”Deși avem programe naționale de sprijin pentru achiziționarea de autoturisme noi, acestea nu sunt suficiente pentru a asigura accesul cetățenilor la aceste autoturisme, cu un grad redus de poluare și care, implicit, conduc la reducerea emisiilor din transportul rutier. Practic, eforturile noastre naționale sunt contracarate de importul masiv de mașini second-hand, din ultima perioadă”, arată Ministerul Mediului într-un răspuns la o solicitare G4Media.ro.
Ministerul Mediului, condus de Grațiela Gavrilescu, se referă la explozia pieței de automobile second-hand de la începutul anului 2017 și până în prezent. Piaţa second-hand a atins anul trecut un nivel record, crescând cu 74% faţă de 2016, până la jumătate de million de unităţi, potrivit unei analize realizate de Autovit.ro pe baza datelor oferite de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), cittă de Digi24.
Tendința de creștere explozivă a mașinilor second-hand aduse din UE se păstrează și în 2018, după cum o arată statisticile oficiale.
Motivul acestei creșteri fără precedent este eliminarea timbrului de mediu de la începutul anului 2017. Eliminarea acestei taxe a fost realizată de Liviu Dragnea, inițiatorul unui proiect de lege pe care l-a sprijinit în Parlament coaliția PSD-ALDE. Legea a fost inițiată și votată de PSD și ALDE în plină campanie electorală pentru alegerile parlamentare.
Timbrul de mediu avea un efect inhibitor mai cu seamă în cazul importului de automobile second-hand foarte poluante, cuantumul taxei fiind stabilit în funcție de gradul de poluare.
Ministerul Mediului arată că România are o poziție comună la nivel european cu Bulgaria, Polonia și Slovacia, toate aceste țări având o problemă majoră cu importul de mașini second-hand din țările din vestul Europei.
În ceea ce privește stabilirea de ținte comune de reducere a emisiilor de carbom, Ministerul Mediului arată în raspunsul pentru G4Media.ro următoarele: ”Considerăm necesară identificarea de soluții care să vină în sprijinul statelor membre, în special cele cu venituri medii mai mici, ce se confruntă cu aceste situații, pe baza unui echilibru între necesitatea de asigurare a accesului neîngrădit la piața internă și măsurile de asigurare a calității aerului pentru protejarea sănătății cetățenilor”.