Doza de educaţie (DDE) – Căldură mare, mon cher! Atât de mare încât te târâi cătinel chiar și la umbră, și nu-ți dorești să mai tai apa mării înot în viteză pentru că până și ea e prea caldă. Așa că nu mai invidiezi pe nimeni care e la mare, la soare, ci tot ce îți dorești este să stai în casă, cu aerul condiționat pornit, fără să-ți mai pese de factura ce ar putea să se dubleze.
Iar ultimul lucru pe care ți-l poți dori pe așa o căldură este să dai examen. Doar că în viață lucrurile nu sunt întotdeauna așa cum ne dorim, iar astăzi unii sporesc cantitatea de transpirație cauzată de căldură, cu ce cea cauzată de emoțiile concursului.
Astăzi a venit rândul profesorilor. În întreaga țară, în mijloc canicular de iulie este examenul de titularizare. Viitorii profesori dau măsura cunoștințelor ce ar putea să-i aducă la catedră. Nu am citit vreo statistică legată de câți participă la examen, dar ceea ce știu deja este că există un deficit de profesori mare, în școlile din întreaga țară.
Sper ca deficitul acesta să nu-i fi determinat pe cei care întocmesc subiectele să-și dorească cu orice preț ocuparea posturilor, concepându-le prea accesibile, pentru că prefer deficitul, inflației de lipsă de calitate. Și mai sper ca examenul profesorilor să aibă aceeași măsură ca și în cazul examenelor pe care le-au dat elevii, și în privința subiectelor, dar și în privința corectării rezolvării lor.
Și spun asta pentru că după examenele din anii anteriori au existat, indiferent dacă cei examinați au fost profesori sau elevi, cu predilecție comentarii legate de note. Mai puțin în cazul profesorilor legate de complexitatea subiectelor sau chiar de perlele pe care și aceștia sunt capabili să le producă.
Îmi doresc un sistem de învățământ care să poată răspunde nevoilor societății în care trăim. În care profesori și elevi să se pregătească în egală măsură nu doar pentru examene, ci și atunci când ajung în sala de clasă. În care profesorii pot fi modele, în care elevii să le reflecte calitatea. În care examenele să nu mai fie surse de stres extrem, ci contextul în care să arăți ce știi și ce poți.
Iar examenele de titularizare, pot fi un punct de pornire bun, dacă sunt organizate adecvat. Căldura extremă din sălile de concurs nu o putem controla, dar putem controla cu siguranță alte date ce țin de examen…
Succes tuturor candidaților de astăzi la un post de profesor, indiferent de vârstă, dar cu predilecție celor care s-au pregătit cu seriozitate.
Să decidă cunoștințele, și nu căldura!
prof. Maria Adriana Nichitean