Se reia discuţia despre scoaterea marilor magazine din centrul marilor oraşe. Un parlamentar spune că, în acest fel, producătorii români îşi vor vinde mai uşor legumele şi fructele, şi locuitorii vor scăpa de aglomeraţia din trafic din apropiere hipermarketurilor. O idee respinsă de reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale. Au obţinut avize şi au construit sensuri giratorii la deschiderea unui mare magazin, iar produse româneşti se găsesc deja pe rafturi, în urma unor parteneriate de distribuţie cu fermierii locali.
Initiţiativa unui parlamentar prevede şi că supermarketurile vor trebui amplasate la distanţă de cel puţin 1 kilometru de pieţele alimentare. Iar, dacă ideea sa se va materializa, atunci retailerii vor avea termen 2 ani, de exemplu, pentru a-şi reloca magazinele. Problema apare în cazul lanţurilor care deţin pământul pe care sunt amplasate unităţile.
Lucian Trufin, senator PSD, iniţiatorul proiectului: „Sunt studii europene care arată că un nou loc de muncă în aceste rețele înseamnă dispariția a cinci locuri de muncă în economia reală. Nu ne dorim decât să ne punem la masa discuțiilor astfel încât prin măsurile pe care încercăm să le luăm, producătorul autohton să aibă o șansă. Din întâlnirile cu sutele de fermieri, producători români, procesatori români, toți se plâng că nu au unde să își vândă marfa.
Florin Căpăţână, vicepreședintele Asociatiei marilor rețele comerciale: „Faptul că avem un hipermarket în sud, nord, est sau vestul unui oraş mare aşa cum este Capitală, el nu determină o blocare a circulaţiei pentru că, în conformitate cu toate avizele pe care le-am obţinut, s-au făcut sensuri giratorii, semaforizări. Felul proprietăţii nu contează, contează că în momentul acesta se distruge o piaţă care ea deja e reglementată. O piaţă liberă unde funcţionează cererea şi oferta. Nu poţi acum, după atâţia ani să spui unui comerciant care a dezvoltat un proiect, alături de el s-au dezvoltat şi alte proiecte imobiliare, să îi spui: te rog, după doi ani încetezi aici activitatea ta comercială.
Proiectul este susţinut de Ministerul Agriculturii, care doreşte amplasare lanţurilor de retail în zone cu densitate redusă a populaţiei.
Ideea că ar trebui să meargă câteva zeci de minute până la primul hipermarket la cumpărături îi nemulţumeşte pe unii clienţi. Mai ales pentru că ar trebui să schimbe şi câteva mijloace de transport până acolo.
Sunt însă şi clienţi care susţin scoaterea marilor magazine din centrul oraşelor.
Nu este prima iniţiativă de acest fel. Au fost alte trei proiecte de modificare a legii privind funcţionarea marilor magazine, ce propuneau fie ca unităţile să fie închise în weekend, fie să fie relocate la periferia oraşelor. Insa in acest din urma caz se vorbea doar de hipermarketuri, cu supermarketurile pastrate în oraşe, cum se intampla şi în alte tari.
În România sunt active 12 mari reţele de magazine. Cifra cumulată de afaceri a depăşit 10 miliarde de euro şi ele acoperă circa două treimi din comerţul de specialitate. În total sunt circa 1.700 de hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de tip discount, iar numărul angajaţilor depăşea 72.000 de persoane, potrivit ultimelor date disponibile.