full screen background image

DDE: Cum să echilibrăm balanța în „Săptămâna Altfel”?

Doza de educaţie (DDE) – La finalul săptămânii trecute, care a fost de „Școală Altfel” pentru parte dintre elevi și profesori, atât din școli din urban cât și din rural, am avut ocazia să mă întâlnesc cu mulți dintre cei care au pus umărul la desfășurarea activităților ce ar trebui să însemne învățare „altfel”.

Pe de o parte, m-am întâlnit cu părinți. Care erau nemulțumiți de faptul că a pune umărul pentru unii dintre ei a însemnat să deschidă din nou portofelele. Pentru a plăti deplasările elevilor, pentru a achiziționa materialele necesare activităților… Pentru că „altfel” înseamnă de cele mai multe ori să ieși din sala de clasă, să utilizezi materiale ce nu sunt în dotarea școlilor. E o realitate ce nu e nici pe gustul profesorilor. Însă atunci când vrei să faci lucrurile „altfel”… costă bani. Și este adevărat că sunt prea puțini cei dispuși să sponsorizeze școala, când vine vorba de asta, așa cum și-ar dori părinții…

Pe de altă parte, m-am întâlnit și cu profesori. Epuizați la final de „Școală Altfel” pentru că orice e altfel, firesc, presupune și efort. Efortul de a supraveghea elevii chiar și la cea mai scurtă deplasare dincolo de curtea școlii, efortul de a lua legătura cu tot felul de locații pe care îți dorești să le vizitezi sau în care vrei să-ți desfășori activitățile altfel. Pentru că din nou sunt prea puțini cei dispuși să-și ofere sprijinul necondiționat, atunci când tu, profesorul, vrei să faci cu elevii educație altfel…

Trăgând linie, aș putea crede că au fost mai mulți cei nemulțumiți decât cei mulțumiți, cel puțin în rândul adulților, pe parcursul acestei săptămâni.

Noroc că mi-au rămas elevii la socoteală, care mulți fiind și ei, echilibrează balanța mulțumiți-nemulțumiți. Lor cu siguranță le-a priit săptămâna aceasta, nu doar pentru că nu au avut teme de făcut, ci mai degrabă pentru că a fost timp de învățat lucruri altfel.

Mă întreb însă ce e de făcut pentru ca această săptămână să fie cu mai multă bucurie pentru toată lumea. Pentru că dincolo de neajunsuri, cu siguranță să găsești timp să faci lucrurile altfel, e cu plus pentru educație. Și mă întrebam dacă ar fi greu de încheiat niște parteneriate la început de an școlar între școli, părinți și alte entități care ar putea fi actori de calitate în educație pe parcursul acestei săptămâni.

Parteneriate din care fiecare să aibă ceva de câștigat. Parteneriate care să dea mai multă structură, care să fie finanțate din celebrul „2%”-proaspăt mărit, parteneriate negociate din timp, care să deschidă mai puțin portofoliile părinților și sacul cu grijile profesorilor și mai mult bucuria de a învăța a elevilor.

prof. Maria Adriana Nichitean

 

comments

comments