Exact acum o săptămână, vă exemplificam din bogăția de perle pe care candidații la examenul național din clasa a VIII-a au produs-o. Pe principiul echidistanței, ne îndreptăm astăzi atenția spre cei ce au susținut proba scrisă la Limba română, la Bacalaureatul de anul acesta.
Cum era de așteptat, 4 ani de școlaritate în plus, cu 4 ani mai multă experiență. De viață se pare, decât academică. Deoarece candidații de anul acesta au dovedit că reușesc să găsească în aproape orice cerință formulată în lucrare, o foarte bună ancorare în realitatea pe care o trăiesc. Cine spunea că școala nu reușește să-i pregătească suficient pe tineri pentru viață?! S-a înșelat amarnic, dacă e să ținem cont de răspunsurile liceenilor! Iată câteva exemple edificatoare:
Absolvenţii de liceu de la profilul Real au avut la subiectul al III-lea al probei de Limba şi literatura română de caracterizat un personaj dintr-un text narativ aparţinând lui Ion Creangă, Marin Preda sau George Călinescu. Elevii trebuia să precizeze curentul şi epoca în care se încadrează autorul repectiv, să scrie despre arta construirii personajului. Mulți au ales-o pe Otilia, personajul lui George Călinescu, atrași probabil de titlul romanului, ce le promitea aventura unei enigme. “Otilia era o tipă introvertită, pentru că nu avea cont de Facebook, nici Twitter, nu se bucura de avantajele lumii online. Nu avea unde se “spovedi” în faţa prietenilor din listă şi nu numai. Şi eu am crescut fără părinţi de mică, la fel ca Otilia, îi înţeleg tristeţea.” Vedeți?! Cum ar fi putut să o înțeleagă atât de bine candidații pe Otilia, dacă nu ar fi beneficiat de socializarea pe diversele rețele din zilele noastre?!…
Tot legat de cât de mult au reușit să lege liceenii realitatea în care trăiesc de clasicii români, este și următoarea cugetare, la adresa aceluiași personaj: “Otilia era un bun psiholog, în sensul că i-a citit gândurile lui Felix. O apreciez pentru că şi-a sacrificat iubirea, pentru a nu-i sta în calea carierei. Şi eu am făcut la fel, când am aflat că iubitul meu vrea să lucreze în Olanda”.
Mi-a plăcut și faptul că tinerii noștri au dovedit la Bac faptul că nu sunt interesați doar de filme și jocuri de calculator sau de cluburi. Au și preocupări civice, sunt interesați de viitorul țării în care viețuiesc și se informează, drept urmare, legat de domeniul politicii. Iar pe final, pot să lege din nou realitatea de cerințele școlii. Astfel, la cerinţa a treia de la primul subiect, elevii trebuiau să construiască o locuţiune/expresie care să conţină cuvântul “viaţă”. Unul dintre ei, inspirat de viaţa politică a României, a scris: “Politic, Ponta şi-a luat viaţa cu operaţia în Turcia”.
Închei cu perlele pe ziua de azi, mulțumită că tânăra generație găsește tot mai multe conexiuni între cele studiate la școală și realitatea în care trăiește. Le mai lipsește însă unora ceva, în doze, mai mari sau mai mici: educația.