Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Bucovina” al judeţului Suceava a prezentat bilanţul activităţii pentru anul 2017.
La acţiune a participat inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, colonelul Daniel-Marian Dragne
Conform reprezentanţilor ISUI Suceava, obiectivul fundamental al întregii activităţi desfăşurate la nivelul inspectoratului pe parcursul anului precedent a vizat eficientizarea acţiunilor de prevenire şi gestionare a situaţiilor de urgenţă, în vederea menţinerii sub control a riscurilor potenţiale, a reducerii timpilor de răspuns, concomitent cu realizarea unei reacţii credibile şi suficiente şi asigurarea stării de normalitate a vieţii comunităţilor umane din zona de competenţă.
În perioada de referinţă, la nivelul zonei de competenţă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Bucovina” al judeţului Suceava au fost înregistrate:
– 11.617 ieşiri la intervenţie, din care:
• 125 întoarceri din drum;
• 173 deplasări fără intervenţie;
• 18 alarme false;
– 11.301 situaţii de urgenţă (în medie 30,96 pe zi), din care:
7.643 cazuri de urgenţă asistate de S.M.U.R.D. (67,63%);
850 incendii (7,52%), din care 728 incendii (6,44%) şi 122 incendii de vegetaţie uscată şi resturi menajere (1,08%);
1.810 alte situaţii de urgenţă (16,02%);
790 alte intervenţii (6,99%);
69 asistenţă persoane (0,61%);
139 acţiuni pentru protecţia comunităţilor (1,23%).
În perioada anului trecut, consumul în unităţi de timp al resurselor umane înregistrat în gestionarea situaţiilor de urgenţă, a fost de 3.583.609 minute, din care:
812.893 minute pentru stingerea incendiilor (22,68%), din care:
1.508.955 minute – cazuri S.M.U.R.D. (42,11%);
105.092 minute – intervenţii la descarcerare (2,93%);
441.318 minute pentru alte situaţii de urgenţă (12,31%);
28.961 minute pentru asistenţa de persoane (0,81%);
381.761 minute pentru rezolvarea intervenţiilor la protecţia comunităţii (10,65%);
111.766 minute pentru exerciţii (3,12%);
192.863 minute pentru recunoaşterile în teren (5,38%).
Pe timpul intervenţiilor s-au înregistrat 28 victime (15 adulţi decedaţi, 12 adulţi şi 1 copil răniţi), 78 animale şi 431 păsări moarte şi pagube de aproximativ 16.594.928 lei.
S.M.U.R.D. a intervenit în 7.643 cazuri, acordând ajutor medical de urgenţă sau descarcerare la 7.192 persoane din care 6.545 adulţi şi 647 copii.
Faţă de anul 2016 numărul cazurilor de urgenţă la care a participat S.M.U.R.D. a scăzut cu -5,20 %, numărul persoanelor asistate scăzând cu – 5,14 %. Printre cauze pot fi amintite participarea unei ambulanţe SMURD în sprijin la ISU Constanţa pe timpul sezonului estival, dar şi timpul de scoatere din intervenţie a ambulanţelor ca urmare a defecţiunilor apărute.
Timpul mediu de răspuns al S.M.U.R.D. a fost de 12 minute, iar timpul mediu de intervenţie de 18 minute.
În anul 2017 s-a intervenit la 1.162 accidente de circulaţie, dintre care 1.156 accidente rutiere şi 6 accidente feroviare, au fost asistate medical 823 persoane (din care 722 adulţi şi 101 copii).
În anul 2017, pe teritoriul judeţului Suceava au avut loc 728 incendii, faţă de 718 incendii produse în anul 2016, creşterea fiind de 6,44%.
Din cele 728 incendii, 437 incendii au fost gestionate numai de ISU, 279 incendii gestionate în cooperare cu SVSU şi 12 incendii lichidate numai de SVSU.
Pe timpul intervenţiilor pentru stingerea incendiilor au fost salvate: 27 persoane (din care 5 copii) / 2 persoane salvate (din care 1 adult , 1 copil) în anul 2016. În incendiile produse s-au înregistrat 14 victime (din care 5 adulţi decedaţi şi 9 adulţi şi 1 copil răniţi) / 26 victime (7 adulţi decedaţi, 14 adulţi şi 5 copii răniţi) în anul 2016. Au fost protejate bunuri şi instalaţii în valoare de peste 117 milioane lei, valoarea pagubelor fiind de aproximativ 16.216.628 lei. Rata incendiilor la suta de mii de locuitori a fost de 101,1, respectiv 85,1 la mia de kilometri pătraţi.
Din totalul incendiilor 74,31 % s-au produs la locuinţe şi anexe din gospodăriile populaţiei.
Comparativ cu anul 2016, numărul incendiilor de vegetaţie uscată şi resturi menajere a crescut cu 22 %.
În perioada analizată s-au înregistrat 2.669 intervenţii pentru alte situaţii de urgenţă, alte evenimente, dintre care:
• 30 inundaţii;
• 48 misiuni pirotehnice;
• 1 explozie;
• 6 distrugere zăpoare de gheaţă;
• 2 misiune CBRN;
• 15 căutare / salvare de persoane;
• 14 căutare cadavru;
• 2 îndepărtări reptile periculoase (şarpe);
În anul 2017 s-au primit, prin SNUAU „112”, în dispeceratul comun ISU-SAJ, 250.779 apeluri de urgenţă, din care 34,87% din totalul apelurilor gestionate de inspectorat.
În perioada analizată s-au primit, de la instituţiile specializate, 462 de mesaje de informare, avertizare şi atenţionare meteorologică şi hidrologică, în medie 1,3 / zi.
Pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă, s-a impus transmiterea către reprezentanţii structurilor, instituţiilor şi autorităţilor publice care asigură funcţii de sprijin a unui număr de 48.924 mesaje (134 mesaje / zi).
Totodată, la primirea mesajelor de avertizare şi atenţionare hidrometeorologice, personalul operativ din dispeceratul comun a transmis cu prioritate, prin aplicaţia SMS/STS, 135.860 de mesaje de informare (372mesaje / zi) a membrilor Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă.
În perioada analizată a fost activat, cu aprobarea prefectului judeţului, Planul Roşu de intervenţie în două situaţii astfel:
• în cazul accidentului rutier cu victime multiple produs pe DN 2, la ieşirea din Suceava spre Siret, în data de 06.01.2017;
• la accidentul rutier cu victime multiple produs pe DN 2E km, în ziua de 14.10.2017, pe raza comunei Cornu Luncii.
În urma manifestării unor situaţii de urgenţă complexe, la ordinul prefectului, s-a activat de 24 ori Centrul Judeţean de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei.
Antrenarea populaţiei, prin alarmare publică privind pericolul atacului din aer sau al producerii unor dezastre s-a realizat prin 24 exerciţii de înştiinţare, avertizare şi alarmare publică în care au fost angrenate Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă şi toate cele 114 Comitete Locale pentru Situaţii de Urgenţă şi 13 operatori economici sursă de risc din Judeţul Suceava, prin intermediul a 155 de sirene de alarmare publică
Pe parcursul anului au fost actualizate Planul judeţean de înştiinţare-alarmare şi Planul judeţean de evacuare în situaţii de urgenţă. Au fost depuse pentru verificare 195 de planuri în domeniul protecţiei civile din care au fost avizate 22 de Dosare de alarmare ale C.L.S.U. şi 102 de planuri de evacuare de la localităţi, instituţii şi operatori economici din zona de competenţă.
Numărul total de paramedici formaţi la nivelul inspectoratului, este de 238 (33% din personalul operativ), iar în anul 2017 au absolvit:
• cursul de prim ajutor calificat, descarcerare şi operaţiuni de salvare, – 15 subofiţeri;
• cursul pentru dobândirea de competenţe sporite – prim ajutor calificat – pentru paramedici,– 21 subofiţeri.
Intervenţii complexe în anul 2017:
• în data de 08.01.2017, ora 13:37, incendiul produs la Piaţa Agroalimentară din municipiul Rădăuţi. La faţa locului s-au deplasat Grupa Operativă şi resurse de la 4 subunităţi de intervenţie: 4 ofiţeri, 40 subofiţeri cu 12 autospeciale de intervenţie, SAJ, IPJ şi IJJ.
• în data de 12.04.2017, ora 22:41, incendiul produs la o mansarda unui bloc din oraşul gura Humorului. La faţa locului s-au deplasat Grupa Operativă, forţe şi mijloace de la 5 subunităţi de intervenţie proprii, ISU Botoşani, SVSU Cornu Luncii, SAJ Suceava şi Gura Humorului, IPJ şi IJJ;
• în data de 14.10.2017, ora 17:99, accidentul rutier produs pe raza localităţii Cornu Luncii, DN 2E, din care au rezultat 9 victime, respectiv 5 adulţi şi 4 copii. Din cauza numărului mare de victime, a fost activat Planul Roşu de intervenţie;
• în ziua de 01.12.2017, ora 17:17 în urma producerii unei avalanşe a început misiunea de căutare-salvare a 3 persoane care au fost surprinse sub zăpadă în munţii Călimani, zona Vârful Pietrosu. La locul intervenţiei s-au deplasat Grupa operativă a I.S.U. Suceava, forţe şi mijloace din 4 subunităţi de intervenţie proprii, Jandarmeria Montană Vatra Dornei, Salvamont Vatra Dornei, Câmpulung Moldovenesc, Suceava, Piatra Neamţ, Ocolul Silvic Vatra Dornei, Rezervaţia Călimani, Poliţia Vatra Dornei şi SAJ Suceava pentru căutarea şi salvarea victimelor. A fost activat CJCCI la sediul inspectoratului, iar în timpul căutărilor din acea noapte a fost salvată o persoană, o altă persoană a fost găsită decedată, iar pentru cea de-a treia victimă se continuă misiunea de căutare.
În anul 2017 au fost planificate şi s-au executat exerciţii de cooperare cu forţe şi mijloace în teren, ocazie cu care au fost angrenate toate structurile care participă la asigurarea funcţiilor de sprijin, potrivit situaţiei de urgenţă generate, a fost activat Planul Roşu de Intervenţie, astfel:
• în data de 23.03.2017, la centrul comercial „CARREFOUR Suceava” – incendiu urmat de evacuarea complexului comercial;
• în data de 22.06.2017, la „Tunelul feroviar Mestecăniş – accident feroviar, incendiu de fond forestier şi căutare/salvare persoane în zona montană;
• în data de 26.09.2017, la Spitalul Judeţean de Urgenţă „Sfântul Ioan cel Nou Suceava” – intervenţie la cutremur;
• în data de 23.11.2017, la S.C. „BULROM GAS IMPEX” S.R.L. – obiectiv tip SEVESO.
În perioada analizată, Inspecţia judeţeană de Prevenire a avut în vedere următoarele direcţii principale de acţiune:
a) Eficientizarea activităţii de prevenire cu resursele avute la dispoziţie, prin:
1. Planificarea şi desfăşurarea activităţilor de prevenire preponderent la:
unităţi cu risc în exploatare pentru populaţie: cluburi, baruri, discoteci; unităţi de turism şi agrement, unităţi de cultură; construcţii de comerţ, unităţi de îngrijire şi cazare a copiilor instituţionalizaţi, bătrânilor, persoanelor cu dizabilităţi; unităţi sanitare cu paturi; unităţi de cult; unităţi silvice; unităţi de învăţământ;
obiective la care, cu prilejul controalelor anterioare s-au depistat deficienţe grave privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă;
obiective hidrotehnice;
localităţi.
2. Punerea accentului pe controlul Sistemului de Management al Siguranţei la operatorii de tip SEVESO;
3. Executarea de inspecţii, controale şi alte acţiuni de prevenire a arderilor necontrolate, în colaborare cu A.P.I.A. şi G.N.M.;
4. Executarea de controale tematice şi comune cu responsabilii din cadrul Direcţiei Silvice Suceava la fondul forestier precum şi pe traseele / zonele turistice din interiorul / adiacente fondului forestier;
5. Executarea de controale inopinate sau planificate la unităţi de alimentaţie publică, restaurante, pub-uri, baruri, discoteci, de către colective de inspectori sau comune cu personal desemnat de la I.P.J., I.J.J., I.T.M., D.S.V.;
6. Exexutarea controalelor de prevenire la monumentele UNESCO şi celelalte obiective de cult;
b) Eficientizarea activităţii de avizare-autorizare, prin:
1. Urmărirea îndeplinirii condiţiilor legale de funcţionare a obiectivelor avizate din punct de vedere al securităţii la incendiu şi protecţie civilă şi care solicită autorizaţia de securitate la incendiu respectiv protecţie civilă;
3. Organizarea de instruiri cu factorii responsabili în asigurarea cerinţei esenţiale securitatea la incendiu (proiectanţi, verificatori, lucrători din serviciul urbanism de la primării ş.a), pentru cunoaşterea, însuşirea şi aplicarea prevederilor actelor normative şi reglementărilor specifice în domeniu;
4. Urmărirea creşterii nivelului de pregătire profesională, a personalului din cadrul structurii de avizare autorizare.
În acest sens, în anul 2017 s-au desfăşurat acţiuni şi activităţi preventive după cum urmează:
Au fost executate 806 de controale faţă de 1.543 de controale executate în anul 2016, mai puţin cu 47,76 %.
În acţiunile preventive executate au fost constatate 3.138 deficienţe, comparativ cu 10.871 deficienţe constatate în anul 2016 (în scădere cu 346,43 %). Dintre acestea, 220 deficienţe au fost soluţionate pe timpul controalelor, iar 2.042 deficienţe au fost sancţionate contravenţional. Aceaste diferenţe dintre anii 2016 şi 2017 se datorează atât reducerii numărului de inspectori, cât şi faptului că anul 2016 a fost un an electoral şi au fost executate un număr mare controale, într-un timp relativ scurt, la locaţiile unde s-a organizat procesul electoral.
Au fost aplicate un număr de 211 de amenzi, comparativ cu 180 amenzi aplicate în anul 2016 (în creştere cu 14,69 %). Cuantumul amenzilor aplicate a fost de 715.500 lei, comparativ cu 1.330.500 lei în anul 2016 (în scădere cu 46,22 %).
Numărul de avertismente aplicate este 1.922 comparativ cu 6.961 avertismente în anul 2016 (în scădere cu 362,17 %).
Din analiza sancţiunilor aplicate de inspecţia judeţeană a rezultat că valoarea medie a unei amenzi este de 3.390,99 lei, comparativ cu valoarea medie a amenzii din anul 2016 – de 7.391,66 lei.
În anul 2017, au fost înregistrate şi soluţionate în termenul legal un număr de 1.012 solicitări pentru eliberarea avizelor, autorizaţiilor şi altor acte de securitate la incendiu, după cum urmează:
Autorizaţii de securitate la incendiu:
• emise: 119 (128 în 2016), în scădere cu 7,56 %;
• respinse: 115 (220 în 2016), în scădere cu 42,27 %.
Avize de securitate la incendiu:
• emise: 220 (298 în 2016), în scădere cu 35,45 %;
• respinse: 197 (425 în 2016), în scădere cu 115,73 %.
Nu au fost emise avize sau autorizaţii de protecţie civilă.
Acorduri de securitate la incendiu – pentru organizarea şi desfăşurarea jocurilor de artificii:
• emise: 26 (33 în 2016), scădere cu 21,21 %;
• respinse: 1 (1 în 2016) – staţionar.
Au fost soluţionate 63 petiţii şi sesizări ale cetăţenilor.
Pregătirea pentru Intervenţie şi Rezilienţa Comunităţilor:
Fiind compartiment nou creat, activitatea Serviciului Pregătire pentru Intervenţie şi Rezilienţa Comunităţilor a avut ca obiectiv principal elaborarea, controlul şi îndrumarea activităţilor care vizează pregătirea personalului operativ, cel din cadrul serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă, autorităţilor, salariaţilor, respectiv ocupaţiilor din domeniul reglementat, precum şi coordonarea activităţii de voluntariat la nivelul unităţii, cu următoarele direcţii de acţiune pentru pregătirea personalului propriu:
a) Cursuri de specialitate desfăşurate în alte instituţii:
• Centrul de Formare Iniţială şi Continuă Orăştie;
• Institutul de Studii pentru Ordine Publică Bucureşti;
• IGSU, convocarea instructorilor sportivi;
b) Centrul de Antrenament şi Pregătire de Specialitate Siret:
În Centrul de Antrenament şi Pregătire de Specialitate Siret, cursurile au debutat cu prilejul convocării metodice cu instructorii, desfăşurat în perioada 19.01.2017 – 20.01.2017 conform O.I.G.S.U. nr. 213/IG din 31.03.2017 – privind organizarea şi desfăşurarea formării profesionale continue a personalului operativ din subunităţile de intervenţie ale serviciilor de urgenţă profesioniste ISU-06/2017, în care s-au parcurs temele de pregătire, teoretic şi practic.
În anul 2017, în baza planificării făcute de către IGSU şi conducerea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Bucovina” Suceava, la Centrul de Antrenament şi Pregătire de Specialitate Siret s-au desfăşurat cursurile specifice modulelor de pregătire – I, II, III, IV, şi V, pe serii de pregătire, după cum urmează:
La verificările anuale la pregătirea de specialitate a personalului operativ din subunităţile de intervenţie au fost evaluaţi un număr de 656 cadre reprezentând 83,65 % din totalul acestora, diferenţa fiind în concediu de creştere a copilului şi categoria normală de pregătire. Din cei 656 evaluaţi, un număr de 41 au obţinut calificativul Excepţional, 307 au obţinut calificativul Foarte bun, 260 au obţinut calificativul Bun, iar 48 au obţinut calificativul Corespunzător.
La pregătire fizică, au fost evaluaţi un număr de 695 (94,79%) cadre din totalul acestora, diferenţa fiind scutiţi şi în concediu de creştere a copilului. Din cei 695 evaluaţi, 88 au obţinut calificativul Excepţional, 362 au obţinut calificativul Foarte bun, 218 au obţinut calificativul Bun, iar 27 au obţinut calificativul Corespunzător.
c) Pregătirea voluntarilor:
• număr de voluntari înscrişi de la începutul anului: 145;
• număr de voluntari care au urmat cursul introductiv şi de bază de prim ajutor medical: 69;
• activităţi de informare preventivă desfăşurate împreună cu pompierii militari: 45;
• intervenţii în cadrul subunităţilor din subordinea inspectoratului (610 intervenţii);
• asigurarea asistenţei medicale, împreună cu echipajele SMURD, pe timpul perioadele caniculare în punctele special amenajate (corturi) în municipiile şi oraşele de pe raza judeţului – 54 voluntari.
Activitatea logistică a avut, ca principal obiectiv, realizarea cadrului organizatoric şi funcţional în vederea asigurării suportului material necesar desfăşurării la parametrii de performanţă a misiunilor specifice inspectoratului, urmărindu-se gestionarea optimă, pe criterii de eficienţă economică, a resurselor logistice şi realizarea unei corelaţii optime între actul de decizie şi modalitatea de finalizare a acestuia.
În prezent gradul de dotare al inspectoratului cu tehnică de intervenţie, autovehicule de transport şi utilaje este de 64 %, din care:
• mijloace de transport auto, navale, aeriene şi de alimentare cu produse petroliere şi alte lichide 45,38 % din necesar, astfel:
– 54,43 % au o vechime sub 10 ani;
– 45,57 % au o vechime peste 10 ani;
• tehnică şi materiale pentru prevenirea şi stingerea incendiilor, 87,15 % din necesar, astfel:
– 61,40 % au o vechime sub 10 ani;
– 38,60 % au o vechime peste 10 ani;
• tehnică şi materiale de geniu, mine, explozivi şi mijloace tehnice specifice, 76,47% din necesar, astfel:
– 60,53 % au o vechime sub 10 ani;
– 39,47 % au o vechime peste 10 ani;
• tehnică şi materiale de protecţie nucleară, biologică şi chimică 25 % din necesar, astfel:
– 100 % au o vechime sub 10 ani;
• tehnică, aparatură, echipamente de resort medical 53,84 % din necesar, astfel:
– 100 % au o vechime sub 10 ani;
Dotări în acursul anului 2017, de la I.G.S.U:
Tehnică:
– un autocamion cu sistem hidraulic de încărcare/descărcare cu cârlig;
– un container suport logistic al intervenţiei tip II, Multirisc;
– o motopompă de mare capacitate;
Alte bunuri:
– un echipament de testare tip DRAGER;
– două complete cască antiglonţ nivel III A cu vizor nivel III A şi sistem de iluminare;
– 168 aparate izolante cu autonomie mărită prevăzute cu sisteme de alarmare în caz de lipsă a mişcării Drager PSS 5000;
– 20 aparate izolante prevăzute cu sisteme de alarmare în caz de lipsă a mişcării – model Ariac D;
– 10 aparate izolante cu autonomie mărită prevăzute cu sisteme de alarmare în caz de lipsă a mişcării Drager BG – 4;
– Echipament de protecție individual.
prin achiziţie directă:
– un echipament de intervenţie combinat tip Hooligan;
– o barcă pneumatică a patru persoane cu rame BP4
În sprijinul executării misiunilor, inspectoratul are în folosinţă de la Consiliul Judeţean Suceava 5 autoturisme, 1 microbuz, 20 motopompe, 1 utilaj de debitat, 1 sonar, 1 balon de iluminat cu generator de curent şi o dronă pentru care s-au asigurat şi fondurile necesare funcţionării acestora.
Astfel, în anul 2017, la imobilele aflate în administrarea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Bucovina” al judeţului Suceava s-au executat cu fonduri de la bugetul de stat lucrări de reparaţii curente în valoare totală de 45.735 lei:
Legăturile de comunicaţii în cadrul unităţii, cele cu eşalonul superior şi cu unităţile cu care se cooperează s-au organizat şi realizat în conformitate cu dispoziţiile pentru comunicaţii şi planurilor în vigoare, nefiind semnalate deficienţe majore în asigurarea legăturilor.
Activitatea Serviciului Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei a vizat următoarele repere:
• asigurarea funcţionării tehnicii de comunicaţii şi tehnologia informaţiei din dotare;
• realizarea lucrărilor de mentenanţă necesare la tehnica din dotare;
• instalarea /actualizarea aplicaţiilor informatice utilizate în cadrul inspectoratului;
• gruparea sistemelor informatice pentru utilizarea în mod eficient a imprimantelor de reţea.
Comunicaţiile video s-au realizat în sistem videoconferinţă cu eşalonul superior prin echipamentul dedicat în Reţeaua Naţională de Voce şi Date a Ministerului Afacerilor Interne.
La antrenamentele şi exerciţiile de cooperare care s–au desfăşurat pe parcursul anului 2017, aparatura de comunicaţii din dotare, inclusiv telefoanele satelitare, a funcţionat în parametri normali.
Activităţile proiectate şi realizate pe linia managementului resurselor umane în anul 2017 au fost subsumate scopului de orientare şi dezvoltare a planurilor de activitate care să permită folosirea eficientă a resurselor umane şi respectarea legislaţiei muncii.
La data de 31.12.2017, statul de organizare al inspectoratului era încadrat în proporţie de 92,78 % (783 de posturi încadrate, dintr-un total de 846 prevăzute).
Gradul de încadrare cu personal al compartimentului este de 70%.
În exerciţiul bugetar 2017, unitatea a beneficiat de un buget în sumă de 46.564.830,00 lei, defalcat în:
• Cheltuieli de personal 44.459.000,00 lei
• Bunuri şi servicii 1.941.700,00 lei
• Investiţii 163.630,00 lei.
La sfârşitul lunii decembrie, unitatea a utilizat creditele deschise în cadrul titlurilor, articolelor si alineatelor pentru care au fost aprobate. Analizând rata utilizării a creditelor bugetare, unitatea realizează o execuție bugetară de 99,99 %.
În ceea ce priveşte întocmirea şi raportarea execuţiei bugetare lunare, a dărilor de seamă trimestriale şi anuale către forurile superioare, acestea s-au efectuat la termen, iar suporţii de informaţii au relevat o imagine fidelă, clară, reală şi completă a patrimoniului gestionat. Astfel, posturile înscrise în bilanţ corespund cu datele înregistrate în contabilitate şi sunt puse de acord cu situaţia reală a elementelor patrimoniale stabilite cu ocazia inventarierii. Toate acestea au fost confirmate de IGSU şi Ministerul de Finanţe.
Inspectoratul a fost reprezentat la activităţi care au avut ca scop cooperarea internaţională cu structuri similare profesional din Republica Moldova şi Ucraina, după cum urmează:
• vizite în străinătate – 4, astfel: Berehovo – regiunea Zacarpatia din Ucraina, Ivano Frankivsk – Ucraina, Cernăuţi – Ucraina, Haragâş raionul Cantemir – Moldova;
• primirea unor delegaţii din străinătate – 11;
• schimburi de experienţă pe linie profesională ocazionate de vizitarea Centrului de Antrenament şi Pregătire de Specialitate a unor delegaţii ale pompierilor din Moldova şi Ucraina – 3.
Fiind inclus în priorităţile IGSU pe linia dezvoltării prin accesarea fondurilor europene, în anul 2017 inspectoratul a achiziţionat şi recepţionat serviciile de proiectare, faza Studiu de Fezabilitate, pentru obiectivul de investiţii „Poligon pentru pregătirea de specialitate a personalului de intervenţie în situaţii de urgenţă din România şi Ucraina”.
Prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, ca lider de proiect, s-a depus la Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Suceava documentaţia necesară în vederea aprobării finanţării proiectului în cadrul Programului Operaţional Comun România – Ucraina 2014 – 2020.
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă este parte componentă a Comitetul Judeţean Pentru Situaţii de Urgenţă Suceava. Astfel, Comitetul funcţionează sub directa conducere a prefectului judeţului, sprijinit de cei 2 vicepreşedinţi (preşedintele Consiliului Judeţean şi Inspectorul Şef al I.S.U.).
Responsabilităţile majore şi clar definite de legislaţia în domeniu, pe linia managementului situaţiilor de urgenţă, pentru cele trei instituţii au impus o colaborare continuă, susţinută şi fundamentată în scopul găsirii soluţiilor optime de reducere a riscurilor la care este expusă populaţia din punct de vedere al situaţiilor de urgenţă, dar şi de revenire la starea de normalitate în timpul cel mai scurt, în urma manifestorii acestor riscuri.
Zilnic, sunt transmise Instituţiei Prefectului şi Consiliului Judeţean Suceava rapoarte informative cu privire la situaţiile de urgenţă care s-au produs pe raza judeţului Suceava, iar semestrial şi anual sunt întocmite Rapoarte de evaluare ale activităţii C.J.S.U.
Canalele de comunicaţii sunt permanent deschise între cele trei instituţii.
Cooperarea interinstituţională s-a realizat şi a avut ca obiectiv conjugarea efortului pentru gestionarea, în sistem integrat, a acţiunilor preventive şi operative înainte şi pe timpul manifestării situaţiilor situaţii de urgenţă provocate de diferiţi factori de risc.
Capabilităţile acestor instituţii au fost solicitate, pe baza protocoalelor şi/sau planurilor de cooperare întocmite din timp, pentru misiuni concrete, în funcţie de evoluţia situaţiei operative, pentru a se realiza un răspuns credibil şi suficient.
În cursul anului 2017, Inspectoratul a participat, pin inspectorul şef, la şedinţele lunare / trimestriale ale Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică, care prin activitatea sa, asigură reprezentarea şi promovarea intereselor comunităţii, în scopul asigurării unui climat de siguranţă şi securitate publică.
Lunar, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Bucovina” al judeţului Suceava a fost prezent la şedinţele Colegiului Prefectural, în cadrul căruia s-au analizat şi identificat soluţii pentru îmbunătăţirea şi armonizarea activităţilor desfăşurate de către instituţiile publice din judeţ, inclusiv de către structurile M.A.I.
Unul dintre principalele obiective ale Planului de Informare şi Relaţii Publice al Inspectoratului a fost acela de a prezenta prompt şi obiectiv activitatea proprie, pentru a consolida încrederea populaţiei sucevene în competenţa şi profesionalismul cu care angajaţii inspectoratului îşi execută misiunile. Acest lucru s-a realizat prin transmiterea către instituţiile mass-media a informaţiilor, reale şi credibile, în cazul producerii unor evenimente deosebite privind situaţiile de urgenţă, care s-au materializat prin articole în presa scrisă şi on-line, precum şi prin intervenţii la posturile de radio şi TV, locale şi naţionale.
La nivelul presei locale şi centrale au apărut un număr de 3.964 de trimiteri la activitatea proprie, defalcate astfel: 45% favorabile, 55% neutre şi 0% defavorabile.
Activitatea inspectoratului este diseminată şi prin reţelele de socializare. Astfel, pagina de facebook – ISU „Bucovina” Suceava, a adus o contribuţie de imagine considerabilă unităţii. Un al rol deosebit de important în promovarea instituţiei îl are pagina de internet – www.pompierisv.ro, care constituie o altă metodă eficientă de comunicare cu cetăţenii, de deschidere, informare şi transparenţă către societatea civilă.
Au fost soluţionate potrivit Legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, 1.135 cereri înregistrate, pe loc sau în timpul prevăzut de lege.
Asistenţa psihologică şi religioasă:
a) Asistenţa psihologică:
În anul 2017 inspectoratul a reuşit să încadreze postul de psiholog. Astfel, acesta a desfăşurat activităţi de cunoaştere a personalului şi a climatului organizaţional din cadrul Inspectoratului.
S-a desfăşurat activitatea de evaluare psihologică a personalului în vederea avizării psihologice pentru a conducere autovehiculelor aparţinând M.A.I.
Totodată s-a realizat un studiu privind componentele motivaţionale relevante pentru satisfacţia profesională şi performanţa individuală a personalului propriu.
Un punct forte în activitatea psihologului unităţii, a constat în acordarea de asistenţă psihologică personalului operativ participant la intervenţii deosebite, pentru diminuarea stresului şi a unor efecte negative cauzate de participarea la misiuni cu solicitare psihică intensă.
b) Asistenţa religioasă:
În anul 2017, activitatea de asistenţă religioasă din cadrul Inspectoratului a vizat următoarele:
• oficierea de slujbe şi servicii religioase în cadrul Bisericii Militare şi în locaţiile aparţinând inspectoratului;
• susţinerea de teme de educaţie moral religioasă, etică, civică şi patriotică;
• oficierea de servicii religioase personalului unităţii;
• asigurarea asistenţei religioase în cadrul Arestului Preventiv al IPJ Suceava;
•desfăşurarea de activităţi culturale cu Grupul Coral „Busuiocul” format din militari şi voluntari, la diferite evenimente.
DISFUNCŢIONALITĂŢI ÎN ACTIVITATE:
• birocratizarea excesivă a activităţii, prin numărul foarte mare de documente care se întocmesc, multiplică, trimit şi arhivează;
• plecarea oamenilor cu experienţă din sistem, concomitent cu creşterea deficitului de personal faţă de anul precedent;
• neatractivitatea funcţiilor din structurile suport, unde se înregistrează cel mai mare deficit de personal, iar acumularea experienţei se face în timp;
• subdimensionarea compartimentelor „Inspecţia de Prevenire” şi „Financiar” comparativ cu volumul şi complexitatea activităţilor;
• suprasolicitarea şi complexitatea activităţilor prestate de cadrele compartimentului avizare-autorizare, coroborate cu prevederile legislaţiei specifice, dar şi cu calitatea uneori precară a documentaţiilor depuse au determinat, nu de puţine ori, nemulţumiri în rândul solicitanţilor de avize şi autorizaţii de securitate la incendiu, datorate refuzului emiterii acestor documente sau de primirea răspunsurilor la limita maximă legală de timp;
• nereuşirea realizării independenţei energetice pentru dispeceratul de la G.I. Siret;
• gradul mare de uzură fizică a ambulanţelor SMURD şi uzură fizică şi morală a autospecialelor cu apă şi spumă pe şasiu Roman au determinat creşterea frecvenţei scoaterilor din funcţiune a tehnicii respective, dar şi a creşterii necesarului de fonduri pentru repunerea pe intervenţie a tehnicii;
• bunurile materiale de resortul informatică (PC) sunt într-o proporţie destul de mare depăşită din punct de vedere tehnic, ţinând cont de evoluţia în acest domeniu;
• starea de sănătate concretizată în numărul de zile de concediu medical sau de scutiri medicale, dar şi creşterea mediei de vârstă a personalului operativ constituie o prioritate managerială.