La ceas de vacanță, elevi, profesori și părinți, cu toții suntem bombardați cu o mulțime de noutăți ce își vor face simțită prezența în viitorul an școlar.
Cea care a pus în mișcare cel mai mult sângele tuturor este legată de apariția manualului de Educație fizică și sport pentru clasa a V-a. Păi, cum altfel? Doar nu româna, matematica sau biologia ar fi putut să facă asta, ci ceea ce este legat de mișcare. Tot felul de întrebări îndreptățite: ce conține acest manual, cât cântărește, cât costă, cum va fi folosit și cât de necesar este. Vrând să vorbesc în cunoștință de cauză și nu doar ca un “părerolog”- denumire dată de unul din autorii manualului de educație fizică celui ce intră în mulțimea oamenilor ce și-au dat cu părerea în problema luată în discuție – am citit câteva reacții pro și contra manual.
În primul rând, au sărit câțiva în apărarea domnului ministru al educației, spunând că nu el este responsabil de această decizie. Că manualul a luat naștere și a continuat să crească pe vremea ministrului Adrian Curaj, din guvernarea Cioloș. “Pop nu e vinovat de nimic, a căzut prost”… Nu știu exact cum a căzut… o fi din cauza faptului că a lipsit probabil la o oră – două de educație fizică din vreme ce nu știe să cadă, dar se vede că s-a scuturat bine și a priviț semeț în zare, din vreme ce și-a asumat cu mândrie această apariție în ghiozdanele elevilor de a V-a. Și odată cu asumarea, a adus și argumente pro manual.
Primul: în multe țări ale UE, elevii au în dotare un astfel de manual, cei din Franța răsfoindu-l chiar din clasa I. Pe mine, una, argumentul acesta cu Franța și alte țări mă lasă aproape rece. E ca atunci când un copil face o trăznaie și aduce scuza supremă arătând spre unul de același leat cu el: “dar și el a făcut!”. Poate ar fi fost mai bine de urmărit care este beneficiul pe care l-au adus aceste manuale… pentru că tot din occident au venit și proastele obiceiuri alimentare “fast” ce au crescut numărul copiilor obezi de la noi… Deci argumentul cu “așa a făcut și el”… pică.
Al doilea argument ar fi faptul că elevii nu vor primi lucrare de control, nici teme pentru acasă sau vacanță. M-a distrat nevoia de a lămuri această temere. Ar fi fost culmea să aibă de scris la sport. Deși o temă pentru acasă de a face 10 genoflexiuni,10 abdomene și 10 extensii dis-de-dimineață, n-ar fi stricat nimănui.
Al treilea argument și ultimul luat pe ziua de astăzi în discuție este acela că manualul se adresează acelor elevi cărora le place să citească. Același autor de manual spunea că ar fi mulțumit și cu un procent de 20% dintre elevi. Optimist, domnul profesor… Nu am văzut încă manualul de educație fizică, dar cred că doar în varianta unor benzi desenate ar putea fi atât de atractiv pentru cei mai mulți dintre elevi.
Închei acum pentru că oricum, vrem, nu vrem, în septembrie elevii de clasa a V-a nu vor avea manuale de limba română și matematică, dar le vor avea pe cele de educație fizică. Pentru că așa au și alții, pentru că nu se va evalua în scris conținutul lor la clasă și pentru că domnii de educație fizică vor să încurajeze lectura. Zi frumoasă să aveți, cu educație fizică sau mentală, în doze!