Doza de educaţie (DDE) – Am vorbit chiar zilele trecute într-o doză despre faptul că avem din ce în ce mai puțin profesori tineri în sistem și că cei care încă mai sunt pe baricade, duc destul de greu lupta cu nemulțumirile pe care le cauzează insecuritatea și lipsa de predictibilitate a sistemului.
Și tot deunăzi îmi povestea o colegă că îi este din ce în ce mai greu să se descurce la catedră. Și asta nu doar din cauza scăderii interesului pentru învățătură al elevilor sau a nivelului de colaborare cu părinții acestora, ci mai mult din cauza multitudinilor de hârtii cărora nu le vede rostul. Culmea, în ciuda nenumăratelor dezbateri, din ce în ce mai multe, de la an la an. Se simte dezorientată și-i pare că are din ce în ce mai puțin timp pentru lucrurile pe care le consideră mai importante, legate de calitatea predării și a evaluării în activitatea directă cu elevul.
Nici n-au trecut două zile de la discuția cu colega mea, că citesc o știre venită de la minister. Cum că doamna ministru s-a gândit să le ușureze profesorilor munca, prin publicarea unui „manual al profesorului”. Manual care să facă parte dintr-un pachet integrat, alături de un auxiliar pentru elev. Și că în acest manual vor fi puse recomandări pentru profesori, despre cum să-și facă munca mai ușoară, ușurând și viața elevilor.
Nu va fi un ghid de proiectare și planificare a materiei prevăzute de programă, ci un manual care îi va învăța pe profesori cum să comunice între ei în cancelarie pentru a regla nivelul temelor și pentru a nu încărca prea mult elevii. Respectarea recomandărilor cuprinse în manual, ar urma să fie supervizate de directori, cei care ar trebui să încurajeze și să supervizeze dialogul dintre profesori. Nu dialogul legat de diete sau de rețete, ci cel legat de temele pentru acasă, bineînțeles.
Adică profesorii să-și facă timp în cancelarie să vorbească cu ceilalți profesori de la aceeași clasă, și acolo unde profesorul de matematică a dat de rezolvat 100 de exerciții pentru a doua zi, iar profesorul de română un eseu, profesorul de biologie să nu dea și el de realizat un proiect, iar cel de istorie un portofoliu. Căci disciplinele la care sunt teme de făcut sunt mai multe într-o zi, iar elevul care le rezolvă e unul singur… Toate supervizate de director, îndeaproape…
O suspectez pe doamna ministră Deca că ascultă dozele de educație la VivaFm, căci mie una mi s-a răcit gura de când tot îndemn profesorii să comunice în cancelarie pe această temă, dacă nu vor ca elevii să vină nepregătiți la școală de pe o zi pe alta…
Dar uite că mie nici nu mi-a trecut prin cap să pun toate îndemnurile într-un manual…
Serios acum… chiar e nevoie de un manual pe care nu-l va citi nimeni sau e nevoie de lideri de școală care să știe cum să-și susțină echipa de profesori să comunice mai des eficient și în direcția propriilor interese și ale elevilor?
Întrebarea este retorică, bineînțeles, dar tot mai sper ca răspunsul să-l văd prin școlile în care muncesc încă profesori care nu-și propun să dea bir cu fugiții din sistem cât mai curând…
prof. Maria Adriana Nichitean