DDE (Doza de educație) – M-a întrebat zilele trecute un prieten care este opinia mea în legătură cu noua variantă de admitere la liceu. Cea în care se renunță la ponderea în media de admitere a mediei din anii de gimnaziu. Primul gând a fost să zic că e cam ca pe vremea noastră. Când admiterea la liceu se făcea în urma unui examen cu subiecte unice, iar rezultatul îi așeza pe pretendenți pe o listă deasupra liniei sau sub linie. Nu-mi mai amintesc cum se proceda cu cei de sub linie, dar sunt aproape sigură că nu rămânea nimeni în afara sălilor de clasă…
„Ca pe vremea noastră”… Deși nu am spus-o, am gândit-o… și asta mă face să mă întreb dacă în scurt timp n-am să ajung și eu vreo acritură căreia nimic nu îi place comparativ cu ce era pe vremea ei… Sper că nu! Pentru că n-am agreat niciodată comparațiile dintre „vremea noastră” și „vremea lor”, pentru că de cele mai multe ori sunt incorecte și subiective. Tocmai pentru că sunt vremuri diferite și e greu să compari mere cu pere chiar dacă sunt toate fructe.
Slavă Cerului, înainte de a da un răspuns am dus raționamentul mai departe de comparații și m-am întrebat dacă în mod real e în regulă ca absolvenților de clasa a VIII-a din acest an școlar să li se ia în calcul doar media la Evaluarea Națională. Și asta pentru că sunt conștientă că vremurile s-au schimat de-a dreptul și că, deși o recunosc prea puțini, absolventul de astăzi este atât de expus la o sumedenie de factori de risc încât mi se pare nedrept ca admiterea la un liceu să stea într-o singură zi, un singur examen, în care s-ar putea ca emoțiile să fie mai puternice decât cunoștințele. O zi care ar putea să-i marcheze semnificativ traseul următor.
Care era problema cu media din gimnaziu? Că nu reflecta nici ea tocmai realist efortul elevului? Păi… cine a pus notele? Doar nu și le-a pus singur. O evaluare continuă pe parcursul gimnaziului, în care o notă proastă nu-ți schimbă traseul, dar te poate motiva, chiar cred că avea un rol important în rezultatul de la Evaluarea Națională și în final al mediei de admitere.
A nu se înțelege că susțin varianta cu ponderea mediei de gimnaziu la admitere de teama că din anul acesta elevii și părinții vor fi interesați doar de obiectele examinate la admitere. Nu am această teamă, căci cred că cine își dorește performanță la română și matematică, chiar dacă nu va rupe cartea de biologie studiind, cu siguranță nu va vrea să treacă precum gâsca prin apă prin gimnaziu. Susțin însă o evaluare continua, echilibrată, care să contribuie la performanța prezentă și viitoare, în locul evaluării de 3 ore, care pune o etichetă și schimbă visuri și traiectorii.
DIN ACEEAȘI RUBRICĂ:
Doza de educație: Cum să intri în istorie?