Ziua Internațională a limbii materne la Colegiul Național „Petru Rareș” Suceava

Ziua Internațională a Limbii Materne, celebrată pe 21 februarie, a fost inițiată de UNESCO în 1999 pentru a susține diversitatea lingvistică și culturală, precum și dreptul fiecăruia de a se exprima în limba maternă. Această zi subliniază importanța păstrării și protejării limbilor indigene și locale, multe dintre acestea fiind pe cale de dispariție.

 În cadrul acestei zile, la Colegiul Național „Petru Rareș” din Suceava, elevii clasei a 12-a C, coordonați de d-na prof. de limba și literatura română, GABRIELA ILISEI, desfășoară o activitate de informare, unde vor fi discutate semnificațiile Zilei Internaționale a Limbii Materne în cadrul calendarul evenimentelor UNESCO. Această activitate urmărește să crească gradul de conștientizare asupra diversității lingvistice și culturale și să evidențieze rolul esențial pe care educația în limba maternă îl are în dezvoltarea identității culturale.

În cadrul activității se va pune accent pe cunoaștere, motivația principală fiind reprezentată de aspecte precum interculturalitate și plurilingvism. Aceste două caracteristici se întrepătrund, având la bază diversitatea și comunicarea dintre oameni din medii și culturi diferite. 

Scopul acestui proiect este conștientizarea elevilor în prag de studenție, cu referire la particularitățile lingvistice ale țărilor în care aceștia aspiră să studieze. Limbile de circulație universală sunt engleza, franceza, germana, spaniola, care sunt cele mai întâlnite în zilele de astăzi, dar și cele mai puțin populare precum rusa, chineza, japoneza și araba. 

Obiectivele urmărite de activitate sunt:

O1: Documentarea: Informațiile sunt colectate de elevi, aceștia dezvoltându-și abilități de cercetare.

O2: Prezentarea informațiilor: Informațiile sunt sintetizate și prezentate de către elevi.

O3: Realizarea unor grafice, scheme, fotografii: Crearea unor grafice și scheme cu scopul de a ilustra vizual datele sintetizate anterior.

O4: Secvențe auditive cu diferite limbi materne: Secvențele auditive sunt prezentate pentru a evidenția componenta fonetică a limbilor.

O5: Curiozități despre limbile materne: Colectarea și prezentarea unor fapte interesante despre limbile materne pentru a stimula interesul.

O6: Identificarea matricei limbilor materne.

În Declarația Principiilor de Cooperare Culturală Internațională a UNESCO sunt conturate o serie de valori și obiective care vor servi drept ghid în desfășurarea proiectului nostru. Articolul I face referire la importanța studierii și prezervării multiculturalității, întrucât diversitatea contribuie la comuniunea dintre națiuni. Articolul IV propune dezvoltarea relațiilor internaționale prin împărtășirea diverselor identități culturale în scopul cunoașterii și toleranței. Proiectul nostru promovează valorile UNESCO prin studiul limbilor materne spre buna înțelegere a culturilor lumii.

 Plurilingvismul este relevant pentru prioritățile naționale ale României dat fiind faptul că facilitează o mai bună integrare în context european și internațional și elimină barierele. Acesta facilitează comunicarea directă între oameni din culturi diferite, promovând cooperarea și înțelegerea. Pentru România, aceasta este o valoare importantă datorită diversității sale culturale și poziției geografice, care i-au permis să fie deschisă către mai multe limbi și culturi. Prin cunoașterea mai multor limbi înțelegem mai bine contextul în care sunt plasate anumite opere, anumite discursuri ceea ce duce la a o înțelegere și, implicit, o comunicare mai bună, ceea ce noi, ca țară din Uniunea Europeană, ne dorim.  

              Activitatea realizată de colectivul clasei a XII-a C este adresată în principal elevilor de clasa a XII-a, viitori absolvenți de liceu, și posibili studenți în țări străine. Totodată, mulțumită eforturilor de promovare ale activității, toți elevii interesați au fost invitați și încurajați să participe, indiferent de anul de studiu.

            Realizările proiectelor UNESCO, în urma atingerii obiectivelor, îşi pun amprenta asupra cunoaşterii diferitelor culturi, conştientizarea diferenţelor dintre societăţi şi aprecierea contrastelor. Mai mult decât atât, latura practică a organizaţiei constă în instruirea participanţilor în a vorbi fluent limba studiată şi le conturează abilităţile de a lucra cu exprimările specifice. Totodată, se ating performanţele de a reuşi comunicarea cu un vorbitor nativ, atât lingvistic, cât şi cultural, în urma proiectului UNESCO.

Pentru a promova limba și activitățile UNESCO în Suceava, propunem organizarea de ateliere interactive și evenimente culturale. Acestea vor include concursuri de eseuri pe tema „Limba și identitatea culturală” și spectacole cu artiști locali. Pe social media, vom crea conținut atractiv, cum ar fi citate din literatură și videoclipuri scurte cu participanți. De asemenea, vom folosi hashtag-uri relevante, precum #LimbaNoastră și #CulturaSuceava, pentru a ajunge la un public mai larg. Implicarea comunității va fi esențială, așa că vom distribui pliante și informații pentru a încuraja participarea la aceste activități.

Echipa de proiect este formată din prof. ILISEI GABRIELA și elevii clasei a XII-a C. Dintre aceștia, toți studiază limba engleză ca limba modernă 1, iar ca limba modernă 2, treisprezece studiază limba franceză, opt studiază limba germană și cinci studiază limba spaniolă. Din 26 de elevi, după susținerea examenului „Cambridge”, trei elevi au obținut nivelul C2, trei elevi au obținut nivelul C1 și doi elevi au obținut nivelul B2. La examenul de limbă germană „Deutsches Sprachdiplom Stufe 1”, doi elevi au obținut diplomă pentru nivelul B1.

    În vederea promovării Zilei Internaționale a Limbii Materne din 21 februarie 2025, desfășurăm o serie de activități menite să aducă în prim-plan importanța diversității lingvistice. Partenerii care contribuie la realizarea acestora sunt: Colegiul Național „Petru Rareș” Suceava, echipa EduMax și studioul radio Viva FM. În cadrul liceului se vor desfășura prezentări, vor fi împărțite pliante și afișe în fiecare clasă. Echipa EduMax va organiza diverse activități de voluntariat cu scopul popularizării acestui eveniment. Nu în ultimul rând, studioul VivaFM va prezenta în cadrul emisiunilor difuzate informații despre importanța acestei zile.

Partenerii care contribuie la realizarea acestui proiect sunt: Colegiul Național „Petru Rareș” Suceava, ISJ Suceava, echipa EduMax și Viva FM Suceava.

Citește și: Bucovina, promovată la Târgul de Turism al României – ediția de primăvară 2025

Distribuie

Din aceeși categorie

Anunț privind începerea proiectului cu titlul ”DIGITALIZAREA ACTIVITĂȚII FIRMEI GLOBAL RADIO SRL”

A fost inaugurat Mall Moldova, cel mai mare mall din afara Bucureștiului

GENERAȚIA VIITORULUI: FESTIVITATEA DE PREMIERE A OLIMPIADEI NAȚIONALE DE INFORMATICĂ 

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, s-a întâlnit cu directorii școlilor din Botoșani

Știri sugerate