Senatorul PSD de Suceava, Ioan Stan, a susţinut, astăzi, o Declaraţie Politică în Parlamentul României.
Stan crede că sunt necesare modificări de substanță a Legii Achizițiilor Publice, întrucât s-a exagerat atât de mult cu practica de a contesta rezultatele licitațiilor, încât s-a ajuns la termene de soluționare de ani de zile.
Parlamentarul sucevean dă ca exemplu edificarea Spitalului Municipal Fălticeni, obiectiv a cărui punere în funcțiune era așteptată de mai mult de 150.000 de locuitori arondați.
Iată Declaraţie Politică susţinută de senatorul Ioan Stan:
“Doamnelor și domnilor colegi,
În dorința de a adopta reglementări de natură a rezolva probleme reale și de mare impact în domeniul achizițiilor publice, Guvernul României, prin Ministerul Finanțelor Publice, respectând și de această dată principiul transparenței, și-a manifestat intenția de a aduce modificări de substanță Legii Achizițiilor Publice.
Primul ministru anunța în ședința de Guvern din data de 18 aprilie a.c. că trimestrul II al acestui an va marca implicarea concretă a Guvernului în domeniul investițiilor. În virtutea acestui fapt, asigurarea unui cadru legislativ menit să, citez, „ridice barierele în calea investițiilor în România” era de la sine înțeles. Necesitatea modificărilor legislative la care mă refer s-a evidențiat în urma discuțiilor purtate cu autoritățile locale, cu autoritățile centrale, cu investitorii. În acest sens, restructurarea Agenției Naționale a Achizițiilor Publice ca și restructurarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor vor fi de natură a reduce numărul de contestații și, mai ales, vor determina scurtarea semnificativă a timpului de soluționare a contestațiilor.
Nu cred că există persoană – aflată prin natura funcției în situația de a angaja instituția ori autoritatea în cadrul căreia activează într-un proces de achiziție publică, să nu se fi confruntat cu împrejurări ce frizau absurdul în timpul licitațiilor pentru contractarea obiectivului sau serviciului pentru care exista interes.
S-a exagerat în așa măsură cu practica de a contesta rezultatele licitațiilor, încât s-a ajuns la termene de soluționare de ani de zile. Nu puține au fost cazurile în care tergiversarea soluționării contestațiilor a pus pe cel care dorea contractarea în situația de a trebui să obțină noi avize obligatorii, întrucât legislația în acest domeniu suferea schimbări. Proiectele de fezabilitate supuse licitației își pierdeau astfel valabilitatea obligând la pierderea unor termene de mare importanță, unele chiar cu componente de natură vitală. Nu exagerez cu nimic făcând astfel de afirmații câtă vreme am trăit o astfel de experiență, de fapt câteva astfel de experiențe, pe parcursul edificării Spitalului Municipal Fălticeni, obiectiv a cărui punere în funcțiune era așteptată de mai mult de 150.000 de locuitori arondați.
Și să nu trecem cu vederea situațiile, deloc puține, în care instituția sau autoritatea contractantă a suferit însemnate pierderi de resurse financiare din același motiv al tergiversării contestațiilor.
Iată de ce salut inițiativa Guvernului de a reconsidera cadrul legislativ în baza căruia se vor pune în practică achizițiile publice. Măsurile propuse de Ministerul Finanțelor în vederea restructurării organismelor existente și de creare a unora noi, îmbunătățite pe baza dezbaterii publice la care sunt supuse în prezent, sunt de natură să limpezească apele atâta vreme tulburi în acest domeniu.
În acest sens, nu este lipsit de importanță faptul că una din condiționalitățile Ex-ante stabilite prin Acordul de pareteneriat cu UE în legătură cu utilizarea fondurilor structurale aferente perioadei de programare financiară 2014-2020, fonduri în valoare de aproximativ 43 miliarde Euro, vizează înființarea unei unități de achiziții centralizate, adică exact ce se urmărește prin înființarea Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate (ONAC). Stabilirea, prin Ordonanță de Urgență, a unor termene ferme pentru luarea tuturor măsurilor administrative și organizatorice necesare, va asigura ONAC posibilitatea inițierii de proceduri de atribuire centralizate începând cu 01.01.2019.
Având în vedere durata punerii în dezbatere a proiectelor de acte normative la care m-am referit poate că vom avea în sfârșit ocazia de a afla părerea tuturor celor interesați înainte de adoptarea lor și nu după, cum presupune teoria contestațiilor, pentru unii doctrină călăuzitoare nu numai în domeniul achizițiilor publice.
Vă mulțumesc!”