full screen background image

Proiect Erasmus+ la Liceul Tehnologic Dumbrăveni

Încă un proiect Erasmus+ KA229 implementat la Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni se apropie de final, după un parcurs sinuos, îngreunat de situația pandemică traversată.

Echipa de implementare a proiectului „European Cultural Heritage to Develop Literacy Skills” împărțășește cu bucurie rezultatele activităților din cadrul ultimelor trei mobilități, desfășurate în Italia, în România și în Polonia.

 

EXPERIENȚA ITALIANĂ

În perioada 27 februarie – 4 martie 2022, echipa română, formată din patru profesori, s-a bucurat de experiențele interesante oferite de către școala italiană parteneră, Istituto Comprensivo „Francesco Crispi” din Ragusa.

EXPERIENȚA ROMÂNEASCĂ

În perioada 4 – 8 aprilie 2022, Liceul Tehnologic ,,Mihai Eminescu” Dumbrăveni a găzduit a cincea mobilitate din cadrul proiectului ,,European Cultural Heritage to Develop Literacy Skills”. Au participat în format fizic profesori din patru țări partenere: România, Turcia, Polonia și Italia. Profesorii din a cincea țară parteneră, Marea Britanie, au participat în format virtual.

Activitățile educaționale au început pe data de 4 aprilie la Centrul Cultural ,,Eugen Simion” din Dumbrăveni, unde profesorii și elevii români i-au așteptat pe oaspeți în spiritul tradiției, cu pâine și sare. Apoi, elevii școlii române au prezentat un spectacol de bun venit, performând în momente artistice variate.
Primăria Dumbrăveni a fost reprezentată la deschiderea oficială de către domnul primar Ioan Pavăl. Acesta a vorbit despre beneficiile parteneriatului școală-comunitate la nivelui localității.

După festivitatea de deschidere, partenerii din proiect au vizitat Școala Sălăgeni și au asistat la o lecție demonstrativă ce a avut ca punct de plecare un basm românesc, ,,Fata babei și fata moșneagului” de Ion Creangă. Apoi, a fost vizitată biserica ortodoxă din localitate, ca element ce aparține moștenirii culturale a zonei. Activitatea a continuat cu vizitarea tuturor școlilor din Dumbrăveni și prezentarea ofertei educaționale a acestora.
Marți, în cadrul vizitei cu scop cultural ce a fost organizată la nivel județean, oaspeții au făcut cunoștință cu numeroase elemente ale patrimoniului național românesc: mânăstirile bucovinene, meșteșugul olăritului, obiceiul de încondeiere a ouălor etc. Aspectele arhitecturale și istorice prezentate se regăsesc pe lista tezaurului UNESCO, fapt ce ne onorează pe noi, românii.

A treia zi, cea de miercuri, s-a dovedit a fi o zi de poveste. Frumusețea legendelor românești a fost cuprinsă într-o lecție demonstrativă despre cea mai cunoscută figură istorică a Moldovei, Ștefan cel Mare. Activitatea a continuat cu prezentarea unei expoziții de obiecte tradiționale românești organizată de elevii școlii.

Povestea nu s-a oprit aici. A urmat un atelier de creație organizat în cadrul secției vocaționale a școlii, unde elevii mai mari dau viață hainelor. Musafirii au realizat colaje pe baza unor personaje din literatura universală, iar elevii școlii au croit și au cusut costume specifice personajelor în cauză, la final având loc o paradă a acestora.

La Centrul Cultural din Dumbrăveni, elevii claselor primare au pus în scenă un minunat carnaval al personajelor din povești ce le bucură din plin copilăria. Nu a lipsit dansul tradițional românesc, hora. Acest obicei milenar a adus multă veselie în sala de spectacol și a antrenat la dans spectatorii, inclusiv pe profesorii din țările partenere.

Vizitarea tuturor spațiilor Centrului Cultural de către oaspeți, a încununat o zi plină de activități educative.

“Cea din urmă zi a proiectului, ziua de joi, a fost dedicată vizitării orașului Suceava, scopul fiind prezentarea locurilor reprezentative pentru cultura, tradiția și istoria zonei. Cetatea de Scaun a Sucevei, Muzeul Satului Bucovinean, Muzeul de Istorie și Muzeul de Științe ale Naturii sunt câteva dintre obiectivele vizitate. Oaspeții au făcut cunoștință și cu instituțiile admnistrative, educaționale și religioase din oraș.

Pentru a pecetlui bucuria experiențelor de pe parcursul zilelor petrecute împreună, au fost oferite diplome tuturor partenerilor, au fost împărtășite gânduri, emoții și îmbrățișări calde, fiecare participant conștientizând beneficiile proiectelor Eramus+.”, a transmis prof. Moisiuc Adelina – Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni.

 

EXPERIENȚA DIN POLONIA

Ultima mobilitate din cadrul proiectului „European Cultural Heritage to Develop Literacy Skills” s-a desfășurat în Polonia, la Zespol Szkolno – Przedszkolny din Brzeznica, școala care a găzduit și mobilitatea a treia. La activitățile desfășurate în perioada 23 – 27 mai 2022 au participat șaisprezece elevi însoțiți de trei profesori. Activitățile desfășurate pe parcursul mobilității au familiarizat elevii cu elemente ale culturii poloneze, cum ar fi costumul popular, elementele distinctive ale steagului din prezent și din trecut, obiceiurile locale și evoluția îndeletnicirilor oamenilor locului.

Elevii și-au exprimat sentimentele și impresiile în urma participării la activitățile fiecărei zile și le-au prezentat colegilor când s-au întors la școală.

Lorena a prezentat această experiență din propria perspectivă:

„Era duminică, 22 mai, ora 05:00 dimineața, când ne-am pornit din curtea școlii spre Polonia. Călătoria a fost lungă, cu multe popasuri și am ajuns destul de obosiți la destinație. Luni dimineață, după un mic dejun delicios, noi am plecat la școala din Brzeznica. Profesorii și elevii ne-au întâmpinat cu pâine și sare, îmbrăcați în costume tradiționale, apoi am asistat la o program artistic și un dans polonez. În continuarea programului zilei, am ascultat „Legenda vulturului alb”, pasăre simbol care exista în trecut pe steagul polonez, alături de culorile alb și roșu. Apoi noi toți, elevi și profesori, am confecționat un vultur alb din lemn, cu materiale puse la dispoziție de gazde, pe care l-am luat cu noi acasă, ca și cadou. Am primit diplome pentru produsul confecționat la acest workshop. Apoi am luat prânzul la cantina școlii. Eu am ales să mănânc paste și orez. Într-o altă încăpere erau dulciuri, floricele de porumb și suc pregătite pentru noi. După-amiază am făcut poze de grup și ne-am dus la spațiul de joacă de lângă școală.”

Timotei descrie evenimentele la care a participat în a doua zi, cu mult entuziasm: „Ne-am trezit devreme și am plecat într-o excursie. Am ajuns la o fermă unde ne-au întâmpinat oameni blânzi și zâmbitori, datorită cărora ne-am simțit ca acasă. La început, ne-am plimbat cu căruța trasă de cal și am admirat vegetația pădurii și păsările care ne încântau de pe crengile copacilor. Când ne-am întors, una dintre gazdele noastre ne-a arătat și descris câteva specii de plante interesante, pe care le-am putut mirosi și pipăi. Apoi am cunoscut câteva animale de la fermă, le-am alintat și le-am hrănit. Nu în ultimul rând, am fost instruiți să tragem cu arcul. Puțini copii au reușit să tragă la țintă, dar ne bucuram de provocarea de a încerca ceva nou. Apoi am părăsit ferma și am pornit spre o altă locație, unde am aflat câteva lucruri interesante despre o veche cale ferată, am văzut locomotive de demult, modalități de transmisie și recepție a mesajelor din timpurile vechi și o încăpere amenajată în stil tradițional. Un fierar ne-a demonstrat cum se pot obține obiecte prin modelarea fierului încălzit la temperaturi înalte. La final, am mâncat cârnați făcuți de noi la foc de tabără. A fost o experiență de neuitat!”

Rebeca își amintește cu emoție și bucurie de ziua de miercuri: „Miercuri dimineață am mers la o bibliotecă modernă din orașul Raciborz. În acest cadru, am urmărit și am purtat discuții pe baza unor legende locale și apoi am prezentat propriile legende naționale. Apoi am avut oportunitatea de a deschide câteva cărți și jocuri interesante de pe rafturile bibliotecii. După prânz, noi am mers la școală și am participat la competiții sportive. Cu toții am savurat aceste activități, indiferent de premiul pe care l-am obținut. Seara, a fost timp pentru bowling și pizza!”

Lui Fabian i-au plăcut mult activitățile zilei de joi, pe care le consideră unice: „Joi am vizitat SOWA, un centru dotat cu multe exponate care ne-au oferit posibilitatea să realizăm experimente independente folosind simțurile noastre. Într-un atelier, puteam folosi materiale care permiteau rezolvarea unor sarcini de construcție, inginerie, matematică. Acestea toate ne-au stimulat imaginația și abilitățile! După-amiază, am participat la un workshop de gătit și am preparat clătite, sandviciuri, frigărui de fructe și gofre. Ce amuzant a fost și ce gust bun aveau preparatele noastre! Apoi ne-am dus la un spațiu de joacă și, la finalul zilei, am luat o cină delicioasă!”

“În concluzie, zilele petrecute în Polonia au dezvoltat competențele de comunicare la elevi, le-au îmbogățit cunoștințele referitoare la patrimoniul cultural polonez și le-au lăsat amintiri prețioase.”, a declarat prof. Carpăn Irina – Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni.

Citeşte şi: https://vivafm.ro/2022/07/01/ultima-mobilitate-a-proiectului-erasmus-in-turcia/

 

comments

comments