Cred că ați constat deja cu ochiul liber, că TikTok-ul și Instagramul nu sunt doar contexte de socializare, ci au devenit pentru prea mulți, „profesorii” neoficiali ai tinerei generații.
Conform unui studiu recent realizat de Centrul pentru Inovație în Educație Digitală, aproape un sfert dintre elevii de gimnaziu și liceu din România petrec mai mult de cinci ore pe zi pe TikTok. CINCI! Asta înseamnă că, în loc să meargă la un film, să se plimbe povestind, să citească o carte, unii dintre ei preferă să se piardă într-un univers de meme-uri și provocări virale.
Studiul ne oferă câteva date ce te fac să te întrebi dacă nu cumva Internetul a devenit un inamic al educației… Tinerii, în special cei de liceu, nu doar că își petrec ore întregi pe aceste platforme, dar consumă informație pe care, adesea, o cred adevărată doar pentru că vine de la un „om” și nu de la o instituție media.
Într-o lume digitală în care adevărul poate fi relativ și fiecare își crează propria realitate, asta este o problemă. Mai ales că prea mulți dintre consumatorii de Internet nu-și pun întrebări de genul… oare nu e periculos să acceptăm ca adevărat orice clip sau postare care ne atrage atenția, doar pentru că „împărtășește aceleași valori” ca ale noastre? Bine ar fi dacă tinerii, dacă tot sunt la „școala digitală”, să învățe în școala offline și despre gândirea critică…
Nu doar liceenii sunt afectați, ci și elevii din clasele a III-a și a IV-a, care preferă platformele YouTube, WhatsApp și Roblox. Se pare că deja, la vârste fragede, sunt expuși unui flux continuu de informații, iar distracția online ajunge să fie mai atrăgătoare decât un joc de cărți cu prietenii. Și dacă sunt părinți care se întreabă cum am ajuns aici… ei bine, trebuie să acceptăm că tehnologia e parte din viața lor, iar accesul ușor la Internet îi face să învețe rapid cum să navigheze prin acest „nou univers”. Poate că ar trebui să le oferim și noi, ca profesori și părinți, mai multe instrumente pentru a înțelege ce se află dincolo de „glumițele” din social media.
Ce efecte are acest timp considerabil petrecut online? Probabil deja știți. Studiile arată că orele prelungite în fața ecranelor pot duce la un risc crescut de tulburări de somn, scăderea atenției și chiar un impact negativ asupra sănătății mentale. Iar pentru tineri, poate fi mai dificil să facă diferența între informația utilă și cea falsă.
Așadar, dacă suntem părinți, profesori sau pur și simplu „adulți preocupați”, ar trebui să ne întrebăm mai mult cum putem echilibra timpul online cu activitățile educative care stimulează gândirea critică, curiozitatea și învățarea autentică.
În final, e important să înțelegem că Internetul poate fi o unealtă extraordinară pentru educație, dar și un teren minat dacă nu suntem pregătiți să navigăm corect. Iar asta începe prin a-i educa pe cei mici, chiar din momentul în care le dăm liber la online, să folosească aceste platforme cu discernământ, pentru ca în loc să ajungă „captivi ai ecranelor”, să devină mai devreme sau mai târziu, căutători ai informației valoroase.
prof. Maria Adriana Nichitean