S-a bătut în cui, în Monitorul Oficial, decizia ca anul școlar viitor să aibă 5 module. Dacă în spatele altor decizii luate de minister am reușit să găsesc niscaiva explicații, poate nu întotdeauna minunat de exacte sau 100% obiective, dar întotdeauna din bună intenție de a înțelege, treaba asta cu modulele rămâne pentru mine o mare enigmă. De ce 5 module?…
Am căutat mai întâi prin toate interviurile date de domnul ministru. Nu am găsit nicio explicație… poate mi-o fi scăpat mie. Am căutat prin diferite articole, poate, poate voi da de o explicație oferită de altcineva, cercetător în pedagogie/psihologie, care să explice cum curba de efort a elevului, pe parcursul unui an școlar, are nevoie de mai multe pauze… nici de data asta nu am avut mai mult succes. Am căutat apoi informații legate de alte sisteme de învățământ în care ar exista aceeași împărțire pe module. Nimic! Credeți-mă, chiar sunt rezonabilă și accept o decizie luată fără să mă întrebe nimeni nimic, decizie care mă privește, atâta vreme cât mi se aduc argumente sănătoase, valabile și clar explicate. De data asta însă e… liniște la capitolul explicații și eu tot încerc să înțeleg…
În cele din urmă, tot căutând un răspuns, mi-am dat seama că de fapt nu e vorba despre module în adevăratul sens al cuvântului, ci termenul acesta a fost ales doar pentru că nu suna bine în ureche „cvinmestru”, în loc de „semestru” . Unii vor spune că mi-a luat cam mult să înțeleg un lucru atât de simplu… Asta se întâmplă când cauți raționalul în mai puțin rațional…
Deci schimbarea aceasta din semestre în module e doar despre a alterna mai des perioadele de muncă la școală cu cele de repaos. Schimbarea este ca de obicei nu despre fond, ci doar despre formă. Nu se schimbă deocamdată nimic altceva decât numărul de vacanțe. Numărul de săptămâni petrecute la școală este același ca și în ceilalți ani (36), zilele petrecute la școală sunt tot atâtea, numărul de ore de stat în bancă pe zi e același, numărul și calitatea informațiilor predate la școală sunt aceleași.
Și totuși… mie încă îmi răsună aceeași întrebare… De ce 5 module? Ce stă în spatele acestei schimbări făcută de domnul ministru? Ce mare succes sau dezamăgire să-i fi animat dorința de schimbare. Și brusc mi-am amintit de întoarcerea la 180 de grade în privința tezelor. De la „bastionul de cucerit”… la „irelevant”.
Păi, vă dați seama cum a fost terfelit spiritul de vânător ce-l caracterizează și pe dumnealui ca pe toți bărbații?! Tezele n-au dovedit ce-și dorea, faptul că elevii români sunt sub nivelul mării în privința cunoștințelor, înseamnă că sunt irelevante, deci trebuie eliminate. Cum? Cu modulele!
Cât de complicat pot gândi uneori… unii. Ce simplu ar fi fost să rămână semestrele și doar să se fi scos tezele, pe argumentele inteligente ale elevilor, despre care vom mai vorbi. Unora însă le place să rămână în istoria scrisă sau nescrisă, doar ca să rămână… consolare pentru cine știe ce alte bastioane necucerite de-a lungul existenței…
prof. Maria Adriana Nichitean
Vă recomandăm să citiți și:
https://vivafm.ro/2022/04/11/doza-de-educatie-din-nou-la-plimbare/