A trecut deja jumătate din primul semestrul al anului școlar. Sunt convinsă că indiferent care este vârsta elevilor familiei, tare v-ați dori să puteți fi prezenți, măcar și pentru scurt timp, în sala de clasă, pentru a vedea ce face juniorul familiei la școală, în timpul orelor. Și asta pentru că mulți, oricât ați încerca să-i trageți de limbă, nu aflați mare lucru de la ei. Sau dacă aveți norocul de a avea copii mai comunicativi pe această temă, nu puteți fi siguri că varianta prezentată este și cea reală.
Din păcate, soluții pentru a afla varianta corectă 100% sunt foarte puține. Căci, o povestire a comportamentului celui mic, de oricine ar fi făcută, implică o notă de subiectivism. Chiar și dacă vine din partea unui profesor. Dar, varianta acestuia din urmă e mai bine de luat în seamă, pentru că acesta e cel care se pricepe mai mult, cel puțin atunci când vine vorba de educația în școală.
Drept urmare, dacă sunteți preocupați de acest aspect, ar fi timpul să stabiliți o întâlnire cu învățătorul sau dirigintele de la clasă. În caz că ați uitat, puteți să o solicitați, față în față, mai ales că acum aveți și despre ce vorbi, finele semestrului întâi apropiindu-se vertiginos. Și pentru că ar putea fi mai mulți părinți în această situație, iar profesorul e numai unul – timpul fiind limitat -, ar fi ideal să plecați de acasă cu o listă de întrebări. În minte sau pe foaie. Cred că profesorul nu ar lua–o drept interogatoriu, ci, dimpotrivă, ar aprecia preocuparea pe care astfel o dovediți. Și pentru copil, dar și pentru timpul profesorului.
Întrebările ar trebui formulate pe 4 domenii (sună ca la școală, așa-i?!): comportamentul copilului în timpul orelor (cât de atent sau activ este, cum reacționează dacă este ascultat, dacă își face și cum își face temele pentru acasă); comportamentul copilului în pauză (cum socializează cu ceilalți, dacă respectă regulile clasei). Un alt aspect important e legat de personalitatea copilului (puncte tari și slabe pe care le are și ce-ar fi de făcut pentru o mai bună dezvolatre personală a acestuia). La urmă, puteți solicita sugestii din partea profesorului, pentru a îmbunătăți, acolo unde este cazul…
Acum, să nu vă așteptați ca omul de la catedră să aibă răspunsuri la toate. În clasele mici, învățătorul petrece aproape zilnic 4 ore cu el. Dar le petrece și cu alți 30 de copii. În cazul dirigintelui, e și mai greu de găsit răspunsurile și ele ar trebui adunate chiar de la mai mulți profesori. Cu toate acestea, aveți mai multe șanse să vă formați imaginea copilului de la școală, dacă vă stabiliți o astfel de listă de acasă. Bineînțeles că în formularea întrebărilor și în tonul folosit atunci când le adresați, n-ar fi rău să strecurați și o doză de educație.