full screen background image

Nu lăsaţi infractorii să vă strice sărbătorile! Atenţie la înşelăciuni!

bani-romanesti     Cu toate că poliţia a atras atenţia, în nenumărate rânduri, cu privire la modurile de operare folosite de escroci, fapt ce ar fi trebuit să pună în gardă cetăţenii, există încă situaţii în care unele  manifestă superficialitate în adoptarea unui comportament preventiv.

Vă prezentăm alte două cazuri în care sucevenii au căzut victime ale înşelăciunilor prin două moduri de operare diferite (SMS şi abordare directă), ambele având însă aceeaşi cauză: naivitatea persoanelor şi lipsa adoptării unui comportament preventiv.

Pe 6 decembrie, la ora 11.30, Poliţia municipiului Suceava a fost sesizată de Adela D., de 77 de ani, din localitate, despre faptul că o persoană necunoscută a înșelat-o cu suma de 5.000 de euro și 20.350 de lei.

În urma cercetărilor efectuate, polițiștii au stabilit faptul că, în perioada 3 – 5 decembrie, Adela D. a fost apelată telefonic, de mai multe ori, de o persoană necunoscută, care s-a recomandat ca fiind avocatul fiului său, care locuiește în Marea Britanie, și care ar fi accidentat o persoană ce necesită îngrijiri medicale.

Persoana necunoscută a convins-o pe victimă să-i trimită sumele de bani prin servicii bancare.

Cercetările continuă sub aspectul comiterii infracţiunii de înșelăciune, în vederea identificării autorilor şi recuperarea prejudiciului.

În data de 8 decembrie, la ora 16.30, Dumitru C., de 85 de ani, din municipiul Suceava, a sesizat poliția despre faptul că, în aceeaşi zi, în jurul orei 11.30, a fost abordat de persoane necunoscute, care, prezentându-se ca fiind cunoştinţe ale fiului său, i-au câştigat încrederea, determinându-l pe el şi pe soţia sa, să le dea suma de 300 de lei şi 410 euro.

Din verificările efectuate, poliţiştii au stabilit faptul că, ieri, în jurul orelor 11.30, în timp ce se deplasa pe str. Leca Morariu, din municipiul Suceava, reclamantul a fost abordat, dintr-un autoturism, de o femeie, care a reușit să-i câştige încrederea, declarând că îl cunoaște pe fiul victimei și alte rude ale acestuia.

Apoi, spunând că este medic şi se deplasează spre vama Siret, pentru a ridica echipamente medicale, femeia i-a solicitat reclamantului să-i împrumute 300 de lei, ca să plătească vama.

Întrucât Dumitru C. nu avea această sumă la el, la propunerea femeii, a fost de acord să se deplaseze împreună la domiciliul său.

Ajungând cu maşina în spatele blocului, conducătorul auto a rămas la maşină, iar reclamantul, însoţit de femeie şi de un alt bărbat, au intrat în casă, unde se afla şi soţia reclamantului.

Aici, femeia a luat-o pe soţia reclamantului pentru a discuta în bucătărie, iar reclamantul, însoţit de celălalt suspect, au mers în sufragerie, unde i-a înmânat suma de 300 de lei.

În timp ce se afla în bucătărie cu soţia reclamantului, suspecta a indus-o în eroare, în acelaşi mod, pretinzând că se cunoaşte cu fiul şi cu sora acesteia, determinând-o să-i dea un inel de aur de 2,5 grame și suma de 410 euro, lăsându-i drept garanție 2 inele şi o brăţară din aur, care s-au dovedit a fi confecţionate din metal obişnuit.

Valoarea totală a prejudiciului este de aproximativ 2.600 de lei.

S-au dispus măsuri pentru identificarea celor trei autori, care se fac vinovaţi de comiterea infracţiunii de înşelăciune.

Deşi infracţiunile de înşelăciune săvârşite prin diverse moduri de operare au fost mediatizate la timp în vederea cunoaşterii de către populaţie a cauzelor, condiţiilor  şi împrejurărilor care au generat şi favorizat săvârşirea acestora, spre deosebire de alte infracţiuni, în aceste cazuri autorii se dovedesc a fi deosebit de inventivi, reuşind să găsească metode de a câştiga încrederea victimelor, lucru esenţial în reuşita acestora.

Pentru prevenirea unor astfel de situaţii, IPJ Suceava vă recomandă să manifestaţi prudenţă în cazul în care sunteţi contactaţi telefonic şi să nu daţi curs solicitării de a trimite bani.

De regulă, pentru a fi credibili, suspecţii se dau drept avocaţi, poliţişti, procurori, medici, şi solicită telefonic bani, susţinând că rude apropiate au fost victimele unor accidente de circulaţie şi au nevoie urgent de bani pentru spital, sau au fost reţinute de poliţie, iar sumele de bani reprezintă onorariul sau trebuie să acopere pagubele produse în accident.

Cum te poţi proteja, GARANTAT, de escroci?

Pentru prevenirea unor astfel de situaţii, poliţiştii vă recomandă să manifestaţi prudenţă în cazul în care primiţi un astfel de telefon şi să nu daţi curs respectivelor solicitări în ciuda reacţiei emoţionale de moment.

Înainte de a vă oferi ajutorul, aveţi în vedere şi următoarele aspecte:

1. În cazul unui accident, nu există noţiunea de plată a unor despăgubiri, decât în urma unei hotărâri judecătoreşti în acest sens sau dacă este făcută prin intermediul unor societăţi de asigurări. Orice accident/eveniment de circulaţie are două variante de soluţionare:

– Depunerea unei plângeri la unitatea de poliţie care se va ocupa mai departe de cazul respectiv;

– În cazul în care există doar pagube materiale, înţelegerea amiabilă a părţilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind poliţa de asigurare auto obligatorie.

2. Verificaţi dacă ruda în cauză a fost implicată într-un eveniment rutier (cereţi date despre unitatea medicală, de poliţie sau parchet unde s-ar afla aceasta şi sunaţi pentru confirmare).

3. În astfel de situaţii, reprezentanţii Poliţiei sau Parchetului nu reţin telefoanele mobile; Dacă sunteţi contactat de un “binevoitor”, care vă apelează în numele unei rude apropiate şi nu aţi putut verifica veridicitatea informaţiilor, solicitaţi-i acestuia o întâlnire directă şi anunţaţi Poliţia la numărul de urgenţă 112 pentru a vă acorda sprijin.

4. Fiţi atenţi la persoanele cu care intraţi în contact, pe stradă, în jurul blocului, aparent întâmplător. Este posibil ca acestea să vă urmărească, să încerce să se împrietenească cu dv. şi să afle detalii despre familie sau vecini.

5. Nu primiţi în locuinţă persoane care pretind că sunt de la diverse societăţi comerciale (de furnizare a unor servicii, firme de curierat, comis voiajori etc.), decât după ce aţi verificat actul de identitate şi legitimaţia de serviciu.

6. Nu le furnizaţi acestora informaţii despre membrii familiei dumneavoastră sau despre vecini.

7. Vârstnicii sunt o categorie extrem de vulnerabilă în ceea ce priveşte victimizarea prin astfel de infracţiuni. Explicaţi-le persoanelor vârstnice din familie că nu trebuie să dea curs nici unei solicitări de a plăti sume de bani, făcute de diverse persoane în numele dumneavoastră, fără să vă contacteze în prealabil pentru a le confirma veridicitatea solicitării!

8. Orice alte variante sunt excluse, iar dacă sunt puse în practică ele nu sunt legale. Oricine poate fi victima unui accident, dar, într-un moment critic ca acesta, singura urgenţă este cea medicală, nicidecum aspectul financiar.

9. Atât victima, cât şi autorul unui accident nu au nevoie de bani ca să primească îngrijiri medicale.

comments

comments




Leave a Reply

avatar