full screen background image

România, pregătită să implementeze serviciul de urgenţă eCall

ecall     România, prin Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, este pregătită să implementeze serviciu de urgenţă paneuropean din vehicule eCall, apreciază Comisia Europeană, sistem prin care pot fi transmise automat către dispeceratul 112 informaţii legate de localizarea maşinii implicate într-un accident rutier, tipul autovehiculului, direcţia de mers sau numărul de pasageri.

“România, prin Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), este prima ţară din Europa care şi-a modernizat infrastructura Sistemului 112, la nivel naţional, cu capabilităţi eCall, dispozitivul care apelează automat numărul unic de urgenţă. Comisia Europeană a felicitat în mod oficial România şi STS pentru performanţele atinse, arătând că ţara noastră este pregătită pentru operarea sistemului eCall”, precizează STS, în contextul desfăşurării la Bucureşti a celei de-a doua Conferinţe internaţionale privind implementarea acestui proiect.

Potrivit unui comunicat al STS remis AGERPRES, cu ajutorul serviciului de urgenţă eCall, autorităţile vor interveni cu mai mare rapiditate, inclusiv în situaţia în care pasagerii nu mai au capacitatea de a vorbi.

Sistemul permite totodată şi apelarea manuală de la bordul vehiculului.

“În cazul unui accident auto, sistemul eCall instalat pe maşină va apela automat dispeceratul 112, odată cu transmiterea de informaţii relevante privind locul evenimentului şi date tehnice ale vehiculelor implicate”, completează STS.

Serviciul de urgenţă eCall va fi obligatoriu în Europa începând cu 1 octombrie 2015.

“Dezvoltarea acestuia nu trebuie să se oprească la acest nivel, ci va trebui să se adapteze permanent noilor tehnologii şi nevoilor populaţiei, în scopul salvării de vieţi omeneşti, concomitent cu păstrarea confidenţialităţii şi cu protecţia datelor cu caracter personal”, se arată în comunicat.

Conferinţa internaţională privind prezentarea rezultatelor implementării noului serviciu de urgenţă din vehicule – eCall este un eveniment al proiectului paneuropean HeERO – Harmonised eCall European Pilot. Manifestarea are loc sub egida Comisiei Europene cu ajutorul coordonatorului de proiect ERTICO şi al Asociaţiei Europene a Numărului de Urgenţă (EENA).

Din acest proiect fac parte 18 ţări: Croaţia, Republica Cehă, Finlanda, Germania, Grecia, Italia, Olanda, Suedia, Belgia, Bulgaria, Danemarca, Luxemburg, Spania, Turcia, Ungaria, Slovenia, Irlanda şi România.

De asemenea, la Conferinţa de la Bucureşti participă şi peste 200 de specialişti din industria auto, ai operatorilor de telecomunicaţii şi organismelor de standardizare, de la companii de asigurări din 40 de ţări din Europa, America de Nord şi Asia, oficiali ai Parlamentului European, ai Comisiei Europene şi ai instituţiilor româneşti cu responsabilităţi în domeniu.

“Discuţiile sunt axate pe stadiul implementării serviciului eCall în ţările partenerilor proiectului, asupra modului de interoperabilitate între echipamentele eCall ce urmează a fi instalate pe autovehicule şi diferite centre de preluare a apelurilor de urgenţă, precum şi stadiul revizuirii standardelor europene în domeniu”, subliniază STS.

În cadrul evenimentului va avea loc şi o aplicaţie practică, inginerii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale prezentând întregul flux al sistemului de urgenţă eCall, apelurile fiind generate din Bucureşti şi din ţară, cu ajutorul câtorva maşini aflate în trafic şi echipate cu eCall.

“Participanţii vor putea vedea modul de implementare a serviciului de apel de urgenţă din vehicule în România, recepţionarea şi operarea apelurilor, poziţionarea automată pe hartă a datelor despre accident, împreună cu întregul fluxul de alarmare şi intervenţie a serviciilor de urgenţă”, informează STS.

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale precizează că echipamentele eCall urmează a fi montate pe noile tipuri de autoturisme şi vehicule utilitare uşoare (categoriile M1 şi N1).

Proiectul HeERO a început la 1 ianuarie 2011 şi se finalizează în acest an pentru un prim grup de parteneri (Croaţia, Republica Cehă, Finlanda, Germania, Grecia, Italia, Olanda, România şi Suedia), urmând ca obiectivul să fie împărtăşit până în 2014 de un alt grup interesat (Belgia, Bulgaria, Danemarca, Luxemburg, Spania, Turcia, Ungaria, Slovenia şi Irlanda).

“România şi-a asumat prin acest proiect, cofinanţat în proporţie de maximum 50% de Comisia Europeană, responsabilitatea creării şi implementării unui serviciu eCall la nivelul întregii ţări, interoperabil la nivel european, bazat în totalitate pe standardele europene în domeniu”, subliniază STS.

Din luna ianuarie a anului trecut, STS, administratorul SNUAU, a finalizat implementarea serviciului eCall în toată ţara, într-un mod unitar, integrat complet cu platforma hardware şi software existentă în SNUAU şi mai ales complet integrat cu modul de operare existent în sistem.

Până în acest moment au fost efectuate mai mult de 1.000 de teste de laborator şi în sistemul live, teste care au demonstrat viabilitatea serviciului implementat, de la apel şi până la finalizarea cazului în SNUAU, testându-se astfel întregul lanţ de operare şi toate sistemele tehnice de tranzit şi procesare.

De asemenea, prin serviciul eCall implementat în România a fost creată o interfaţă live, funcţională cu Centrul de Management al Traficului din cadrul Ministerului Transporturilor, pentru transferul datelor referitoare la accidentele rutiere gestionate prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă, precum şi o interfaţă de conectare a unor terţi beneficiari.

Sistemul eCall este o iniţiativă a Comisiei Europene şi a fost definit în cadrul programului eSafety, care are drept scop creşterea siguranţei rutiere.

CE susţine dezvoltarea sistemului eCall, acesta identificându-se ca o prioritate în Directiva Sistemelor Inteligente de Transport.

“Pentru operatori, soluţia implementată asigură simplitate în operare, adaptare şi învăţare uşoară a operării noului serviciu, iar pentru instituţiile implicate în urgenţă asigură datele despre toate tipurile de urgenţe într-un mod consolidat şi structurat pentru o analiză uşoară şi completă, securitatea accesului la informaţii pe baza principiului ‘need to know’, trasabilitatea acţiunilor operatorilor, scăderea costurilor operaţionale şi de întreţinere, partajarea accesului la date, precum şi cooperarea între agenţii diferite pentru rezolvarea cazurilor. Toate aceste lucruri în final înseamnă creşterea calităţii serviciilor de urgenţă prestate către cetăţean”, susţine STS.

comments

comments




Leave a Reply

avatar