full screen background image

Doza de educaţie: Mai bine plec în vacanță

DDE (Doza de educaţie) – După cum știți, nu am spus „nu” evaluării standardizate. În logica lucrurilor, atâta vreme cât programa este aceeași, conținuturile de parcurs sunt aceleași, evaluarea națională la final de clasă a VIII-a și a XII-a este aceeași pentru toți truditorii din bănci, nu văd de ce nu ar fi și evaluarea aceasta de pe parcursul anului școlar aceeași. Nu de alta, dar dacă e rost de diagnosticat și de găsit soluții la nivel de sistem, nu prea e posibil atâta vreme cât compari mere cu pere.

Faptul că abordarea este firesc diferită în funcție de specificul clasei, al comunității din care face parte școala, nu împiedică pe nimeni să administreze și evaluări personalizate pe parcursul anului. Deci n-am spus un „nu” hotărât evaluării standardizate, pe aceste considerente.

Dar uite că orice acord bine intenționat nu rămâne nesancționat… Pentru că organizarea acestei evaluări în prag de vacanță, peste noapte, îmi confirmă faptul că și această schimbare n-are sorți de izbândă în sistemul nostru. Căci de la idee la faptă ar fi trebuit nițel timp, de așezat lucrurile la locul lor, astfel încât nu doar să bifăm că am mai schimbat ceva.

Pentru că nu pot numi altfel acest exercițiu de evaluare standardizată decât o „bifă” neglijentă a ministerului…

E standardizată, computerizată, dar în multe școli lipsesc cu desăvârșire device-urile sau sunt insuficiente. Soluția găsită este ca elevii să dea evaluarea pe telefonul din dotare, în cazul în care autoritățile locale nu răspund cererii școlilor de a le mai da vreo câteva tablete. Vă dați seama câtă concentrare, eficiență, relevanță vom înregistra în urma evaluărilor acestea serioase făcute pe telefonul elevului….

Subiectele sunt unice, dar elevii nu trebuie să le rezolve simultan. Fiecare când și cum poate. Asta, bănuiesc, pentru că unii au experiența blocării platformelor pe care intră simultan o țară întreagă. Presimt că indiferent cum vor programa profesorii aceste evaluări platforma tot se va bloca…

Nu sunt adepta drobului de sare, dar nu pot fi optimistă în această privință. Chiar am văzut rostul unei evaluări standardizate și pentru elevi, și pentru profesori, și pentru sistem. Dar recunosc că nu văd rostul ei atunci când e organizată când gândul e la vacanță, când de funcționarea telefonului din dotare depinde rezultatul înregistrat, când testez aceleași cunoștințe la ore diferite.

Mai bine am pleca în vacanță, la fel de blazați în privința speranței că se poate face ceva bine și pe la noi…

prof. Maria Adriana Nichitean

Citeşte şi: https://vivafm.ro/2022/05/24/doza-de-educatie-aleg-vacanta/

comments

comments