Camera Deputaţilor şi Senatul se întrunesc luni, începând cu ora 12.00, ca urmare a decretului de convocare emis de preşedintele României după alegerile parlamentare din 6 decembrie. În prima zi de lucru a noilor senatori şi deputaţi vor fi formate comisiile de validare a mandatelor, vor fi validate mandatele, iar parlamentarii vor depune jurământul. Procedurile sunt similare la cele două Camere, diferenţe fiind înregistrate în ceea ce priveşte numărul membrilor comisiilor de validare şi procentul mandatelor care trebuie validate pentru a se considera legal constituită o cameră. La Camera Deputaţilor, acesta este de două treimi, iar la Senat de trei pătrimi. În ambele cazuri, pentru ca un mandsat să fie validat, este necesară depunerea jurământului. Potrivit actualului preşedinte al Camerei Marcel Ciolacu, ar putea fi înregistrate mai multe absenţe după ce în grupul minorităţilor naţionale a fost înregistrat un caz de COVID-19. În urma alegerilor din 6 decembrie, PSD a obţinut 157 de mandate (110 deputaţi, 47 senatori), PNL – 134 de mandate (93 deputaţi, 41 senatori), USR-PLUS – 80 de mandate (55 deputaţi, 25 senatori), AUR – 47 de mandate (33 deputaţi, 14 senatori), UDMR: 30 de mandate (21 deputaţi, 9 senatori), minorităţile naţionale – 18 deputaţi. Procedura de validare la Camera Deputaţilor În şedinţa de plen va fi constituită Comisia de validare, care are 30 de membri, va fi aprobat raportul Comisiei de validare, va fi depus jurământul de către deputaţii ale căror mandate au fost validate, vor fi aleşi preşedintele Camerei Deputaţilor şi ceilalţi membri ai Biroului permanent şi se vor constitui comisiile parlamentare. Camera Deputaţilor este legal constituită după validarea a două treimi din mandatele de deputaţi şi după depunerea jurământului de către aceştia. Deputaţii care refuză depunerea jurământului sunt consideraţi invalidaţi. Refuzul depunerii jurământului se constată de către preşedintele de şedinţă. Până la alegerea preşedintelui Camerei Deputaţilor, lucrările Camerei Deputaţilor sunt conduse de cel mai în vârstă deputat, în calitate de preşedinte de vârstă, asistat de cei mai tineri patru deputaţi, în calitate de secretari, prin rotaţie. Preşedintele Camerei Deputaţilor şi ceilalţi membri ai Biroului permanent vor fi aleşi după constituirea legală a Camerei. Preşedintele Camerei Deputaţilor, face parte din Biroul permanent şi este preşedintele acestuia. Din Biroul permanent al Camerei Deputaţilor mai fac parte 4 vicepreşedinţi, 4 secretari şi 4 chestori. Biroul permanent se formează în urma negocierilor dintre liderii grupurilor parlamentare, respectându-se configuraţia politică a Camerei Deputaţilor. Alegerea vicepreşedinţilor, a secretarilor şi a chestorilor Camerei Deputaţilor se face la propunerea grupurilor parlamentare, în conformitate cu ponderea acestora, potrivit configuraţiei politice a Camerei Deputaţilor şi negocierii liderilor grupurilor parlamentare. Alegerea preşedintelui Camerei Deputaţilor are loc prin vot secret, cu buletine de vot. Fiecare grup parlamentar poate face o singură propunere. În cazul coaliţiei PNL – USR PLUS – UDMR, candidat este Ludovic Orban. Este declarat ales preşedinte al Camerei Deputaţilor candidatul care a întrunit votul majorităţii deputaţilor prezenţi. Lista candidaţilor propuşi pentru funcţiile de vicepreşedinte, secretar şi chestor din Biroul permanent se supune în întregime votului Camerei Deputaţilor şi se aprobă cu majoritatea voturilor deputaţilor prezenţi. Votul este secret şi se exprimă prin bile. Vicepreşedinţii, secretarii şi chestorii Camerei Deputaţilor sunt aleşi la începutul fiecărei sesiuni ordinare, la propunerea grupurilor parlamentare cărora le-au fost repartizate locurile respective. Procedura de validare la Senat Până la alegerea Biroului permanent, lucrările plenului Senatului sunt conduse de cel mai în vârstă senator, în calitate de preşedinte decan de vârstă, asistat de cei mai tineri 4 senatori, în calitate de secretari asistenţi. În situaţia în care 2 sau mai mulţi senatori au aceeaşi dată de naştere, desemnarea se face în ordinea alfabetică a numelui. Şedinţa de luni va fi condusă de senatorul Ion Prioteasa (PSD), în vârstă de 70 de ani. Comisia de validare a mandatelor va fi formată prin desemnarea de către fiecare partid, alianţă politică sau alianţă electorală, organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale a unui număr de senatori care să reflecte configuraţia politică a Senatului rezultată din alegeri. Secretarul general al Senatului preia dosarele privind alegerea senatorilor de la Biroul Electoral Central şi le predă preşedintelui Comisiei de validare, după constituirea acesteia. Preşedintele Comisiei de validare, împreună cu vicepreşedinţii, repartizează grupelor de lucru dosarele privind alegerea senatorilor primite de la Biroul Electoral Central, în ordinea circumscripţiilor electorale, cu excepţia celor referitoare la membrii comisiei. Verificarea legalităţii alegerii senatorilor se face de către grupele de lucru. Verificarea legalităţii alegerii senatorilor care compun grupele de lucru se face de către biroul Comisiei de validare, iar a membrilor biroului, de către cei 12 membri ai grupelor de lucru. Grupele de lucru, respectiv biroul Comisiei de validare, sunt obligate să prezinte, în scris, în plenul comisiei, propunerile de validare sau invalidare privind dosarele repartizate în termen de cel mult 3 zile de la constituirea comisiei. Propunerile grupelor de lucru şi a biroului Comisiei de validare se adoptă cu votul majorităţii membrilor acestora. Comisia de validare se pronunţă prin votul majorităţii membrilor săi asupra propunerilor referitoare la validarea sau invalidarea alegerii senatorilor, precum şi asupra contestaţiilor primite în termen de 4 zile de la constituirea sa. Comisia de validare poate propune invalidarea alegerii unui senator în cazul în care constată că alegerea acestuia s-a făcut prin încălcarea dispoziţiilor legii electorale privind candidatura sau obţinerea mandatului, precum şi în cazul în care există o hotărâre definitivă şi irevocabilă privind săvârşirea de către senatorul în cauză a unei infracţiuni legate de derularea procesului electoral. Senatul se întruneşte, de drept, în a 5-a zi de la constituirea Comisiei de validare, pentru dezbaterea raportului prezentat de preşedintele acesteia. Senatul este legal constituit după validarea mandatelor a trei pătrimi din numărul total de senatori. Validarea mandatului de senator presupune validarea alegerii senatorului, precum şi depunerea jurământului de către acesta.
Iași – ȘTIRILE VIVA FM
Home Știri VIVAFM Iași Camera Deputaţilor şi Senatul, convocate în noua formulă rezultată în urma alegerilor din 6 decembrie
Camera Deputaţilor şi Senatul, convocate în noua formulă rezultată în urma alegerilor din 6 decembrie
dec. 21, 2020
Articolul anteriorCoronavirus Suceava: 1.138 de cazuri în evoluție. 333 de persoane internate în spitale
Articolul următor9 noi cazuri de coronavirus confirmate în judeţul Suceava. Numărul total a ajuns la 14.872