Conform datelor de la Guvernul României, Autostrada Moldovei – A7 este cel mai avansat dintre marile proiecte de infrastructură rutieră pentru regiunea Moldovei și proiectul care ar trebui să absoarbă cel mai mult din alocările României din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
A7 are aproape 440 km de la Ploiești (Dumbrava/A3) și până la Siret, la granița cu Ucraina.
De la Ploiești până la Pașcani (circa 320 de km) a fost prinsă pe finanțare PNRR, planul pe termen scurt gândit de UE pentru relansarea economiilor post-pandemie. Condiția esențială: proiectele să fie finalizate până în 2026.
“Coloana vertebrală” a Moldovei va prelua traficul pe ruta unde se înregistrează cele mai mari valori ale traficului din regiune și care în prezent se desfășoară pe DN2/E85, un drum național cu câte o bandă pe sens și un acostament puțin mai lat folosit adesea neregulamentar de către șoferi drept încă o bandă de circulație.
Actualul DN2/E85 este un drum care, din punct de vedere al accidentelor, este cel mai periculos drum național din România.
Astfel, pentru A7 au fost promise deja din 2020 că vor fi scoase treptat la licitația de execuție loturile începând dinspre Ploiești.
Conform CNAIR, la sfârșitul anului trecut, situația pe loturile de lucrări era:
Autostrada Ploiești – Buzău, 63,250 km, împărțit în 3 loturi:
LOT 1: Dumbrava – Mizil, km 0+000 – km 21+000 – Asocierea Bog’Art-Tancrad-Cosedil (România-Italia)
LOT 2: Mizil – Pietroasele, km 21+000 – km 49+350 – Asocierea Coni-Trace (România-Bulgaria)
Asocierea româno-bulgară are la dispoziţie 20 de luni, după semnarea contractului, iar perioada de garanţie a lucrărilor ofertată conform factorului de evaluare este de 10 ani.
LOT 3: Pietroasele – Municipiul Buzău, km 49+350 – km 63+250 – Asocierea Drum Asfalt-Ilgaz-OPR-Obras-Trameco.
– 6 noduri rutiere;
– 160 de ha de perdele forestiere;
– 42 de poduri + pasaje;
– 4 spații de servicii moderne, dotate și cu stații de încărcare electrice.
Valoarea estimată a contractelor este cuprinsă între 4,29 miliarde de lei și 5,06 miliarde de lei.
Autostrada Buzău – Focșani, 82,44 km
– 41 de poduri pasaje și viaducte
– 6 noduri rutiere
– parcări și 9 spații de servicii
Valoarea contractului este 13.93 milioane lei, fără T.V.A.
În cadrul Studiului de Fezabilitate au fost implementate toate observațiile CNAIR și urmează ca indicatorii tehnico-economici să fie supuși avizării în cadrul Consiliului Tehnico-Economic din cadrul companiei.
Avizul de Gospodărire a Apelor se află în faza finală de obținere, iar procedura de dobândire a Acordului de Mediu este, de asemenea, aproape de final.
Asupra Proiectului Tehnic au fost de asemenea emise observații tehnice, care au fost integrate în cadrul documentației, iar varianta finală a Proiectului tehnic va fi înaintată către CNAIR după avizarea Studiului de Fezabilitate împreună cu documentația necesară demarării procedurii de achiziție publică pentru faza de execuție lucrări.
Autostrada Focșani – Bacău, 95,902 km
– Poduri/Pasaje: 84 bucăți
– Noduri rutiere: 5 bucăți
– Sisteme I.T.S
– Drumuri de întretinere: stg./dr. (pe toata lungimea autostrazii cu o latime de 3.5 m)
– Parcări/Parcari securizate:
⎯ 2 seturi (stg.+dr.) Parcari de scurta durata
⎯ 2 set (stg.+dr.) Parcare Tip S1
⎯ 1 set (stg.+dr.) Parcare Tip S3
– Centre de Întreținere și Coordonare: 3 bucăți
Valoare contractului este de 20.12 milioane lei, fără T.V.A.
Studiul de Fezabilitate, revizuit conform observațiilor Beneficiarului, a fost transmis de către Prestator, iar în prezent acesta se află în curs de analiză în cadrul departamentelor de specialitate din cadrul companiei, urmând ca până în data de 25.11.2021 să fie finalizată această analiză.
Prestatorul elaborează Proiectul Tehnic.
De asemenea, se află în curs de obținere Avizul de Gospodărire a Apelor, iar procedura pentru Acordul de Mediu a intrat deja într-o fază avansată.
Autostrada Bacău – Pașcani, 77,28 km
Prestatorul implementează în cadrul Studiului de Fezabilitate observațiile tehnice emise de CNAIR, urmand sa retransmită varianta revizuită a Studiului de Fezabilitate.
De asemenea, și Proiectul Tehnic este în curs de revizuire ca urmare a observațiilor emise de către CNAIR.
Avizul de Gospodărire a Apelor se afla în faza finală de dobândire, iar procedura de obținere a Acordului de Mediu se apropie de final.
Autostrada Pașcani – Suceava, 61,86 km
Valoare contractului este de 11.72 milioane lei, fără T.V.A.
Au fost demarate procedurile de obținere a avizelor și acordurilor solicitate prin Certificatul de Urbanism și, în mod simultan, a fost demarată procedura de procurare a Acordului de Mediu.
Investigațiile geotehnice sunt în derulare, ele fiind demarate din luna septembrie 2021. Până în prezent au fost realizați aproximativ 1.000 ml din totalul de 9.256 ml propusi;
Prestatorul nu reusește să mobilizeze în teren numărul de utilaje asumate în cadrul ofertei depuse, ritmul fiind nesatisfăcător. Au fost instituite mecanismele contractuale, iar în prezent, Prestatorul acumulează penalități de întârziere în cuantum de 0.001 % din valoarea de contract / zi de întârziere.
CNAIR a mobilizat o echipa în teren pentru verificarea activității de realizare a investigațiilor geotehnice.
Traseul final al drumului de mare viteză Pașcani-Suceava-Siret are 118 kilometri din care 88 vor fi autostradă și 30 drum expres
Pe primul tronson, Pașcani-Suceava, care traversează 13 localități, sunt prevăzute cinci noduri rutiere, respectiv Nod rutier Heci, Nod rutier Dolhasca, Nod rutier Roșcani, Nod rutier spre viitorul Drum Expres Suceava – Botoșani, Nod rutier Aeroport Suceava, dar și un drum de legătură de circa 6 kilometri care va asigura legătura A7 cu DN29 și cu Aeroportul Internațional Suceava.
Al doilea tronson, Suceava-Siret, care traversează nouă localități, sunt prevăzute cinci noduri rutiere, respectiv Nod rutier Suceava Nord, Nod rutier Suceava Vest, Nod rutier Rădăuți, Nod rutier Siret Sud, Nod rutier Siret Nord și drumuri de legătură ce vor asigura conexiunea cu DN2 și actuala șosea de centură a Sucevei.
Autostrada/Drum Expres Suceava – Siret, 56,17 km
De la nord de Suceava, de la intersecția viitoarei A7 cu DN2H – drumul spre Rădăuți, și până la Siret, drumul de mare viteză va fi la standard de drum expres.
Pe primul tronson, Pașcani-Suceava, care traversează 13 localități, sunt prevăzute cinci noduri rutiere, respectiv Nod rutier Heci, Nod rutier Dolhasca, Nod rutier Roșcani, Nod rutier spre viitorul Drum Expres Suceava – Botoșani, Nod rutier Aeroport Suceava, dar și un drum de legătură de circa 6 kilometri care va asigura legătura A7 cu DN29 și cu Aeroportul Internațional Suceava.
În decembrie 2021, președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, anunța, în mod oficial, că tronsonul Autostrăzii A7 între Pașcani, Suceava și Siret a fost inclus la finanțare.
Valoare contractului este de 10.09 milioane lei fără T.V.A.
Au fost demarate procedurile de obținere a avizelor și acordurilor solicitate prin Certificatul de Urbanism și, de asemenea, a fost demarată procedura de obținere a Acordului de Mediu.
Investigațiile geotehnice sunt în derulare, ele fiind demarate din luna august 2021. Până în prezent au fost realizați aproximativ 900 ml din totalul de 7.133 ml propuși.
Prestatorul nu reuseste să mobilizeze în teren numărul de utilaje asumate în cadrul ofertei depuse, ritmul fiind nesatisfăcător. Au fost aplicate mecanismele contractuale, iar în prezent, Prestatorul acumulează penalitati de întârziere în cuantum de 0.001 % din valoarea de contract / zi de întârziere.
Și în cadrul acestui proiect CNAIR a mobilizat o echipă în teren pentru verificarea activității de realizare a investigațiilor geotehnice.