Mai e puțin până la mult așteptata vacanță de iarnă. Dar nu suficient de puțin pentru nerăbdarea acumulată de copii. Și parcă prea mult pentru cât de obosiți îi simt părinții, dar și profesorii, pe elevi, indiferent că sunt mai mici sau mai mari… O fi faptul că zilele s-au scurtat, iar lumina naturală împuținată reduce și din energie… Or fi prea diversele activități pe care le fac copiii de-a lungul unei zile?… Sau or fi temele de vină?…
Pentru că mi s-a întâmplat iar, zilele trecute, să aud remarca: “Urăsc școala pentru că trebuie să fac teme!”. O remarcă veche la noi. Aceeași din vremea copilăriei mele. Pentru că îmi amintesc că, în vremea când eram elevă și eu, îmi doream să se termine cât mai repede școala. Credeam că temele nu se vor sfârși decât atunci când se va sfârși și școala. Doar atunci nu voi mai avea zilnic de învățat și nici de scris…. Raționament greșit, bineînțeles… Căci, profesor fiind, am la fel sau poate chiar mai multe de învățat și de scris.
Temele au fost și se pare că vor rămâne, stresul elevilor din multe epoci. Și dacă tot e greu să-i convingi pe profesori să dea teme pentru acasă mai puține, atunci măcar să-i ajutăm pe părinți în a-i sprijini potrivit pe cei mici la teme. Căci temele n-ar trebui să fie un coșmar nici pentru părintele obosit și lipsit de răbdare după o zi de muncă, nici pentru elevul dornic de a se relaxa după orele de școală.
Rostul temelor este de a forma la elevi disciplina muncii, abilități de organizare a timpului, de stabilire a priorităților, de dozare a efortului, de luarea a decizilor și de muncă independentă… Lungă lista cu beneficiile ce le pot aduce temele… e drept că realizabilă în cazul în care temele nu sunt, cum spuneam, un coșmar și pentru mici și pentru mari.
Haideți să identificăm doar câteva lucruri ce ar putea ajuta ambele categorii în această problemă, a temelor! În primul rând, elevul ar trebui să aibă un spațiu de studiu special amenajat. Așa dovediți și dumneavoastră că acordați importanța cuvenită acestei activități și poate fi un lucru motivant, nu doar necesar.
Stimulii ce l-ar putea distrage (precum un televizor, calculator sau radio pornit) e necesar să fie îndepărtați. Nu dați crezare prea mare micilor manipulatori ce spun că se concentrează mai bine ascultând muzică în căști, sau că așteaptă un mesaj important de la vreun coleg. Toate acestea nu fac decât să-l distragă.
Atmosfera din casă, pe perioada pregătirii temelor, este foarte importantă. Chiar dacă vă ia din timp, fiți dumneavoastră cel care răspunde provocărilor la joacă ale fratelui mai mic, sau cel care reduce volumul muzicii din camera fratelui mai mare ce ascultă muzică. Și, nu în cele din urmă, bine ar fi să nu uitați, mai ales în cazul celor mici, că temele sunt pentru elevi. Nu vă asumați dumneavoastră această răspundere, căci s-ar putea să v-o asumați și pe cea pentru o notă proastă. E necesar a-i ajuta, la început, pentru a nu se descuraja în privința temelor, dar apoi e bine să capete independență.
Sunt doar câteva sugestii, ce pot fi de folos unora dintre părinți. Pentru că ar fi mult mai multe de spus despre teme. Poate ar fi de spus ceva și profesorilor în această privință: Dacă un elev de gimnaziu nu reușește să facă la fel de bine temele lungi de la română, matematică, fizică sau geografie, nu e pentru că nu acordă disciplinei de studiu pe care o predă profesorul suficientă prețuire. Ci pentru că e puțin probabil ca profesorul să știe cât de mult a dat celălalt dascăl copiilor de lucru pentru a doua zi. Și dând fiecare suficient de mult cât să dovedească importanța materiei pe care o predă, elevul sfârșește prin a urî școala. Din cauza temelor. Nu neapărat a profesorilor sau a celor studiate în școală. Poate fi de ajutor, în cazul tuturor celor implicați, și o doză de educație.