Pe repede înapoi (PRI) – Dacă e 22 septembrie, vă propunem să dăm timpul înapoi până în anul 1981, pentru a ne aminti o etapă importantă în dezvoltarea transporturilor terestre.
Atunci era inaugurată oficial prima linie a trenului de mare viteză din Franța, pe ruta Paris – Lyon.
TGV, așa cum a fost numit, se deplasa cu până la 270 de kilometri pe oră, necesitatea lui fiind dată de scurtarea călătoriilor pe rutele lungi.
Implementarea proiectului a impus refacerea traseelor feroviare, cele noi având raze de virare mai mari și dispunând de echipamente care asigură securitatea rulării: un centru de gravitate situat foarte jos, suspensii pneumatice și vagoane articulate.
Inovațiile aduse pe linia Paris – Lyon erau nu numai de ordin tehnic, ci și comercial, prin reducerea complexității tarifelor, obligativitatea rezervărilor și, mai târziu, introducerea serviciului la ore fixe.
Toate aceste avantaje au condus la creșterea fiabilității transportului pe șine, cât și la înlocuirea avionului în deplasări.
Acestor factori li s-au adăugat situarea gărilor în centrul orașelor și percepția sporită de siguranță a trenurilor față de avioane.
De remarcat că, în prezent, TGV –ul a fost depășit la viteză în Franța de AGV, un automotor care dezvoltă până la 360 de kilometri pe oră.
Iar viitorul, în mod sigur, va aduce noi forme de propulsie, care astăzi, poate, ni se par incredibile.