full screen background image

Pompierii militari, în vizită de lucru în Elveţia

În perioada 12 – 15 aprilie, o delegaţie a pompierilor militari români a efectuat o vizită de lucru în Elveţia, într-un schimb de experienţă cu salvatorii omologi din ţara parteneră.

Din componenţa acesteia au făcut parte oficiali din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă din judeţele Bacău, Bistriţa, Cluj, Constanţa, Harghita şi Mureş, precum şi Şcolii de Subofiţeri de Pompieri şi Protecţie Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldeşti, sub conducerea generalului de brigadă Ion Burlui, inspectorul şef al ISU Suceava.

Această activitate a fost precedată de o vizită la Ambasada Elveţiei din Bucureşti, unde delegaţia pompierilor militari români, căreia i s-au alăturat secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne şi şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, dr. Raed Arafat, şi inspectorul general al Inspectoratului General, general de brigadă dr. Ovidiu Vasilică, a fost primită de către Excelenţa Sa Jean Hubert Lebet, ambasadorul Confederaţiei Elveţiene la Bucureşti.

Pe parcursul celor patru zile, oficialii români s-au întâlnit cu pompierii profesionişti şi voluntari şi cu oficialităţi elveţiene din localităţile Lausanne, Conthey, Nendaz, Berna, Sion, Martigny şi Geneva. De asemenea, printre obiectivele vizitate au fost sediul ONU de la Geneva şi tunelul Saint Bernard, ce face legătura rutieră între Elveţia şi Italia.

DSCN1621

Pe parcursul acestei vizite, pompierii militari români au putut observa sistemul de organizare al colegilor din Elveţia, care se bazează foarte mult pe voluntariat.
Astfel, în cantonul Lausanne, care are o suprafaţă de aproximativ 5.000 de kilometri pătraţi, există 240 de pompieri profesionişti şi 1.400 de voluntari, care deservesc o populaţie de un milion de locuitori.

În anul 2015, salvatorii elveţieni au avut în jur de 11.000 de misiuni, dintre care aproximativ 75% au fost intervenţii de acordare a primului ajutor medical.

Pompierii voluntari, angajaţi ai diferitelor societăţi private, chiar dacă efectuează o activitate de voluntariat, sunt remuneraţi în funcţie de specificul activităţii şi timpul alocat.

În total, la nivel naţional, activează aproximativ 1.500 de pompieri profesionişti şi 98.500 de voluntari.

Pe lângă aceştia, la intervenţiile în situaţii de urgenţă de mare anvergură, sunt mobilizaţi şi pompieri militari, care provin din rândul militarilor în termen, ştiut fiind faptul că în Elveţia serviciul militar este obligatoriu.

De asemenea, pe lângă unităţile de pompieri din localităţile sus-amintite, delegaţia română a vizitat şi uzina de autospeciale de pompieri Feumotech din cantonul Berna, precum şi Poligonul de Pregătire din Sion. Aceasta a apreciat faptul că tehnica de intervenţie aflată în dotarea proprie este similară, calitativ, cu cea pe care operează pompierii elveţieni.

Totodată, agenda vizitei a cuprins şi participarea la sesiunile unei conferinţe ce a abordat aspecte ale asistenţei medicale de urgenţă.

Un moment inedit l-a constituit vizitarea un tren special de pompieri dotat cu diferite accesorii pentru stingerea incendiilor, pentru descarcerare şi prim ajutor medical, dar şi un punct de comandă, care se poate deplasa în orice loc se produce o situaţie de urgenţă.

DSCN1719

În ceea ce priveşte prevenirea situaţiilor de urgenţă, în Elveţia este constituită Poliţia Focului, care, pe lângă activităţile curente de prevenire, ce se adresează în mod special tinerei generaţii, participă şi în comisiile de acordare a autorizaţiilor de construcţie, dându-şi acordul din punct de vedere al securităţii la incendiu.

De altfel, legislaţia privind competenţele de oprire a activităţii obiectivelor cu neconformităţi majore pe linia siguranţei la foc, este aplicată în Elveţia de mult timp.

În sfera legislativă, Federaţia Naţională a Pompierilor emite reglementări generale în domeniul de referinţă, care au rol de recomandare la nivelul fiecărui canton.

La finalul vizitei, oficialii români au lansat o invitaţie omologilor elveţieni, pentru a vizita ţara noastră, iar aceştia, la rândul lor, şi-au exprimat acordul de a primi, într-un schimb de experienţă şi stagii de pregătire, salvatori români.

Această întâlnire a constituit un schimb de bune practici în ceea ce priveşte sistemele de management al situaţiilor de urgenţă ale celor două ţări, identificarea intereselor comune ale celor două structuri cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă, cu prioritate pe domeniile prevenirii, pregătirii de specialitate şi răspunsului în situaţii de urgenţă, precum şi continuarea şi dezvoltarea cooperării bilaterale dintre acestea.

comments

comments




Leave a Reply

avatar