full screen background image

Aproape 75.000 de pașapoarte electronice eliberate în ultimii 5 ani, în județ

pasaport romanesc   În judeţul Suceava, sistemul de emitere a noilor tipuri de paşapoarte a fost introdus la data de 23 noiembrie 2009.

De atunci, prin ghişeele serviciului, s-au primit şi soluţionat 74.687 cereri pentru paşapoarte electronice şi 74.803 cereri pentru paşapoarte temporare.

De asemenea, s-au verificat si aprobat 20.320 cereri de eliberare a paşapoartelor simple electronice, depuse la misiunile diplomatice ale României din străinătate.

Joi, 19 martie, se împlinesc 103 ani de când prin Înaltul Decret Regal nr. 1758/19.03.1912 a fost promulgată Legea asupra paşapoartelor, prima lege modernă în domeniu. De aceea, în anul 2006, ministrul administraţiei şi internelor a aprobat ca data de 19 martie să fie instituită Ziua Paşaportului Românesc.

Exercitarea dreptului la “liberă circulaţie”se face prin legitimarea la trecerea frontierelor cu documente care certifică identitatea, cetăţenia şi calitatea posesorului lor.

Documentul de călătorie românesc denumit paşaport este menţionat pentru prima dată în Regulamentul Organic din Principatele Române, Ţara Românească şi Moldova, în anul 1830, când s-a recunoscut libertatea românilor de a călători peste graniţele Dunării şi ale Imperiului Habsburgic.

De-a lungul timpului au fost introduse mai multe tipuri de paşapoarte: diplomatice (în anul 1920), colective şi de serviciu (în anul 1941).

În anul 1948, activitatea de eliberare a paşapoartelor a revenit în exclusivitate Ministerului Afacerilor Interne. Regimul sever al călătoriilor în străinătate a fost menţinut până în decembrie 1989.

Prin Decretul-Lege nr. 10/1990 s-au liberalizat călătoriile cetăţenilor români în străinătate şi s-au desfiinţat vizele.
In conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 83/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, începând cu 01.01.2005, la nivel naţional, activitatea de paşapoarte a trecut în subordinea instituţiei prefectului.

În vederea alinierii la practica europeană în materie, a fost adoptată Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, cu modificările şi completările ulterioare, care reglementează condiţiile în care cetăţenii români îşi pot exercita dreptul la liberă circulaţie în străinătate, precum şi limitele exercitării acestui drept. Astfel, cetăţenilor români le-a fost garantat dreptul de a călători în străinătate, de a emigra şi de a reveni oricând în ţară.

Începând cu 01.01.2007, de când cartea de identitate valabilă poate constitui document de călătorie în statele membre ale Uniunii Europene, cetăţenii români au câştigat o mai mare libertate de circulaţie.

Conform Regulamentului nr. 2252/2004 al Consiliului Europei, din data de 31.12.2008, România, ca stat membru al Uniunii Europene, a început să emită paşapoarte electronice. Din luna februarie 2010 se pot depune documente, respectiv obţine paşapoarte simple electronice/temporare şi la misiunile diplomatice ale României în străinătate.

Valabilitatea paşaportului electronic este de 5 ani, iar pentru minori cu vârsta sub 12 ani – 3 ani. Termenul de eliberare este de 14 zile calendaristice, taxele fiind 292 lei pentru paşapoartele cu valabilitate 5 ani, respectiv 266 lei pentru cele cu valabilitate 3 ani.

Paşapoartele electronice sunt tipărite de către Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice Bucureşti.

Persoanele care trebuie să călătorească urgent în străinătate pot depune concomitent/separat cerere pentru eliberarea unui paşaport simplu temporar. Valabilitatea acestui document este de 12 luni, termenul de eliberare fiind între 2 ore şi 3 zile lucrătoare, taxele însumând 222 lei.

 

comments

comments