full screen background image

Proiecție specială la Cinema Unirea: Metronom- love story în comunism

La aproape un an de la premiera mondială de la Cannes, Metronom, debutul în lungmetraj de ficțiune al regizorului Alexandru Belc, a avut, miercuri seară, proiecție specială.

La Cinematograful Unirea din Botoșani au fost prezenți și actorii Șerban Lazarovici (din Botoșani) și Marius Boboc.

Este un love story adolescentin din România comunistă a anilor 70, în care inclusiv tinerii se aflau sub lupa Securităţii, chiar și pentru că ascultau, în mod clandestin, muzica difuzată de Cornel Chiriac în cadrul emisiunii sale, Metronom, la Radio Europa Liberă.

La Festivalul de la Cannes, în secțiunea Un Certain Regard, filmul a fost distins cu Premiul pentru cea mai bună regie.

Într-un interviu oferit de regizorul filmului organizatorilor Festivalului de la Cannes, Belc a declarat că filmul e destinat, de asemenea, și unei audiențe tinere, care nu a trăit în perioada comunistă.

„Vreau să învețe că a existat cândva un timp în care conceptul de ‘niciodată’, de ‘nu ne vom mai vedea vreodată’ era un lucru real. Astăzi, uităm cât de greu este crești cu un regim autoritar, cum viața unui adolescent era la vremea aceea”, a declarat Belc într-o discuție cu organizatorii Festivalului.

Câteva aprecieri din partea presei franceze:

„O adevărată odă închinată rezistenței” – Télérama
„Impulsul tinereții care cere doar să se manifeste, să trăiască” – Positif
„Un film delicat și subtil ca o otravă” – Transfuge
„Un șoc care electrizează conștiința într-un așa fel încât tulbură inima” – Les années Laser
„Fără cusur istoric, cinematografic magistral” – L’Histoire
Iată ce au declarat actorii Șerban Lazarovici și Marius Boboc la finalul proiecției speciale de la Botoșani:

Metronom este cel mai important film, nu numai al anului 2022, ci poate și al anilor 2020 până acum, pentru că regândește nu doar felul în care ne gândim și ne raportăm la trecut, la cel istoric apropiat, în cazul de față la cel comunist, ci și felul în care ne raportăm la cinema, așadar felul în care valorificăm cinematografic acest trecut istoric, istoria în sens larg. O secvență mai mult sau mai puțin oarecare din Bucureștiul primilor ani ’70 (filmul are cele trei unități clasice, petrecându-se în cea mai mare parte pe parcursul unei singure zile, seri și nopți) capătă proporții de revelator, de fotografie, de releveu ale unei întregi epoci istorice: ‘Atlantida scufundată’ a comunismului românesc.”  Doinel Tronaru pentru SunMedia.

Vă recomandăm să citiți și:

Doi botoșăneni pe podiumul CE de Qwan Ki Do din Germania

comments

comments