full screen background image

PRI: Inaugurare Canal Dunăre – Marea Neagră (1984)

PRI (Pe repede înapoi) – Astăzi ne întoarcem în timp la sfârșitul secolului trecut, mai exact în anul 1984.

Asta deoarece, pe 27 mai, președintele NICOLAE CEAUȘESCU inaugura oficial Canalul Dunăre – Marea Neagră, după 8 ani de lucrări de anvergură.

De fapt, istoria canalului începe în timpul conducerii anterioare, a lui GHEORGHE GHEORGHIU DEJ, când posibilitățile financiare și tehnologice s-au dovedit insuficiente, astfel încât investițiile au fost stopate.

Pentru a abate atenția de la eșecul proiectului, conducerea partidului comunist a înscenat procese penale unor șefi de șantier și chiar unor deținuți politici angajați ca simpli muncitori, pe motiv că ar fi sabotat lucrările.

Dar timpul a trecut, lagărele de muncă forțată au fost parțial uitate și proiectul a fost regândit, în condițiile în care economia avea un trend relativ ascendent.
La data inaugurării, în 1984, Canalul Dunăre – Marea Neagră era considerat al treilea canal de navigație, ca importanță, după Suez și Panama.

Nu vrem să exagerăm cu datele tehnice, dar vă reamintim că lungimea canalului este de 64 de kilometri, ceea ce scurtează cursele navelor între fluviu și mare cu 400 de kilometri.

În plus, canalul era și este important pentru că permite efectuarea irigațiilor pe terenurile agricole din Dobrogea și, în plan strategic, pentru că asigură o ieșire la mare în afara brațelor Dunării.

Iar, la final, nota de plată plătită de poporul român a fost una pe măsură: peste 2 miliarde de dolari.

Bogdan Diaconiţa

Citeşte şi: https://vivafm.ro/2022/05/26/pri-beatles-lansa-albumul-sergent-peppers-1967/

comments

comments