Pe repede înapoi (PRI) – Dezvoltarea aeronautică cunoștea o premieră mondială într-o zi de 18 ianuarie.
În anul 2005, compania Airbus lansa, în Franța, modelul A 380, cel mai mare aparat de zbor din lume produs în serie și destinat transportului civil.
Uriașul din oțel, titan și aluminiu putea transporta între 550 și 850 pasageri, în funcție de configurarea claselor.
Aeronava stârnea senzație chiar de la început prin dimensiunile sale: 73 de metri lungime, 80 de metri anvergura aripilor și 24 de metri înălțime.
Airbus 380 era capabil de zboruri la mare distanță, adică putea parcurge până la 15.000 de kilometri fără escală.
După atâtea date tehnice, trebuie să amintim că apariția lui pe piață a generat, mai întâi, interes crescut, multe companii preferându-l pentru fiabilitate, consum redus de combustibil și siguranță.
Totuși, cu timpul, din cauza costurilor ridicate de întreținere, succesul s-a estompat, astfel încât numărul comenzilor a scăzut considerabil.
În aceste condiții, pentru a nu falimenta, Airbus a decis să închidă producția și să pună punct final proiectului A 380.
Specialiștii în domeniu spun că principalele cauze ale eșecului au fost preferința operatorilor pentru avioane de mici dimensiuni, care pot efectua inclusiv curse charter, lipsa unor aeroporturi performante care să permită traficul de mare capacitate, precum și declinul pe ansamblu al traficului aerian.
Dar, pe 18 ianuarie 2005, atunci când era lansat, Airbus 380 reprezenta o adevărată senzație pe piață și un proiect care părea invincibil.
Totuși, viața a demonstrat că necesitățile societății erau altele…
Bogdan Diaconiţa