VIVA DEEP MUSIC
VIVA DEEP MUSIC
Sorry, no results.
Please try another keyword

Matematica – de la „super!” la „nu mai pot!”?

Doza de educaţie (DDE) – Știați că aproape jumătate dintre copiii din România, când ajung în clasa a IV-a, spun că adoră matematica? Chiar așa: aproape unul din doi! Și nu vorbim doar despre mici olimpici, ci despre copii obișnuiți, care se bucură să descopere logica din spatele numerelor. La testarea internațională TIMSS 2023, România s-a clasat pe locul 6 în Europa. Asta nu e deloc puțin. Înseamnă că avem minți care deja gândesc matematic în mod aplicat, nu doar execută rețete.

Dar… undeva, între clasa a IV-a și a VIII-a, se rupe filmul. Entuziasmul se topește ca o ecuație uitată în vacanță. La final de gimnaziu, doar 1 din 5 elevi mai spune că îi place „foarte mult” matematica. Și, cum era de așteptat, performanțele scad și ele. Unde dispare magia?

Ei bine, nu prea are cum să fie din vina copiilor. Ci, de cele mai multe ori, se trage din felul în care predăm. La început, matematica vine însoțită de cuburi colorate, povești cu fracții și întrebări curioase. Odată cu trecerea în gimnaziu, apar simbolurile seci, formulele fără explicații și o senzație de… „nu mai înțeleg nimic”.

Matematica n-ar trebui să fie o limbă secretă vorbită doar de cei „aleși”. E un limbaj pe care toți copiii îl pot învăța – dacă e predat cu sens, vizual, pas cu pas. Nu cu frică, ci cu încredere.

Sunt multe programe prin intermediul cărora profesorii de matematică pot ține aprinsă scânteia curiozității și la gimnaziu. Cu lecții logice, cu sens, desenate pe înțelesul elevilor – nu doar pentru nota din teză, ci pentru viață. Doar că profesorii ar trebui să fie dispuși să iasă din vechea paradigmă a teoremelor scrise pe tablă, copiate pe caiete și memorate apoi, dar prea puțin înțelese.

Așa că, ce-ar fi să nu mai lăsăm matematica în colțul preferințelor, cu cenușă pe frunte? Cu puțin curaj, ceva culoare și o doză de înțelegere, poate reușim să ajungem în clasa a VIII-a cu mai mulți copii care nu doar pot să calculeze… ci chiar vor să o facă! Pentru că matematica nu e despre a avea un „creier special”, ci despre cum ți se explică.

prof. Maria Adriana Nichitean

Ascultă episodul
Pauză
Sorry, no results.
Please try another keyword

    Distribuie

    Din aceeși categorie

    Să faci ce spune influencerul, nu ce face el!

    Omenia nu se verifică la graniță

    Trump și-a făcut cadou o great paradă militară…

    Când catalogul se închide și mintea cere pauză

    Emisiuni sugerate

    FAKE NEWS - pamflet

    Doza de Educație