spun că toate punțile erau pline cu încărcătură care, contrar reglementărilor marinărești, nu fusese depozitată în magazii.
Când a lovit fundul Dunării, cargoul s-a rupt în două, eliberând minute în șir un jet puternic de apă și praf deasupra comunei Partizani. După eșuarea navei, un consorțiu format din firme americano-olandezo-române s-a chinuit mult timp pentru repunerea în stare de plutire, în timpul operațiunilor pierzându-și viața 3 scafandri. Zvonuri apărute atunci vorbeau de armamentul descoperit la bord și de faptul că nava ar fi avut compartimente secrete pentru transportul armelor.
Niciun membru al echipajului de pe Rostock nu și-a pierdut viața în urma incidentului, dar la fel de adevărat este că tot niciunul, nici măcar comandantul navei, nu au fost citați în vreun proces. Acțiunile de îndepărtare a epavei au fost extrem de încete, astfel încât canalul Sulina a fost eliberat cu totul abia după 14 ani.
Nota de plată a fost de 17 milioane euro, bani achitați atât de asigurator, cât și de statul român.
DIN ACEEAȘI RUBRICĂ:
Pe repede înapoi: Tragedia din apropierea insulei SAHALIN (1983)