full screen background image

Controlorii de trafic aerian au suspendat greva începând cu ora 12:10

Controlorii de trafic aerian au suspendat greva începând cu ora 12:10, a declarat, marți, Florin Diaconu, purtătorul de cuvânt al Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR).

“Am declarat greva suspendată de la ora 12:10. Acum se merge la Tribunalul București. Procesul începe la 13:30”, a spus Diaconu.

Judecătorii de la Tribunalul București au amânat marți, pentru câteva ore, procesul în care Regia Autonomă Administrația Română a Controlorilor de Trafic Aerian — ROMATSA contestă în instanță legalitatea grevei controlorilor de trafic aerian.

Procesul era programat la ora 8:30, însă avocatul sindicaliștilor a solicitat o amânare de câteva ore, pentru a studia o cerere de intervenție a Ministerului Transporturilor, ca parte în acest litigiu.

Magistrații au fost de acord și au amânat dezbaterile pentru ora 13:30.

În fața tribunalului erau prezenți dimineața aproximativ 30 de sindicaliști, îmbrăcați în tricouri cu sloganul: “Ne-ați vândut pământul, urmează cerul?”.

ROMATSA a contestat în instanță legalitatea grevei anunțate pentru marți, 30 mai, de către Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR).

UPDATE ORA 12.18 Ministrul Transporturilor: Greva controlorilor de trafic va fi suspendată; traficul se va relua în parametri normali după ora 13:00

Greva controlorilor de trafic aerian va fi suspendată în următoarea perioadă, iar traficul se va relua în parametri normali după ora 13:00, a anunțat, marți, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.

“În acest moment se lucrează la o convenție și, din ce informații am primit, greva va fi suspendată în următoarea perioadă, traficul reluându-se în parametri normali după orele 13:00. Eu vă asigur că ROMATSA, în momentul de față, este condusă de un om competent. Este din rândul controlorilor de trafic, lucrează de 20 de ani la ROMATSA și este director interimar. Eu am transmis încă de vineri un mesaj foarte clar către controlorii de trafic: să nu blocăm și să nu avem repercusiuni asupra minivacanței românilor, în condițiile în care toate doleanțele și tot ceea ce ține de minister au fost respectate și am respectat termenele. Nu vreau să aduc greaua moștenire în discuție, dar lucrurile putea fi preîntâmpinate. Nu trebuia să se ajungă în acest moment. De anul trecut putea fi deschis acest plan de performanță și se puteau face demersuri, astfel încât ROMATSA să aibă un calcul clar al traficului aerian pe care îl coordonează și a veniturilor pe care le încasează de la EUROCONTROL”, a declarat la Realitatea TV, ministrul Transporturilor.

Acesta a precizat că, în urma grevei de avertisment din 12 mai, a semnat planul de performanță, ce va fi înaintat Comisiei Europene.
“Eu, ca și ministru, am semnat scrisoarea de deschidere a planului de performanță și urmează ca mâine (miercuri, 31 mai 2017, n.re.) să mi se transmită de la ROMATSA fundamentarea tehnică pentru modificarea bazei de cost pentru 2018 și 2019, urmând ca eu să o înaintez mai departe către Comisia Europeană. Eu mă aștept acum pe termen scurt ca ei să suspende greva, lucru pe care l-am convenit ieri la negocieri”, a spus ministrul.

Planul de performanță elaborat de ROMATSA în urma Regulamentelor Europene 390 și 391 din 2013, care obligă toate organele de trafic din Europa să elaboreze o politică a costurilor bazată pe o multitudine de criterii, conține o serie de erori care au prejudiciat instituția cu peste 550 milioane de lei, se arată într-un document postat de reprezentanții Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR), pe propria pagină de Facebook.

Potrivit sindicaliștilor din ATSR, lipsa unei politici de personal este una dintre erorile planului de performanță întocmit de ROMATSA în 2014, document conform căruia Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian s-a angajat să reducă drastic cheltuielile cu personalul chiar dacă Eurocontrol vorbește despre o creștere suplimentară a traficului de 7% anual în următorii 7 an, începând din 2014.

“Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) sesizase nonconformități asupra lipsei personalului operativ. ROMATSA nu ține cont de acestea, nu ține cont de creșterea traficului și nu prevede nicio sumă de bani necesară noilor angajări de controlori de trafic, pentru a căror pregătire sunt necesari 3 — 5 ani. ROMATSA s-a angajat în anul 2014 ca până în 2019 să reducă costurile cu personalul la nivelul anului 2009! Acest lucru este posibil doar printr-o reducere drastică a personalului operativ, în contradicție cu creșterea traficului aerian și a volumului de muncă necesar asigurării serviciilor de trafic aerian, împotriva oricăror politici economice și de siguranță. Conform legislației europene, aproximativ toți banii încasați suplimentar față de costurile declarate (zeci de milioane euro), nu pot fi utilizați și se păstrează pentru a fi restituiți în următorii 2 ani operatorilor aerieni”, se precizează în postarea ATSR.

Potrivit sindicaliștilor, ROMATSA este obligată să facă angajări graduale în cei 5 ani pentru a nu rămâne fără controlori de trafic, iar încasările companiei scad an de an.

“În consecință, turnurile de control din România, aflate deja în deficit de personal, nu vor mai putea funcționa în următorii ani, iar celelalte unități de trafic vor rămâne cu un număr redus de personal care nu va mai putea asigura survolurile ce tranzitează țara noastră”, precizează ATSR.

Controlorii de trafic aerian au declanșat, marți dimineață, la ora 9:00, greva generală cu șanse, însă, ca protestul să se încheie în câteva ore. Directorul de comunicare al Companiei Naționale Aeroporturi București, Valentin Iordache, declara în urmă cu două ore că șapte curse aeriene înregistrează întârzieri mai mari de 30 de minute, iar alte 30 de curse au întârzieri până în 30 de minute, de la debutul grevei generale a controlorilor de trafic aerian.

Potrivit acestuia, au fost anulate doar șase zboruri ale unei companii low-cost, restul urmând să fie operate la timp sau cu întârzieri, în condițiile în care, într-o zi obișnuită din această perioadă a anului — care este o perioadă medie — pe Aeroportul Henri Coandă se înregistrează aproximativ 150 de aterizări și 150 de decolări.

Agerpres

comments

comments