În câţiva ani, maşinile diesel de generaţie veche ar putea dispărea de pe drumurile din Europa. Chiar şi românii urmează acest trend. Anul trecut, de pildă, şi-au cumpărat mai multe maşini cu motoare pe benzină sau chiar electrice.
De voie, de nevoie, şoferii români au devenit mai prietenoşi cu mediul înconjurător. O arată datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile. Potrivit acestora, anul trecut s-a dublat numărul maşinilor electrice, iar cel al noilor modele pe benzină a crescut cu aproape 10 procente faţă de 2017.
„România a înregistrat una dintre cele mai mari creşteri a vânzărilor de maşini electrice în 2018 şi de asemenea, un număr important de maşini hibride, plus preţul maşinilor electrice tinde să scadă de la an la an”, afirmă Marius Tudor, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile.
În total, în 2018 au ajuns în România peste 4.500 de maşini electrice şi hibride. Asta înseamnă aproape 3% din vânzările totale sunt maşini ecologice. Un procent prea mic totuşi. Aproape 40% dintre maşinile circulă pe străzile din România sunt pe motorină, multe dintre ele de generaţie veche, adică cel mult Euro 4.
Faţă de motoarele pe benzină, cele diesel, de generaţie mai veche, pot produce niveluri mai mari de oxizi de azot, iar cantităţile de funingine emanate ne pot intra în plămâni.
Poluarea creşte însă şi din cauza şoferilor, nu doar a motoarelor vechi. Unii au ales să scoată filtrele ce reţin particulele poluante ca să facă economie.
„Când mergi în oraş cu o maşină diesel cu filtru de particule şi nu ieşi cu ea la drum lung mai deloc timp de o lună, să zicem, filtrul ăsta de particule se înfundă. În loc să dai 200-300 de euro ca să-l cureţi lunar mai bine îl elimini”, afirmă Adrian Mitrea, jurnalist auto.
Chiar dacă pe şoferi îi interesează mai mult consumul mic, problema poluării face tot mai dificilă alegerea unui autoturism.
Dacă faci multe drumuri lungi, în afară, ar merge ceva diesel. Mai nou, pe oraş merg electricele şi cele pe benzină.
Anul trecut, numărul maşinilor diesel înmatriculate la nivel european a scăzut cu 17 procente. Până în 2030, experţii se aşteaptă ca motoarele pe motorină să reprezinte maximum 5% din parcul auto.