full screen background image

Fructele româneşti ar putea dispărea din magazine şi pieţe

fructe     Românii aleg din ce în ce mai mult să consume mere, pere şi prune din import, pentru că sunt mai arătoase, iar fructele româneşti au ajuns la o treime din consum şi riscă să dispară din magazine şi pieţe în următorii 3-5 ani, a declarat Aurel Tănase, directorul Prodcom.

„Doar 60% din consumul la nivel naţional este asigurat de piaţa internă lalegume şi 30-35% în cazul fructelor. Piaţa de legume-fructe este estimată la aproximativ 700 de milioane de euro”, a spus directorul executiv al Organizaţiei Interprofesionale Legume-Fructe Prodcom.

Potrivit datelor transmise de INS, în anul 1989, în România erau înregistrate aproape 240.000 de hectare de livezi, iar între timp suprafaţa a scăzut la 147.000 de hectare. Tănase spune că din acestă suprafaţă, doar 75.000 de hectare sunt “pe rod”. În ultimii 10 ani au fost plantate doar 7.500 de hectare de livezi, potrivit reprezentantului producătorilor.

El a adăugat că multe livezi sunt îmbătrântite şi fructele nu se pretează pentru consum. „Patrimoniul pomicol şi consumul de fructe româneşti sunt în declin. Românii preferă să consume fructe din import, care sunt mai frumoase. Se întâmplă acest lucru atât în cazul merelor şi perelor, cât şi al prunelor, cireşelor, vişinilor şi caiselor. Dacă nu se schimbă ceva, dacă nu se evidenţiază cumva în pieţe produselor româneşti şi dacă nu se reglementează această piaţă, ca să putem supravieţui, în 3-5 ani acestea ar putea dispărea din consum”, a continuat Tănase.

Acesta a afirmat că an de an, tot mai mulţi producători români renunţă la livezi, din cauză că nu-şi recuperează costurile, şi fie vând terenurile, fie cultivă cereale pe ele.

comments

comments