În perioada 8 – 10 decembrie, a avut loc Consiliul Liderilor la nivelul Federației Sindicatelor din Educație “Spiru Haret” – federație la care este afiliată și U.J.S. “Pro-Educația” Suceava.
La această acțiune au participat toți liderii sindicatelor județene afiliate la F.S.E. “Spiru Haret” și conducerea federației, inclusiv președintele Marius Nistor.
De la Suceava au participat Traian Pădureţ, din parte U.J.S. “Pro-Educaţia” şi Petru Gorea, din partea SIP Suceava.
Conducerea federației l-a invitat la această acțiune pe Adrian Curaj, noul ministru al Educaţiei Naționale și Cercetării Științifice.
Deoarece el se afla la ședința de guvern, l-a desemnat să participe la acțiunea federației pe Constantin Trăistaru, consilier personal, și Gabriel Liviu Ispas, secretar de stat pe probleme de învățământ preuniversitar.
Trăistaru a prezentat participanților mesajul ministrului Adrian Curaj, apoi au urmat întrebări din partea liderilor de sindicat adresate celor din minister.
Ministrul Adrian Curaj nu a participat deoarece în aceeași zi era ședința de guvern în care trebuia să se discute despre realocarea unor sume pentru a acoperi necesarul pentru plata salariilor angajaților din învățământ și pentru completarea necesarului pentru achitarea ultimei tranșe din sentințele judecătorești.
Despre întâlnire, preşedintele U.J.S. “Pro-Educația” Suceava, Traian Corneliu Pădureţ, a spus:
“Din discuțiile purtate, a rezultat că la nivel central au ajuns sume eronate de-a lungul anului 2015, privind necesarul, și, din această cauză, nu ajung banii.
Este regretabil ca, după două rectificări bugetare și după un surplus bugetar la nivel național, să se ajungă la situația neachitării salariilor tuturor angajaților din învățământ la timp.
Sumele existente la nivel național ar ajunge pentru plata salariilor nete, fără a se achita însă și contribuțiile aferente la bugetul de stat, contribuții ce trebuie achitate până la 25 decembrie 2015. La nivel de județ Suceava, din ceea ce ne-a prezentat reprezentantul ministerului este de 7.143 MII LEI, din care 6.701 MII LEI pentru achitarea salariilor, inclusiv a contribuțiilor la bugetul de stat și 442 MII LEI pentru achitarea în totalitate a sentințelor judecătorești.
Din cele prezentate rezultă că plata sumelor respective către angajații din învățământ se va face în unele unități de învățământ cu o întârziere de cca. o săptămână printr-un împrumut de la fondul de rezervă!
Alte probleme discutate:
– Reducerea comisiilor existente din unitățile școlare la 7 de la peste 20 ( câte există în acest moment după ROFUIP, dar cu mult mai multe și după alte prevederi ale legislației în vigoare la acest moment); s-a cerut din partea noastră reducerea solicitărilor,,forțate,, de către minister; dacă acest lucru nu se va întâmpla, degeaba se reduc comisiile dacă necesarul de informații solicitat de minister rămâne același; un număr mai mic de persoane( din 7 comisii) vor trebui să facă ceea ce făceau înainte peste 20 de persoane din peste 20 comisii!
– Necesitatea modificării unor articole din Legea 1 /2011;
– Problema decontării/nedecontării navetei de către ordonatorii principali de credite ( au fost purtate discuții cu structurile asociative ale Primarilor, discuții din care a rezultat că aceștia refuză efectiv să respecte legislația în vigoare privind decontarea navetei cadrelor didactice solicitând documente în plus – care nu sunt prevăzute în metodologie, necuprinzând sumele necesare la buget, sau, pur și simplu din rea voință !) Ministerul va trimite o solicitare către Unitățile Teritorial Administrative pentru respectarea procedurilor privind decontarea navetei.
– Se va încerca pe viitor (atât de minister, dar și prin insistența federației) schimbarea liniei de finanțare în ceea ce privește salarizarea personalului din învățământ și decontarea navetei cadrelor didactice în sensul direcționării sumelor direct: Ministerul Educației – Inspectorate Școlare Județene – unități școlare.
– Plata sumelor privind formarea și dezvoltarea profesională ( cei 700 lei primiți anul trecut între cele două tururi de alegeri prezidențiale). Dl. Ispas a precizat că cei care împrăștie zvonuri în județe că s-ar plăti și în acest an aceste sume sunt doar niște “zvonaci” prost informați. Aceste sume nu se vor mai achita în aceeași procedură de anul trecut! Pe viitor se caută soluția ca sumele respective să se folosească prin Casa Corpului Didactic sau prin universitățile din zonă pentru formarea și dezvoltarea profesională, cu predilecție a colegilor care trebuie să facă acele cursuri de formare și dezvoltare profesională obligatorii o dată la cinci ani!
– Referitor la aplicarea OMECTS 4995/2015 ordin suspendat nu anulat, privind normativele de angajare a personalului nedidactic și didactic auxiliar conform unui anumit număr de elevi corespondent fiecărui angajat se vor purta discuții punctuale cu fiecare județ în parte, în special cu județele unde aceste normative depășesc în acest moment numărul de angajați cu peste 10 % față de ceea ce prevăd normativele;
– Costul standard/elev. S-a solicitat renunțarea la acest mod de calcul. S-a arătat că județe cu suprafețe mari montane – gen Caraș Severin, Suceava vor fi tot timpul dezavantajate prin folosirea acestei formule de calcul a costului standard/elev, precum și zonele cu o demografie în scădere sau școlile cu cadre didactice angajate – majoritar care au gradul didactic I. Reprezentantul ministerului ne-a precizat că se încearcă reînvierea Consiliului Național pentru stabilirea costului standard/elev ( care nu a funcționat NICIODATĂ !) și că s-a numit în acest sens un director interimar. Acest forum v-a căuta o formulă magică – care nu există nicăieri în lume. S-a recunoscut de către reprezentanții ministerului că actualul cost standard/elev reprezintă o “împărțire a sărăciei” și s-a făcut pe “sume istorice”!
– Numărul de elevi de la clase: s-a menționat că peste tot în țară numărul de elevi de la clasă este mult mai mare ca cel prevăzut de legislație – grupe de grădiniță cu 35-40 preșcolari, clase primare cu 30—35 elevi, clase de învățământ special cu un număr de 7-8 elevi cu dizabilități severe, cu un umăr de 15-20 elevi cu dizabilități moderate. Au fost întrebați reprezentanții misterului dacă acest număr de elevi la clasă înseamnă că poți să faci performanță, dacă acești elevi sunt în siguranță în clase supraaglomerate sau totul se rezumă la faptul că statul face economie și la educație ca și la sănătate.
– Achitarea sumelor din procesele cu dobânzile: în acest moment Ministerul Finanțelor susține că modalitatea de plată a dobânzilor câștigate în instanță e problema Ministerului Educației. Ministerul Educației, ca și fostul guvern –prin OUG 83/2015 – susțin că dobânzile sunt drepturi salariale – și trebuiesc achitate în tranșe în termen de 5 ani – în această situație trebuie achitate și toate contribuțiile la bugetul de stat – ca și la salarii – cca.32% din sumele respective. Ministerul Finanțelor susține că dobânzile NU sunt drepturi salariale și ar trebuie plătite de la capitolul cheltuieli materiale – acest lucru înseamnă că trebuiesc achitate ÎNTR-0 SINGURĂ TRANȘĂ – și trebuie doar impozitate cu 16 %, fără a se mai achita și celelalte contribuții la bugetul de stat!
În acest moment, în țară, ca și în județul Suceava, fiecare face cum crede de cuviință și plătește cum crede că este corect. Ca să nu mai vorbim și de formule de calcul ale dobânzii și ale dobânzii penalizatoare “scoase din mânecă” de anumiți domni, unii chiar pe bani.
Nimeni nu știe cum trebuie procedat, fiecare minister din cele implicate –Ministerul Educației și Ministerul Finanțelor – aruncă responsabilitatea de la unul la altul. Unitățile școlare procedează “după ureche” și există posibilitatea ca la vizita Curții de Conturi unii să fie nevoiți să dea banii îndărăt!
– Plata sporului de doctorat – reprezentanții ministerului au criticat hotărârea Comisiei Paritare ISJ Suceava – sindicate – “cineva” a avut grijă ca această hotărâre să ajungă la minister – liderii de sindicat au apărat punctul de vedere sindical, arătând că este o discriminare ca cei ce au obținut doctoratul înainte de 2009 să beneficieze de acest spor, iar cei ce l-au obținut după 2009 să nu beneficieze. S-a specificat că, inclusiv în instanță s-a câștigat pe această speță și că nu e necesar să mergi în instanță pentru a se respecta legea.
– Aplicarea sentințelor definitive și executorii – s-a adus la cunoștința reprezentanților ministerului că avem sentințe judecătorești definitive şi executorii pe care unii conducători de instituții nu le pun în aplicare interpretând în “stil propriu” dispozitivul sentințelor; am precizat că suntem în executare silită cu o parte din aceste sentințe, că vor veni si alte executări pentru alte unități școlare, iar unele instituții sunt deja obligate la penalități pe zi întârziere de punere în executare a sentințelor respective, sume care încarcă în mod artificial bugetul, sume care ar trebui achitate de persoanele vinovate de întârzierea punerii în aplicarea sentințelor și nu de către instituțiile pe care le reprezintă.
Pentru că sunt multe probleme de schimbat în învățământ, s-a convenit să facem o listă cu problemele urgente pe care să o înmânăm prin federație ministerului.”