La Rădăuţi, desi sărbătoarea “Bunei Vestiri” a adus schimbarea la vârf în politica locală, respectiv înlocuirea din funcţie a viceprimarului cu atribuţiuni de primar Tiberiu Maerean, acesta a afirmat că nu va renunţa la funcţie, că şi-o doreşte în continuare, că va contesta deciziile şi voturile colegilor săi, întrucât are dreptul la toate acestea, în temei legal.
În biroul de primar intră în continuare domnia sa, susţinând că viceprimarul nou ales, Traian Andronachi, se află în incompatibilitate, şi dacă informarea pe care o va trimite Instituţia Prefectului îi va fi favorabilă lui Andronachi, o va contesta şi pe aceasta.
Dar dincolo de evenimentele petrecute în ceea ce priveşte schimbarea sa din funcţie, pentru a informa şi mai bine cetăţenii municipiului Rădăuţi, a ieşit cu o declaraţie cu privire la măsurile luate pe parcursul celor şase luni din mandatul său de viceprimar al municipiului Rădăuţi.
Maerean: „Diferența dintre mine și alți primari, din punct de vedere al activității în primărie, începe cu programul: eu încep serviciul la ora 7:55, maxim 8:05, și termin la 17 -19. Eu nu beau la serviciu și când intri în birou nu trebuie să-mi aduci ceva. La mine vii pentru că vrei să rezolvi o problemă pe care eu, în calitate de primar, o voi rezolva, în conformitate cu legea.
Lucrătorii mei trebuie să iasă din birou zâmbind, doar dacă nu merită altfel. Și majoritatea sunt lucrători conștiincioși și serioși, dar știți cum este vorba aceea cu “peștele de la cap se împute și de coadă se curăță”. Și eu tot de la coadă voi începe prezentarea problemelor depistate și a măsurilor luate sau preconizate.
Concluzia mea, încă după două luni de la numirea mea în funcția de primar al municipiului Rădăuți, a fost faptul că motorul acestei instituții a fost, în general, corupția, sub diversele ei forme.
În urma unor controale întreprinse de la sosirea mea, am descoperit, în cadrul a diverse compartimente din Primăria Rădăuți, mai multe nereguli și am fost nevoit să fac niște schimbări din funcții.
De exemplu, de când am schimbat șeful Compartimentului Piață și Obor, încasările au crescut substanțial, după cum se va observa și în cifrele ce vor fi publicate în raportul de activitate al primarului pe 2014. La inventarul de predare – primire, am constatat că dispăruse o parcare, o barieră automată, un număr însemnat de cântare de diverse tipuri, două grupuri sanitare și chiar și o aducțiune de apă potabilă, toate din obor. Comisia de inventariere nu și-a făcut corect datoria, astfel încât am dispus efectuarea unei misiuni de audit asupra acestui inventar. Rezultatele auditului au confirmat faptul că există nereguli. Voi sesiza organele competente, pentru recuperarea pagubelor și pedepsirea celor care se fac vinovați.
Compartimentul Parc Zoologic: aici poți să vezi fel de fel, de la lei și tigri, la maimuțe și lame, de la rațe și gâște, la câini sălbatici, de la oameni harnici și muncitori, la oameni beți. Fostul șef al Parcului Zoologic a fost acuzat de ebrietate la serviciu și că a sărit de multe ori la bătaie la personalul din subordine. Am dispus încetarea contractului de muncă. Tot aici, am depistat cantitățile imense de furaje care se achiziționează, recepționate fiind de o comisie din birou (!) și, mai mult, schimburile de animale cu alte parcuri zoologice. De exemplu, schimbul a doi pui de tigru, cu un pui de leu și trei lame (?), mai nou, schimbul a doi pui de tigru, cu doi ratoni și doi lupi, lupi care de fapt este „doar unul” și ăla doar câine lup (???). Cred că acolo menajeria nu este cu personajele în cușcă, ci în afara gratiilor. Consider că se impun măsuri drastice, astfel încât fiecare să ajungă acolo unde îi este locul.
Compartimentul administrativ: se fac comenzi de rechizite, birotică, materiale de curățenie, pe unde se vrea, cât se vrea și acestea dispar din gestiune așa cum au apărut, iar personalul se descurcă cu ce dă “domnul”. Despre telefoane, ce să mai vorbim, cele fixe nu le folosește nimeni, iar dintre cele mobile, avem și câte două de fiecare lucrător, căci, deee!, să adunăm puncte de fidelizare și să-și ia șefii telefoane inteligente, căci, ei… tot duc lipsă de așa ceva.
Sectorul auto: problemă mare. Mașinile se foloseau de persoane neautorizate și, culmea, toate mașinile terminau luna cu rezervorul uscat; nici un gram de combustibil nu rămânea în rezervor ca măcar să aibă cu ce merge în stație să alimenteze mașina. Am solicitat benzinăriei la care se face alimentarea să prezinte înregistrările video din stație, cu data și ora alimentării fiecărei mașini… A început tremuriciul.
Imediat am aflat că avem utilaje care se alimentează fictiv, pentru a asigura combustibil pentru alte nevoi… tip drujbă, motocositoare etc., dar colegii au uitat că aceste motoscule funcționează cu benzină, iar tractorul cu motorină. Iată diferențele de consum!… Am dispus cercetări în materie și folosirea GPS-ului.
Serviciul impozite și taxe este un serviciu important, pe aici trec toate veniturile primăriei. Obligația inventarierii este prevăzută de lege și toate controalele Curții de Conturi au arătat că inventarierea nu este facută și a trasat sarcina ca aceasta să fie realizată în cel mai scurt timp, dar, nici la ora actuală, inventarul nu este realizat. Știți și dvs. că o potlogărie o faci cel mai ușor cu ceva care nu este prins în inventar sau… deeee!, vezi cum dregi busuiocul…. . Ori, opinia publică știe o mulțime de făcături din acestea. Nu vorbim de un bax de săpun aici, ci de patrimoniul actual sau cel furat al municipiului. Vom găsi o cale de rezolvare a problemei. În rest, probleme mai marunte: ocupări ilegale de domeniu public (sigur nu sunt gratuite decât în ceea ce privește venitul la bugetul public), licitații pentru ele trucate etc. Și pentru acestea, vom lua măsurile cuvenite.
Compartimentul Resurse Umane, Achiziţii și Programe Europene: momentan, aici e lipsă de lucrări ilegale, deoarece le lipsește un primar care să le solicite acest lucru, dar, pe măsura derulării activității, vom descoperi și acolo găurile negre ale bugetului, dacă este cazul, și vom dispune în consecință.
Până în noiembrie 2014, șefa serviciului buget-contabilitate a venit prin dispoziție de primar, prin detașare de la Primăria Horodnic de Sus. Ea avea domiciliul stabil în Rădăuți, dar a primit, timp de 6 luni, indemnizaţie de detașare (?). Lucru ilegal, deoarece ea nu era în deplasare și completa ilegal documente în acest sens, fapt ce se constituie în infracțiune.
Tot din activitatea acestui compartiment: având, la un moment dat, discuții tehnice cu o ehipă de la Test Prima, câștigătoarea licitației de modernizare a 10 drumuri din Rădăuți, am aflat cu stupoare că dirigintele de șantier, adică reprezentantul tehnic al municipiului în relația cu constructorul – conform legii -, printr-o înțelegere cu domnul Olărean, este angajatul lui Test Prima, lucru consfințit prin contract. Deci, interesele municipiului, în relația cu Test Prima, vor fi apărate de Test Prima. Cu alte cuvinte, Olărean a pus lupul paznic la stână. Am cerut firmei să intre în legalitate, în caz contrar fiind nevoiți să luăm măsurile ce se impun.
Direcția tehnică și de urbanism: Eee! Aici să vedeți probleme grele și multe. Să începem de la cele multe și mărunte. Cred că s-ar potrivi o emisiune cu întrebări de tipul “De ce oare ?…”, la care răspunsul să vină de la radioascultători sau telespectatori.
Certificatele de urbanism, în loc să fie eliberate în 2-3 zile de la solicitare – maxim 30 de zile conform termenului legal, unele au două sau chiar trei luni. În 5 zile de la depunerea actelor pentru obținerea certificatului de urbanism, departamentul trebuie, conform legii, să anunțe solicitantul dacă e nevoie de alte documente, dar nici acest termen nu se respectă.
Certificatele de urbanism, în loc să aibă doar solicitări de avize legale și corecte, la unele se regăsesc avize în exces, care fac aproape imposibilă obținerea acestora, iar la altele, nu se regăsesc nici cele minimale, conducând în acest fel la avarii în rețeaua de gaze sau alte asemenea care sunt sancționate de legea penală.
Ce părere aveți de blocul de pe strada Dimitrie Onciul, care are 7 etaje, iar acum îi mai cresc încă trei? Ei bine, aflați că are certificat de urbanism în acest sens, așteptând aprobarea de la Consiliul Județean pentru încă trei etaje. Deja Primăria Rădăuți a formulat cereri de chemare în judecată și plângeri penale.
Cred că toată lumea a fost și este indignată de acele blocuri construite printre case, cu ocuparea aproape integrală a terenului, uneori chiar și a trotuarului. Ei bine, acest lucru se rezolva în principal prin doi indicatori – CUT (coeficient de utilizare a terenului) și POT – care ne arată cât din suprafața terenului este ocupată cu construcția respectivă și câte etaje poate avea aceasta. Ei bine! Aflați că acești coeficienți sunt în general prezentați eronat în proiecte, cel puțin în cele verificate până în prezent. Oare, de ce?
Făcând piața, la un moment dat, am văzut că se construiește un acoperiș nou peste hala de carne, proprietate privată. Și nu mică mi-a fost mirarea să aflu că nu avea autorizație de construcție, căci, vorbise cu departamenul de urbanism (?!). Dar, acesta nu e un caz unic și de aceea se cercetează și se vor lua măsuri, în consecință.
Am descoperit și altele, cum ar fi faptul că avem terase… Pe hârtie, terase sezoniere, în realitate, construcții definitive, cu modificări constructive și în interior și câte asemenea! În consecință, localul cu pricina funcționează ilegal. Și câte or mai fi ca el…
Dar să nu uităm recepțiile, acele temute procese verbale de recepție fără de care nimic din ce este legal înfăptuit nu este recunoscut și viceversa. Ei! Problema este cu viceversa. Căci, deh, avem lucrări confirmate pe nu se știe unde și mai ales la nu se știe ce valori. Ba! Se știe!
Rădăuțenii au nevoie de un tratament corect, rezultat din aplicarea legii și nicidecum izvorât din cel al bunului plac!
Departamentul de urbanism este “izvorul” lucrărilor care se fac în municipiu, mai legale, mai ilegale, cu recepții unele incorecte, altele ilegale… De aceea se impun măsuri.
Compartimentul contabilitate: aici se nasc și dispar bugete, aici se nasc și dispar parcări, bariere, aducțiuni de apă și câte și mai câte. Până la urmă, doar execută niște ordine venite de sus. Sper să nu mai aibă a face astfel de manopere.
La o astfel de radiografie, este de înțeles întrebarea ce măsuri am luat sau voi lua. Măsurile le-am luat de la cap și nu de la coadă. Pentru început, am shimbat secretarul, am renunțat la serviciile doamnei șef serviciu buget-contabilitate și am delegat atribuțiile altei persoane din cadrul serviciului. Ocazie cu care am dat și viza de control financiar preventiv intern unei alte persoane, deoarece, înainte, șeful de serviciu avea și acest atribut, fapt ilegal. Am încetat raporturile de muncă ale persoanei care se ocupa ilegal de protecția muncii și era și șefa comisiei de disciplină pe unitate. De asemenea, am încetat contractul de muncă al șefului de la Parcul zoologic, din considerente de consum excesiv de alcool și comportament inadecvat cu personalul din subordine. Am renunțat la serviciile a patru persoane a căror activitate în cadrul Primăriei nu se justifica și măsurile vor continua. Aici, putem menționa și încetarea contractului de management a lui Tibeică Dorin, de la Spitalul Municipal, deoarece dumnealui este inginer și legea prevede în mod expres, pentru funcția de manager, studii economice, juridice sau medicale.
Analiza modului de cheltuire a banului public, până la această oră, m-a condus la următoarele măsuri: paza primăriei se efectua de către o firmă privată și a fost înlocuită de efective ale poliției locale – economie anuală: 115 mii lei, suspendare gestionare site – 8400lei/ an, încetare contract service semafoare (la care nu se făcea nimic) și plata doar pe intervenții– economie 37.200 lei/an, renegociere contract service soft SDG 31,200 lei/an, reducerea cheltuielilor cu telefoanele, cu materiale de întreținere și birotică- 53.mii lei/an; renunțarea la internet din actuala sursă la prețul de 4700 lei/lună și conectarea la STS gratuit va aduce o economie de 56.400 lei/an. De asemenea, de curând am încheiat cu E.ON Distribuție Moldova S.A, un nou contract de furnizare a energiei electrice la nivelul tuturor unităților subordonate Primăriei Rădăuți, ceea ce a dus la o economie de 75000 lei/ an în bugetul local. Totalizând aceste sume, rezultă o economie anuală de aprox. 400 mii lei, raportat la bugetul reparații străzi 2014 de 400 mii lei… Iată că doar la o simplă privire și se pot face multe lucruri în administrație, într-un timp relativ scurt.
În ceea ce privește acuzația care circulă prin presă, cum că aș fi avut o înțelegere și că imediat ce am preluat atribuțiile de ordinator principal de credite, am plătit datoriile Primăriei Rădăuți către SC Servicii Comunale, vă invit să vă informați. Autoritatea publică locală se afla de mult timp în proces cu prestatorul de utilități și plata s-a făcut, la momentul respectiv, prin executare silită ca urmare a unei hotărâri judecătorești definitive, nu ca urmare a aprobării mele.
Nu sunt un om al compromisului. Primarul unui oraș face administrație și cu pixul. Eu nu pot să pun semnătura pe un act ilegal și nu pot să-mi bat joc de banul public. Am acționat mereu în litera și spiritul legii, indiferent dacă asta a dus sau nu la ceva bun pentru mine ca persoană.”