full screen background image

Doza de educaţie: Infimul devine prea mult

Chiar înainte de a începe examenul de Bacalaureat, citeam pe un site de specialitate un articol legat de cine sunt cei care concept subiectele pentru toate evaluările naționale, ponind de la cele din clasa a II-a și terminând cu cel de final de clasa a XII-a.

Citind, am aflat că este vorba de Centrul Naţional de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), centru înființat în 1998 printr-un proiect al Băncii Mondiale privind profesionalizarea evaluărilor în România. Instituția este condusă de același director general de 7 ani și are angajați doar 23 de specialişti în testare, care trudesc în realizarea minunatelor subiecte cu care se confruntă elevii mai mici și absolvenții. Puțini, nene Iancule, foarte puțini! Mai ales că și aceștia, 23 câți sunt, probabil sunt din nou împărțiți pe cicluri de învățământ.

Căci mă gândesc că un cunoscător în curricula școlară de liceu nu face subiecte de clasa a II-a și nici un specialist cunoscător al cerințelor ciclului primar nu se apucă să facă subiecte de Bacalaureat. Dar cine sunt eu să-mi dau cu părerea, mai ales că se știe că la noi, în foarte multe instituții de stat angajații trebuie să fie buni la toate și tocmai de asta și merge treaba atât de bine în mai toate domeniile…

Dar, dacă nu sunt eu cea mai în măsură să-mi dau cu părerea, instituțiile abilitate să evaluaeze calitatea acestui centru, sunt. Drept care, nu mă miră faptul că Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, făcând o analiză a activității centrului, afirma: “Cu resursele sale actuale, CNEE nu poate elabora evaluări şi testări naţionale de înaltă calitate şi asigura dezvoltarea lor continuă în concordanţă cu standardele internaţionale.”

Experții evaluatori au considerat acest aspect ca fiind unul „critic”. Eu zic că nu e doar critic, ci e și dureros. Pentru că evaluarea, bună sau rea, e cea care îi ierarhizează, îi etichetează, îi așază pe băncile unei instituții de învățământ sau ale alteia pe absolvenți, în multe cazuri. Și dacă tot se pune atât de mult accent pe evaluare, chiar nu înțeleg cum să o lași pe mâinile a doar 23 de oameni, buni la toate, cărora le mai pui în cârcă și multe alte atribuții? Ce să înțeleg din asta? Că e sau nu e importantă evaluarea, trebuie sau nu trebuie să fie bine gândită și profesionist realizată?

Puțini specialiști, cum spuneam…. Pe de altă parte anul acesta pare-se că puținul a deveit prea mult. Și asta pentru că s-a găsit unul care să „sifoneze” subiectele la proba de Limba română a Bacalaureatului, dacă ne uităm după raportul căutărilor, făcut de Google și DEX online.

La noi cum a-i da-o… tot nu-i bine.

Infimul devine prea mult, într-o țară în care mai totul e de vânzare, iar valoarea se evaluează la mica înțelegere.

prof. Maria Adriana Nichitean

 

 

 

comments

comments