Anul trecut, lucrătorii specializaţi ai Serviciului Judeţean al Arhivelor Naţionale au avut în jur de 200 de acţiuni de control şi de asistenţă de specialitate la instituţii creatoare şi deţinătoare de documente, cu prioritate la instituţii publice, respectiv la cele din justiţie, administraţie şi din învăţământ.
Pe lângă elementele pozitive, declară şefa Serviciului, Simona Palagheanu, s-a remarcat perpetuarea unor disfuncţionalităţi ale căror principale cauze rezidă, pe de o parte, în necunoaşterea cadrului normativ care reglementează activitatea de arhivă, iar pe de altă parte, în neaplicarea prevederilor legale în materie.
“„Majoritatea acestor neajunsuri au la origine de modul defectuos de raportare a documentelor de arhivă, care sunt privite ca documente nefolositoare, mentalitate păguboasă adânc înrădăcinată în mintalul colectiv românesc”, a arătat Simona Palagheanu, precizând că, pe durata verificărilor, au fost recomandate măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii de administrare, păstrare şi punere în valoare a arhivelor, precum şi de prevenire a situaţiilor care pot duce la comiterea unor contravenţii sau chiar infracţiuni.
Conducerea instituţiei sucevene evidenţiază că, până la momentul înfiinţării structurilor specializate, situaţia alarmantă a lipsei spaţiilor de depozitare, cât cea privind unele omisiunile legislative privind competenţele de gestionare şi administrare a documentelor cu valoare practică, au cauzat prejudiciu grav cetăţenilor îndreptăţiţi la reconstituirea drepturilor salariale sau altor drepturi.
Deblocarea situaţiei s-a realizat, în fapt, prin înfiinţarea unor operatori economici prestatori de servicii arhivistice, care să încheie contracte de depozitare cu societăţile de lichidare, realizându-se, astfel, asigurarea spaţiilor de depozitare şi condiţiilor de utilizare ulterioară a acestor arhive, în beneficiul cetăţenilor care solicită acte doveditoare a drepturilor.
Leave a Reply