În perioada 17-19 mai 2013, se desfăşoară, la Colegiul Naţional ”Petru Rareş” Suceava, sub egida Ministerului Educaţiei Naţionale şi a Inspectoratului Şcolar al Judeţului Suceava, etapa naţională a Concursului de Interpretare Critică ”Mihail Iordache”, pentru clasele IX-XII, important eveniment educaţional, menit să stimuleze şi să promoveze valorile reale ale învăţământului preuniversitar.
Deschiderea festivă a concursului va avea loc în Aula Universităţii „Ştefan cel Mare” Suceava, Corpul E, vineri, 17 mai a.c., la ora 18.00.
La această competiţie, participă – din 20 de judeţe ale ţării – 50 de elevi calificaţi la etapa finală a concursului, cu profesorii lor însoţitori şi cu membrii Comisiei Centrale nominalizaţi de Ministerul Educaţiei Naţionale.
Preşedintele de onoare al Comisiei Centrale este prorectorul Universităţii „Ştefan cel Mare” Suceava, prof. univ. dr. Mircea A. Diaconu, voce critică de prestigiu în spaţiul literaturii contemporane, iar Preşedinte al Comisiei Centrale este conf. univ. dr. Aurel Buzincu, de la aceeaşi instituţie universitară, ambii fiind discipoli remarcabili ai Profesorului Mihail Iordache.
Aflat în categoria concursurilor naţionale, din domeniul disciplinei Limba şi literatura română, cu finanţare M.E.N., Concursul ”Mihail Iordache” se desfăşoară în parteneriat cu Universitatea „Ştefan cel Mare” Suceava, instituţia în care a slujit, cu vocaţie de modelator, profesorul universitar Mihail Iordache, patronul spiritual al evenimentului.
Iniţiatorul Concursului ”Mihail Iordache”, aflat acum la a opta ediţie, este Colegiul Naţional ”Petru Rareş” Suceava, prin persoana profesorului de limba şi literatura română, Gheorghe Cîrstian, alături de care s-au aşezat, pentru a susţine concursul, o pleiadă de discipoli ai mentorului dăscălimii sucevene, în memoria căruia se deapănă istoria acestui eveniment cultural.
Participarea la acest concurs oferă liceenilor pasionaţi de lectură oportunitatea de a-şi manifesta performanţa individuală în receptarea fenomenului literar contemporan, domeniu extrem de dinamic şi de fluctuant, prin mijlocirea recenziei literare, exerciţiu eseistic situat în sfera criticii de întâmpinare.
La etapa judeţeană, elevii au avut de redactat recenzia literară unui volum de beletristică românească, publicat în perioada 2012-2013. S-au calificat la etapa naţională, concurenţii care au realizat actul de interpretare critică, din perspectivă interdisciplinară, în manieră creativă, originală.
La etapa naţională, care se desfăşoară pe două niveluri (IX-X şi XI-XII), dar cu o singură secţiune, Secţiunea – Recenzie literară, concurenţii vor redacta recenzia literară a unui fragment dintr-o operă beletristică din literatura română recentă, pe baza unui text, de 4-6 pagini, la prima vedere.
Concurenţilor li se evaluează abilităţile de susţinere a unei argumentări personale, prin raportarea, cu spirit critic şi imaginaţie creatoare, la multitudinea de opţiuni literare cu care sunt confruntaţi.
Pe de altă parte, concursul vizează încurajarea schimbului de idei, prin implicarea activă, în demersul didactic, a unor importanţi formatori de opinie culturală (critici literari, scriitori, ziarişti etc.).
În spiritul formării la elevi a competenţelor-cheie, prin abordarea inter – şi transdisciplinară a conţinuturilor disciplinei de studiu, concursul îşi propune să stimuleze elevii capabili de performanţă din clasele a IX-a – a XII-a, în vederea accesului la cunoaşterea complexă şi familiarizarea acestora cu sistemul instituţional care secondează practica literară (edituri, biblioteci, librării etc.).
Leave a Reply