Pe 4 decembrie, s-a modificat și completat din nou Legea de căpătâi a Educației: Senatul României a luat decizia de a interzice bullying-ul în școli. Pentru aceia care nu sunt familiarizați cu acest termen, este vorba despre acțiunile prin care o persoană este intimidată, umilită sau ofensată cu intenție de către o alta, în mod repetat, în contextul unui dezechilibru de putere. Comportamente repetate de lovire, piedici, îmbrânceli, plesnit și alte forme asemenea sau agresarea verbală prin porecle, insulte, tachinări, intimidări, umiliri, toate se doresc a fi combătute, măcar la școală, dacă nu și acasă, prin lege.
Eu am, însă, câteva semne de întrebare în dreptul ei… Scopul e nobil și frumos! Ce persoană sănătoasă își dorește ca elevul familiei să se afle într-o asemenea situație la școală?! Mi-e greu, însă, să anticipez care va fi scara la care se vor raporta cei care vor decide într-o situație că a fost sau nu bullying. Îmbrânceli, piedici, porecle și tachinări au fost tot timpul în pauze. E drept că parcă acum mai mult, dacă e să ținem seama de faptul că România ocupă locul trei în topul țărilor afectate de acest fenomen și că 50 % dintre elevi au declarat că se simt în pericol din punct de vedere psihic sau fizic la școală.
O fi însă și din cauza modelelor ilustre de prin Senat, care comunică adesea nonverbal, cu degete fluturate prin fața camerelor, sau apelativelor de care urechile copiilor se rușinează, dar pe care le înregistrează imediat. Bine ar fi, zic, ca cei care dau legile să fie primii pedepsiți pentru comportamentele care ne fac să ne simțim umiliți că avem ca factori decizionali astfel de oameni.
Apoi, mai este și despre felul cum va fi pedepsit bulling-ul. Încă nu știu care sunt sancțiunile pentru agresori. Dar știu siguri că vor sta de vorbă cu consilierul școlii, așa cum o vor face și victimele. Bine, bine, dar care consilier? E cunoscut faptul că în școlile din România în dreptul unui consilier școlar sunt puși 600 sau chiar 800 de elevi ai unei școli. Din sutele acestea, să spunem că doar 10 au probleme grave de comportament în mod repetat și tot e foarte greu de gestionat situația. Să nu mai spunem că sunt sute de școli care funcționează în lipsa unui astfel de consilier educațional. Soluția ar fi ca profesorii să fie formați și re…formați în acest domeniu. Dar e un drum lung și de durată.
Între timp, s-a dat însă legea… S-a pus căruța înaintea boilor, ca în multe alte situații… E doar o vorbă românească mereu actuală când vine vorba legislația românească. Dar cine știe? Poate teama de lege va funcționa… Pentru că, la noi, ceea ce pare a funcționa încă cel mai mult, e frica de pedepse. Doar că motivația externă funcționează adesea pe temen scurt. Va mai curge multă apă pe Dunăre până când vom vorbi despre cumințenie pornită din interior și nu de cea controlată de la exterior.