full screen background image

EXCLUSIV | Transportul în comun din Nordul Moldovei, între cârpeli și ecologie

Autobuze electrice, tramvaie moderne, stații de încărcare rapidă și lentă, trotinete electrice puse la dispoziția cetățenilor fac obiectul mai mult contracte și proiecte desfășurate în Nordul Moldovei. Multe dintre ele cu fonduri europene. Unele reușite, altele ratate. Reporterii VIVA FM vă prezintă cum stă situația în ceea ce privește transportul public în comun în Nordul Moldovei. Orașul cu transport în comun aproape 100% electrificat Suceava a devenit unul dintre municipiile aproape în totalitate electric din punct de vedere al transportului în comun. Parcul auto TPL deține o Divizie de transport electric formată din 47 de autobuze ecologice de capacitate mare și mică produse în China. Acestea deservesc o nouă autobază, construită de la zero pe un teren de la marginea orașului, în cartierul Burdujeni. Toate acestea au fost posibile datorită unui proiect pe fonduri europene în valoare de 25 milioane euro, precum și a alocărilor bugetare guvernamentale. Autobuzele folosite la Suceava sunt produse de concernul chinez ZTE, bateriile au autonomie de 250 kilometri, iar garanția este de 15 ani pentru motor și componente, respectiv 10 ani pentru baterii. Autobuzele au dotări moderne, de genul camere de supraveghere, afișaj electronic, sistem de locație și de climatizare și rampă pentru persoanele cu dizabilități. Sistemul informatic și de e-ticketing care va deservi transportul ecologic din Suceava este la faza de final de operaționalizare. În fiecare autobuz vor fi instalate aparate de validare a biletelor și abonamentelor, iar în stații vor fi montate ecrane de prezentare a traseelor și timpilor de așteptare, după cum a precizat primarul Ion Lungu.     Primarul Ion Lungu spune că economiile realizate la energie electrică (în comparație cu motorina) vor permite majorarea salariilor agajaților TPL și scăderea prețului unui bilet de la 2,5 lei la 2 lei, după ce toate autobuzele electrice vor circula pe trasee.     Primăria Suceava așteaptă livrarea, în acest an, a ultimelor 15 autobuze electrice, astfel încât, la finalul proiectului, parcul auto TPL va cuprinde 62 de asemenea autobuze. O parte dintre autobuzele diesel vechi vor fi păstrate, ca rezervă, iar altele vor fi alocate Zonei Metropolitane.   Proiect aproape… deraiat: Un tramvai numit dorință La Botoșani, un proiect despre care s-a discutat încă din 2015 a început să prindă contur după 5 ani. Primăria municipiului Botoşani a semnat cu ADR-Nord Est un contract de finanţare în valoare de 180 de milioane de lei pentru reabilitarea căii de rulare a tramvaielor. După două licitaţii eşuate, la care nu a fost depusă nicio ofertă, din cauza scumpirii materialelor de construcții, urmate de proceduri de negociere, unele fără succes, primarul Cosmin Andrei a anunțat că există o mare probabilitate de a renunţa la acest proiect european, pentru că administraţia locală nu are 67 de milioane de lei necesari cofinanţării investiţiei, sumă de trei ori mai mare decât bugetul anual de investiţii al municipiului Botoşani.     Edilul a lansat și o consultare publică pe această temă. Blocajul a fost adus la cunoştinţa ministrului Dezvoltării, Cseke Attila.     Proiectul „Transport urban durabil în municipiul Botoşani prin reabilitarea, modernizarea şi extinderea transportului public local de călători cu tramvaiul” trebuie să se încheie pe 31 decembrie 2023, termen imposibil de respectat, dat fiind faptul că sunt necesare câteva luni pentru o nouă licitaţie şi pentru realizarea proiectului tehnic. În caz contrar, municipalitatea ar putea fi nevoită să returneze toate sumele cheltuite până la momentul respective, și, cel mai probabil, cele 9 tramvaie pe care le achiziționează Ministerul Dezvoltării pentru Botoșani vor fi repartizate altor primării din ţară. Modernizarea căilor de rulare este imperios necesară în condițiile în care vechile vagoane deraiau frecvent de pe șine. Pe rutele 101 și 102 circulă, acum, autobuze electrice, preluate în leasing operațional, până la finalizarea proiectului. Tramvaie poloneze și turce, pe șinele din Iași Transportul public din Municipiul Iași continuă să se modernizeze cu fonduri europene. În luna septembrie a anului 2021,  în fața Palatului Culturii din Iași, a avut loc un scurt moment oficial de prezentare și inaugurare a primelor tramvaie achiziționate de Primăria Municipiului Iași cu fonduri europene.     Anul trecut au ajuns în Capitala Moldovei În Iași 32 de tramvaie noi: 16 de la firma poloneză PESA și 16 de la firma turcă Bozankaya. Fiecare tramvai costă peste 2 milioane euro. Multe dintre acestea sunt deja puse în circulație din 2021. Tramvaiele au o lungime de circa 30 de metri și o capacitate de transport totală de aproximativ 230 de locuri. Au podea joasă și sunt echipate cu instalație de aer condiționat, instalație de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, sistem de numărare a călătorilor, instalație audio – video în interior, anunțuri vocale exterioare în stații, instalație pentru echipamentele de ticketing etc. Reacțiile ieșenilor n-au întârziat să apară, mai ales la postările de pe pagina de Facebook a Primăriei Municipiului Iași. Pe lângă „felicitări”, unii ieșeni spun că e nevoie de o mai bună gestionare a traficului din oraș. „Frumos. Dar poate vedeți cu traficul dinspre Ciurea spre PD Ros și alte artere de întrare în Iași, dimineața, între 07-10. Cred în mobilitate urbana și sprijinirea transportului în comun, bani la fosta societate „gaura neagra” de transport public, în transportul pe bicicleta, dar nu e posibil sa faci peste o ora un drum de câțiva km. Nu e posibil sa lași o linie doar transportului public, taxi și alți „voinici”, când nu oferi și alte alternative. Dormiți pe voi? Mergeți dimineața cu mașina în orașul asta, pe Păcurari, Copou, Bucium, Nicolina, PD ros. Cred în voi. Nu dezamăgiți”, scrie Ciprian Robert. Autobuze electrice și stații de încărcare De asemenea, tot la finalul anului trecut, un nou pas în introducerea autobuzelor electrice în transportul public ieșean a fost făcut la Palatul Roznovanu. Primarul Mihai Chirica a semnat împreună cu Silvia Colacea, director executiv al SC BMC Truck&Bus SA, contractul de furnizare a 24 de autobuze electrice cu lungimea de circa 10 metri. De asemenea, la Iași vor ajunge în 2022 și 20 de autobuze electrice Solaris. Mihai Chirica, primarul Municipiului Iași:   Autobuzele care vor fi livrate Iașului vor…
Iași – ȘTIRILE VIVA FM

comments

comments