full screen background image

Doza de educaţie: Impresia respectului

“Ministerul Educației anunță repartizarea la nivel național a celor 1.200 de noi posturi de consilieri școlari aprobate în decembrie 2022. Ordinul prin care au fost redistribuite posturile a fost semnat de ministrul Educației, Ligia Deca. În urma repartizării, se ajunge la o medie națională de aproximativ un consilier la 800 de elevi.”

Sunt tare curioasă cum vă sună domniilor voastre această știre… Mă gândesc că nu vă sună rău, având în vedere că nu se ia, ci se dă. Aproape că, prin această repartiție de posturi, se ajunge la respectarea în bunul simț a unui ordin vechi care prevedea minimum de 800 de elevi care revin unui post de consilier școlar. Aproape… Deoarece conform ultimului ordin de lege pe această temă se vorbește de un minim de 500 de elevi sau 300 de preșcolari, adică iar suntem departe de bunul simț…

Dar oare cum se vede în fapt acest “se dă, nu se ia… deci să ne bucurăm”?? Cel puțin în judeţul Suceava, binecuvântat cu școli în vârf de munte, dar și în văi adânci, nu prea bine. Și asta pentru că la această generoasă repartiție i-au revenit 61 de posturi de consilieri școlari, care ar fi musai să acopere mai mult de 150 de unități școlare care nu au cabinet de asistență psihopedagogică și în care a călcat picior de consilier școlar doar în situații de extremă urgență. Și asta pentru că până acum celor peste 200 de unități școlare din județ îi reveneau vreo 57 de profesori consilieri școlari, și culmea nu-s „super man-i” nici ei. Ei… și în aceste condiții minunate și Ministerul, și Inspectoratul, vor să audă ecourile puternice ale consilierii școlare…

Îmi vine și să râd și să plâng, pentru că cei care repartizează, fac și desfac posturile de consilieri, nu prea au habar cu ce se mănâncă această activitate. În schimb își dau cu părerea spunând că ce le trebuie grădinițelor consilieri, că ce dacă un consilier are trei școli în repartizare…

Întotdeauna am considerat că pot cere respect din partea celorlalți în primul rând dacă eu mă respect pe mine și îi respect și pe ei. Că pot să le cer celorlalți să respecte reguli, dacă eu sunt prima care le respect. Că pot să le cer celorlalți performanță, dacă eu mă străduiesc să fac performanță. Că pot cere unui profesor consilier să consilieze, dacă îi pun la dispoziție un spațiu adecvat, instrumentele necesare și un număr rezonabil de persoane care trebuie consiliate. Atâta vreme cât doar am scăzut numărul de elevi care revin unui consilier într-o statistică, fără să țin cont că noul intrat în sistem va trebui să crească starea de bine, să îmbunătățească comportamente, să orienteze școlar elevi din 3 școli din 3 zări, efortul e aproape nul.

Soluția? În fiecare școală un consilier școlar! Pe care să-l poți trage la răspundere dacă ceva nu funcționează, pentru că are și timp, și loc, și spațiu, să-i cunoască pe mulți dintre cei care trudesc alături de el în școală.

Nu e un moft! E doar o regulă decentă care se respectă în țări mai civilizate, în care oamenii măcar se străduie să dea impresia respectului de semeni.

prof. Maria Adriana Nichitean

 

 

Citeşte şi: https://vivafm.ro/2023/02/21/dde-cand-scoala-cand-vacanta/

comments

comments