full screen background image

Doza de educaţie: Cu cunoașterea la purtător

Doza de educaţie (DDE) – Aș începe anul reamintindu-le profesorilor cât de importanți sunt în supraviețuirea sănătoasă a societății în care trăim.

Și asta pentru că, în ultimul timp, sunt unii care zic că le-ar cam fi trecut vremea profesorilor și că locul lor ar fi mai bine de luat de către „informația de la un click distanță” și mai nou de accesatul ChatGPT. Că nu e nevoie de profesori să predea informație ce este deja accesibilă, mai ales că mai au și pretenția ca informația pe care o predau să mai fie și memorată de către elevi, analizată și comparată, pentru a putea fi în cele din urmă evaluată.

Ei bine, dragi profesori, fiți pe pace și continuați să le explicați și predați și apoi cereți elevilor și să memoreze cât mai multe conținuturi, cu condiția să fie adecvat selectate, bineînțeles. Pentru că degeaba există un noian de informații în online. Toată informația asta, existentă în online, este egală cu 0 în lipsa înțelegerii. Și-o spun toate cercetările validate din domeniul Științelor cognitive.

Cum se poate să nu valoreze nimic deși e atât de multă și stufoasă? Simplu! Pentru că degeaba există acolo, dacă noi oamenii, mai ales cei mai mici, nu o înțelegem, ci doar o copiem pentru a obține apoi o notă cu care să ne mândrim.

Iar înțelegerea este condiționată de preexistența în mintea noastră a altor cunoștințe ce au fost deja memorate. Adică au fost mutate din memoria calculatorului, în memoria celui ce își dorește să înțeleagă. Omul înțelege doar dacă „are cunoașterea la purtător” după cum frumos a afirmat Mircea Miclea într-o conferință în care aduce argumente științifice necesității memorării de conținuturi.

Mulți fac o confuzie majoră atunci când spun că nu e necesară memorarea conținuturilor din moment ce ele sunt deja afișate pe un ecran. Faptul că avem acces cu atâta ușurință la informație, nu înseamnă și că am intrat în posesia ei. E doar o iluzie a cunoașterii în era tehnologizării, iluzie care ne face mai rotunzi decât suntem, mai convinși că știm mai mult decât știm în fapt.

Doar cunoștințele acestea, pe care profesorul te tot bate la cap să le memorezi, sunt cele care te vor ajuta mai târziu să gândești critic, să analizezi, să compari în viitor, să nu te lași manipulat și înșelat…și asta pentru că ai deja o bază de cunoștințe la care să te raportezi.

Deci inimile sus, dragi profesori, în noul an și înțelepciune în a selecta cele mai valoroase cunoștințe, bază pentru înțelegerile viitoare ale elevilor de astăzi, adulții de mâine.

prof. Maria Adriana Nichitean

 

comments

comments