Cum a reînceput școala, au reînceput durerile de cap, pentru unii. Iar cauza în această problemă este, de cele mai multe ori, aceeași: temele pentru acasă. Dacă nu ar fi, școala ar părea mai prietenoasă pentru mulți. Pentru copii – cei ce ar avea mai mult timp de joacă după orele de curs, pentru părinți – cei ce ar prefera să ia o pauză după multe orele petrecute la serviciu, decât să petreacă timp supraveghind, explicând, efectuând chiar sau impunând scrierea temelor pentru a doua zi. Pentru profesori – mai ales cei din ciclul primar, ce au teancuri de caiete de verificat și corectat.
Despre durerea aceasta de cap generală se pare că s-a auzit până la Minister, al Educației desigur și nu al Sănătății. Pentru că, anul acesta, profesorii de tot felul au fost atenționați la întâlnirile cu Inspectoratul Școlar să țină seama de Ordinul de Ministru ce stabilește modul în care trebuie formulate temele pentru acasă. Culmea este că acest document nu este tocmai nou, dacă ne gândim că a fost emis în prima lună a anului 1999. Și cu toate acestea, de 17 ani încoace, și cred că și înainte, temele au fost cam aceleași. Aducătoare de dureri de cap.
Am dat o căutare pe net să citesc documentul integral. Din păcate, căutările mele, mai puțin pricepute poate, nu au dat rezultate. Singurele rezultate au fost legate de faptul că foarte multe școli, în regulamentul de Ordine Interioară, stabilesc urmărirea în permanență a respectării prevederilor acestui document.
Și cum am auzit părinți întrebând dacă temele sunt obligatorii, am să răspund în baza informaților celor care au citit documentul cu pricina și le-au trasnsmis în mod oficial. Temele pentru acasă sunt necesare și obligatorii în învățământul preuniversitar. Cu excepția clasei pregătitoare, unde sunt interzise. Profesorul va da teme pentru acasă de nivel mediu, care să nu depășească jumătate de oră la clasa I, ajungând până la maxim 2 ore la clasa a IV-a. Ideal diferențiat, în funcție de nivelul elevilor. Temele suplimentare, însă, nu sunt obligatorii. Sunt acele teme ce pot avea un nivel de dificultate crescut, urmărind dezvoltarea sau recuperarea.
Concluzie… nu scăpăm de temele pentru acasă, niciunii… Depinde doar de înțelepciunea profesorului în alegerea tipului de temă, astfel încât să nu trebuiască implicat în permanență și părintele… fie pentru rezolvarea lor, fie pentru îndemnul repetat de a fi efectuate. Pentru că temele sunt pentru elevi. Mai mari sau mai mici. Ca și dozele de educație.
Leave a Reply