full screen background image

Doza de educaţie: Colaborare vs. Competiție

Doza de educaţie (DDE) – Final de an 2022. Finalul celui de al doilea modul de învățare în preuniversitar. Ca-n mai toate domeniile, în decembrie, se trage linie și se adună plusurile și minusurile înregistrate în cele trei sute și mai bine de zile. Și asta nu doar la noi, ci peste tot în lume.

O primă concluzie la îndemână, valabilă în orice colț de Glob pe unde s-a auzit despre Covid 19, este că e tare bine că am putut da uitării stresul cauzat de pandemie. Că ne place tuturor să învățăm și să predăm în sala de clasă. În același timp, trebuie să recunoaștem că pandemia a făcut și ceva bun. Ne-a grăbit deschisul ochilor legat de faptul că educația de la școală are nevoie să fie nițel regândită și reconfigurată. Asta dacă vrem să îi învățăm pe cei din bănci câte ceva util și dincolo de sălile de clasă, acolo unde prezentul este ca și viitorul, imprevizibil. Să-i învățăm nu cum să facă pentru a nu cădea, ci mai degrabă să-i învățăm cum să facă să se ridice, dezvoltându-le reziliența și flexibilitatea.

Cel mai recent raport al European Schoolnet e un îndemn nu doar pentru profesori, ci și pentru factorii de decizie, de a lucra spre adaptarea sistemului de învățământ la lumea în care trăim. Prioritățile pe care le identifică acest raport sunt legate de capacitatea de a lua decizii a tinerilor din bănci, de capacitatea acestora de a colabora, comunica și de a fi creativi și nu în cele din urmă de a utiliza resursele digitale. Mai vorbește acest raport și despre cât de importantă e colectarea de date privind performanțele elevilor la școală, ca bază pentru îmbunătățirea metodelor de predare și creșterea calității rezultatelor școlare.

E un raport european, ce vădește că lucrurile nu stau pre bine niciunde când vine vorba de educație adaptată și flexibilă, pregătită pentru un secol al schimbărilor rapide, greu de proiectat și anticipat. Asta ca să vedem că noi, cei din România, nu am fost și nu suntem singurii care încă părem năuciți de golurile pe care le-a scos la iveală pandemia în privința unor competențe a căror dezvoltare lipsește la școală, dar care sunt vitale în perioade de criză. Mai sunt și alții, europeni cu nivel de trai mai bun sau nu decât al nostru, care mai au pași de făcut.

Și dacă acest raport tot identifica o competență esențial de dezvoltat aceea cu colaborarea, zic că n-ar fi rău ca pe final de an, părinți și profesori, să ne întrebăm câtă competitivitate și câtă colaborare am dezvoltat pe parcursul anului ce se apropie de sfârșit. Cât de mult i-am învățat pe cei tineri să ceară ajutorul și să-i ajute pe cei care le-o cer, astfel încât când dau nas cu imprevizibilul să știe că au un sprijin. Întrebare retorică, așa cum sunt multe cele pe care ni le punem la finalul fiecărui an.

prof. Maria Adriana Nichitean

 

comments

comments