La nivel judeţean, poliţiştii din cadrul IPJ Suceava, împreună cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava desfăşoară campania de prevenire a violenţei în mediul şcolar “RESPECT”.
În cadrul acestei campanii, în perioada 2 – 13 noiembrie, Şcoala Generală nr. 2 Vatra Dornei a organizat o serie de activităţi interactive cu participarea cadrelor didactice şi a elevilor, identificând o serie de bune practici şi soluţii inovative pentru detensionarea stărilor conflictuale şi prevenirea actelor de violenţă în şcoală.
Conflictul este un dezacord care duce la tensiuni între oameni. Este un proces social în care fiecare parte implicată în interacţiune percepe faptul că interesele şi obiectivele sale sunt negativ afectate de către cealaltă parte prezentă.
Nu există două conflicte identice, ci doar tipare comune. Rezolvarea conflictelor depinde în mare măsură de conştientizarea lor. Există indicii care variază de la evident la subtil. Acestea sunt cheile conflictului, simptome, indicatori, stadii sau tipuri distincte ale conflictelor.
Printre cele mai întâlnite conflicte între tineri sunt conflictele de relaţionare. Acestea apar ca urmare a emoţiilor puternice, stereotipurilor şi lipsei de comunicare.
De cele mai multe ori, poliţistul intervine în conflict atunci când acesta a ajuns în etapa de ostilitate deschisă. Pentru prevenirea violenţelor, indiferent de modul lor de manifestare, este importantă cunoaşterea căilor alternative de rezolvare a disputelor, atât de către părţile implicate direct, cât şi de către cei care au responsabilitatea de a interveni.
Pentru poliţist, cunoaşterea microcomunităţii pe care o are în responsabilitate, inclusiv sub aspectul stărilor conflictuale, îi poate permite să intervină în etapele incipiente ale conflictului, atunci când se pot aplica măsuri noncoercitive de intervenţie.
O iniţiativă deosebită în vederea analizării cauzelor conflictului şi a soluţiilor de detensionare a fost promovată de consilier educativ a organizat, în data de 6 noiembrie, un simpozion la care au participat consilierii educaţionali de la unităţile de învăţământ din zona Dornelor, atât din mediul urban cât şi rural, primarul municipiului Vatra Dornei, consilieri locali, reprezentanţi ai Inspectoratului de Poliţie Judeţean Suceava şi ai Inspectoratului Judeţean Şcolar Suceava, preoţi şi alţi membri marcanţi ai comunităţii.
Au fost prezentate instrumente de lucru şi metode aplicate de profesor Mihaela Aicoboae, atât în cadrul Şcolii Generale nr. 2 , dar şi la Liceul şi au fost diseminate bune practici în activitatea de prevenire.
Directorul unităţii de învăţământ, profesor Luminiţa Seliman, şi consilierul educativ Mihaela Aicoboae au prezentat ulterior, în mod practic, implementarea conceptului nonviolent prin activităţi interactive la mai multe clase de elevi din ciclul gimnazial, la activităţi participând peste 150 de copii cu vârste cuprinse între 11 şi 14 ani.
De asemenea, în cadrul activităţilor gestionate şi organizate de consilierul educativ Mihaela Aicoboae, copiii au realizat un spot video de promovare a nonviolenţei şi toleranţei care va fi promovat la nivel judeţean.
În cadrul discuţiilor prilejuite de seminarul organizat, dar şi în activităţile cu elevii, au fost prezentate şi dezbătute idei şi concepte privind dialogul, negocierea conflictelor, medierea şi arbitrajul acestora, importanţa comunicării.
Dialogul, comunicarea, este o metodă care implică rezolvarea unei dispute de către părţi fără sprijinul celei de-a treia părţi.
Negocierea este procesul prin care două părţi ajung la un acord prin folosirea celor mai bune abilităţi de negociere, prin schimb de informaţii. Nevoile sunt identificate prin comunicare, iar poziţiile sunt ajustate până când se ajunge la un acord real.
Medierea este procesul prin care părţile în conflict sunt de acord să se folosească de ajutorul unei a treia părţi, care în acest caz va fi neutră, imparţială şi care ăi va ajuta să ajungă la o soluţie, creând un mediu de cooperare şi comunicare deschisă.
Arbitrajul este procesul prin care părţile sunt de acord să folosească o a treia parte, neutră, imparţială, acceptată pe deplin de ambele. Arbitrul va asculta ambele părţi, argumentele, va verifica dovezile şi va lua o decizie bazată pe acestea. De obicei părţile sunt de acord, înainte de arbitraj, să respecte deciziile arbitrului.
Educaţia trebuie stimulată de toţi factorii activi din viaţa comunităţii, pentru a putea crea generaţii de tineri responsabili, cu un comportament civilizat, situaţi înafara sferei infracţionalităţii.
În accepţiunea poliţiştilor tânărul merită respect şi trebuie să manifeste respect faţă de semeni, faţă de valorile sociale reale.
Tocmai de aceea, poliţiştii din cadrul Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii – IPJ Suceava desfăşoară în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Suceava, campania de responsabilizare “R.E.S.P.E.C.T.”.
Bune practici în activitatea de prevenire, precum activităţile realizate la nivelul Şcolii Generale nr. 2 Vatra Dornei, de un colectiv de profesori inimoşi şi copii şi părinţi interesaţi de dezvoltarea personală şi profesională sunt exemple care asigură sustenabilitatea campaniei “RESPECT”, ce va continua şi în perioada următoare, atât în unităţile de învăţământ din mediul urban cât şi din mediul rural.