full screen background image

Numărul copiilor care sunt cuprinşi în grădiniţe a crescut spectaculos

gradinita     Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a declarat joi, la Slatina, la Congresul Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România, că în prezent aproximativ 97% din copii cu vârste de 5 şi 6 ani sunt cuprinşi în grădiniţe, iar proporţia medie în care sunt cuprinşi în grădiniţe copii cu vârste între 3 şi 6 ani este de aproape 80%, însemnând o creştere spectaculoasă.

“Au fost o serie de măsuri, nu luate în ultimele şapte – opt luni, pe care mai mulţi miniştri ai Educaţiei le-au adoptat, care au avut ca principal obiectiv creşterea cuprinderii în învăţământul preşcolar. Numărul copiilor care astăzi sunt în grădiniţe, copii cu vârste între 3 şi 6 ani, a crescut spectaculos, de la aproximativ 45% – 47% în urmă cu câţiva ani, la aproximativ 75% spre 80%, dacă facem o medie. În ce priveşte grupa de vârstă 5-6 ani avem aproximativ 96-97% dintre copii la grădiniţe. Ceea ce este un salt extraordinar.Cu cât începem procesul de formare al copiilor la o vârstă mai mică cu atât rezultatele se văd”, a spus ministrul.

Acesta a făcut referiri şi la clasa pregătitoare, menţionând că fostul ministru Ecaterina Andronescu a “reuşit să echilibreze o situaţie care ajunsese într-un moment critic”.

Remus Pricopie a menţionat că trebuie să revenit asupra deciziei de a scoate clasa a IX-a de la liceu şi în acest sens există deja un proiect de lege depus la Senat. “Vizavi de decizia de a trece clasa a IX-a la gimnaziu, de a scoate-o din liceu, s-a făcut fără niciun fel de calcul. (…) Atâta timp cât nu există un argument foarte clar, de ce să modifici o structură care a funcţionat nu ani de zile, a funcţionat de-a lungul unui secol şi ceva, eu cred că trebuie să revenim. Şi se află deja în Senat (…) propunerea ministerului de a modifica legea, iar clasa a IX-a să revină la liceu”, a indicat ministrul Educaţiei.

Evaluările la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, care vor avea doar rol de radiografie a sistemului, precum şi manualele digitale au fost alte chestiuni abordate de ministrul Educaţiei. Acesta a susţinut că sunt necesare evaluări la clasele menţionate pentru a preveni situaţii în care elevii au în urma evaluărilor de la clasă medii peste 8 dar la evaluarea naţională de la finalul ciclului gimnazial au note mai mici de nota 3.

“Vorbim de o evaluare periodică, o evaluare de sistem, pentru a ajunge la radiografia sistemului, unde performăm şi unde performăm mai puţin sau deloc. Fără aceste radiografii nu vom şti ce să tratăm. Ne trezim la sfârşitul clasei a VIII-a că deşi avem media generală a claselor V-VIII este 8 şi , rezultatul la evaluarea naţională e 2,80. Avem un caz la nivel naţional, (…) în care deşi media generală e peste 8, la evaluarea naţională am avut 2,80. Dacă am fi avut evaluări naţionale, putea să fie un accident, nu trebuie să generalizăm, dar dacă am fi avut evaluări naţionale măcar din doi în doi ani, am fi putut să ştim că într-o şcoală evaluarea la clasă este peste ce ar trebui să fie”, a adăugat Remus Pricopie.

Ministrul a spus că rezultatele respectivelor evaluări vor fi utile pentru cadrele didactice, directorii de şcoli, inspectori şi pentru minister, însă notele de la evaluările din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a nu vor trecute în cataloage.

În privinţa manualelor digitale, ministrul a susţinut că ele nu vor înlocui manualele clasice, componenta digitală urmând a fi introdusă gradual, mai întâi la clasa I-a. “Deja avem în jurul nostru (Albania, Polonia) manuale digitale şi clase digitale, ceea ce este un pas în plus. Ori că vrem ori că nu vrem să introducem aceste manuale, vor apărea. Cu cât ne pregătim mai repede, cu atât e mai bine. Prezenţa componentelor digitale nu înseamnă însă eliminarea manualului clasic. Iar componenta digitală nu va însemna o abordare peste noapte. Vrem să o facem gradual. Deşi intenţia noastră era ca anul acesta să avem un prim exemplu la nivelul clasei I, unii dintre editori au spus că nu sunt pregătiţi, că vor mai mult timp, pe care l-am acordat şi în jurul datei de 1 septembrie metodologia pentru selecţia noilor manuale pentru clasa I va fi aprobată şi din momentul aprobării editorii vor avea şase luni la dispoziţie, în condiţiile în care programa analitică se cunoaşte deja de patru -cinci luni. Prin urmare timpul necesar pentru redactarea unor nişte manuale de calitate cred că în acest moment există”, a mai spus ministrul.

La Slatina se desfăşoară în perioada 21-23 august al 35-lea Congres al Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România (AGIRo), la care participă aproximativ 800 de cadre didactice din ţară şi de peste hotare. La lucrările Congresului a fost prezent şi fostul ministru al Educaţiei Ecaterina Andronescu, preşedinte de onoare al AGIRo, precum şi academicianul Solomon Marcus.

comments

comments




Leave a Reply

avatar