Reprezentanți ai Primăriei Rădăuți și ai unor instituții subordonate au fost, în luna iulie, în audiență la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP).
Audienţa a fost solicitată pentru a obţine clarificări în legătură cu îndeplinirea de către secretarul municipiului Rădăuţi, Marinică, Sofroni, a tuturor atribuţiilor prevăzute de lege.
Reprezentanţii ministerului au informat că secretarul municipiului Rădăuţi va primi clarificări în scris în ceea ce priveşte atribuţiile sale, cu scopul de a debloca, cel puţin parţial, unele compartimente şi activităţi din administraţia publică locală.
După mai mult de trei săptămâni, autorităţile rădăuţene au primit o serie de lămuriri din partea reprezentanţilor ministerului.
Ioana Rusu, purtător de cuvânt al Primăriei Rădăuţi:
“Ca urmare a solicitărilor de clarificări din partea Secretarului Municipiului Rădăuți, clarificări ce vizează o serie de aspecte la aplicarea OUG 14/ 2015 pentru completarea Legii administrației publice locale 215/ 2001 și pentru modificarea art. 39 din Legea 273/ 2006 privind finanțele publice locale, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a transmis unele precizări.
În acest context, Primăria Rădăuți a solicitat Consiliului Județean Suceava să preia solicitările pentru certificatele de urbanism și să emită autorizații de construcție în baza acestora, având în vedere situația municipiului Rădăuți în domeniul urbanismului.
MDRAP a mai precizat că secretarul poate reprezenta interesele unității administrativ-teritoriale în instanță, prin aceasta îndeplinind acele acte de conservare și/ sau administrare pe care protejarea în instanță a intereselor unității administrativ-teritoriale le presupune.
În ceea ce privește investițiile, cele cuprinse în bugetul 2015 și care au fost aprobate de către Consiliul Local, vor putea fi executate.
Secretarul numit conform OUG 14/ 2015 poate asigura exclusiv soluționarea problemelor curente de la nivelul unității administrativ-teritoriale, neputând emite dispoziții. Din această cauză, nu poate fi numit în continuare un manager sau manager interimar la Spitalul Municipal “Sf. Doctori Cosma și Damian”.
De asemenea, pentru a se institui curatela și pentru ca familiile/ persoanele îndreptățite să primească beneficii sociale conform Legii 416/ 2001, Legii 277/ 2010 și OUG 70/ 2011, este necesară emiterea dispozițiilor.
În lipsa unui consiliu local, nu se poate efectua rectificarea bugetului pentru primărie și instituțiile subordonate. Consecința imediată este imposibilitatea plății drepturilor salariale câștigate în instanță de unitățile de învățământ și faptul că nu se poate asigura fondul de salarii pentru ultimul trimestru la spitalul public. Totuși, secretarul cu atribuții de ordonator de credite poate aproba repartizarea pe trimestre, respectiv modificarea repartizării pe trimestre a creditelor bugetare. În acest fel se vor rezolva o parte dintre problemele curente.
În continuare, comisia de fond funciar nu este funcțională în lipsa primarului sau a viceprimarului, fapt care duce la imposibilitatea soluționării noilor cereri.
În domeniul resurselor umane, la Primăria Rădăuți și la instituțiile subordonate Consiliului Local, nu poate fi modificată organigrama de personal, iar în lipsa posibilității de a emite dispoziții, nu pot fi realizate modificări în raporturile de serviciu ale funcționarilor publici și ale personalului contractual.
Conform reprezentanților MDRAP, majoritatea problemelor de la nivelul administrației publice locale și al instituțiilor subordonate vor putea fi însă soluționate după aprobarea proiectului de modificare și completare a Legii 215/ 2001.
Clarificările ce vizează o serie de aspecte relative la aplicarea OUG 14/ 2015 pentru completarea Legii administrației publice locale 215/ 2001 și pentru modificarea art. 39 din Legea 273/ 2006 privind finanțele publice locale, au reiterat punctul de vedere exprimat de MDRAP în cadrul audienței la cabinetul Secretarului de Stat, respectiv la doamna secretar de stat Sirma Caraman, din data de 14 iulie 2015, la care a participat o delegație formată din reprezentanți ai Primăriei Rădăuți și ai unor instituții subordonate.”