Conform datelor studiului „Cumpărăturile de Sărbători”, realizat de MEDNET Marketing Research Center în mediul urban (orașe mari +100.000 locuitori, orașe mijlocii 30.000 – 100.000 locuitori și orașe mici sub 30.000 locuitori), orășenii vor aloca în acest an un buget total de Sărbători (Crăciun și Revelion) de 1.590,16 lei.
Astfel, peste 50% dintre aceștia vor cheltui sume între 1.000 și 3.000 lei pentru Crăciun și Revelion, în timp ce o treime dintre orășeni își vor permite să cheltuiască mai puțin de 1.000 de lei.
Tradiționaliști din fire, românii își doresc o masă îmbelșugată de Sărbători. Astfel, dacă pentru produsele nealimentare (haine, încălțăminte, cosmetice, ornamente etc.) vor cheltui în medie 402,37 lei, pentru produsele alimentare aceștia vor ”scoate din buzunar” un buget cu peste 200 de lei mai mare, respectiv 617,32 lei.
Mai mult decât atât, 511,50 lei este bugetul mediu alocat de aceștia pentru cadourile oferite celor dragi cu ocazia Sărbătorilor de Iarnă, mai mult decât sunt dispuși să plătească pentru ieșirile la restaurant/în oraș prilejuite de Crăciun și Revelion (306,46 lei).
În ceea ce privește excursiile/călătoriile, bugetul mediu alocat de către locuitorii din mediul urban (orașe mari, mijlocii și mici) în acest scop este de 883,37 lei.
În orașele mari (+100.000 locuitori), suma medie alocată pentru Sărbătorile de Iarnă înregistrează un trend ascendent comparativ cu anul precedent, bugetul mediu calculat pentru această categorie de orașe atingând o valoare de 1.626,21 lei (comparativ cu 1.575,70 lei în 2014).
Locuitorii orașelor mari sunt dispuși să cheltuiască mai mult anul acesta pentru a avea o masă îmbelșugată, dar și pentru a oferi cadouri celor dragi, și mai puțin pentru produse nealimentare, excursii și ieșiri la restaurant/în oraș.
Astfel, dacă în anul 2014 locuitorii orașelor mari intenționau să cheltuiască în medie 602,21 lei pe alimente, în 2015 bugetul mediu a înregistrat o creștere până la valoarea de 638,24 lei.
Pe de altă parte, în aceste orașe, cheltuielile pentru produse nealimentare (reprezentând îmbrăcăminte, încălțăminte, ornamente, cosmetice etc.) și-au continuat trendul descendent din anii precedenți, până la valoarea de 417,75 lei.
Există și orășeni care nu-și pot permite să cumpere de Crăciun sau Revelion tot ce și-ar dori, din cauza limitărilor financiare. Cei mai mulți au menționat produse nealimentare precum telefoane, laptopuri, tablete și televizoare, dar au fost și persoane care au specificat produse alimentare, în special carne și produse din carne (un porc întreg, curcan etc.).
În orașele mari, cei care se vor bucura de Sărbătorile de Iarnă mergând în excursii/călătorii, sunt dispuși să aloce un buget mai mic, comparativ cu anul 2014 (1.008,46 lei în 2015 și 1.149,31 lei în 2014).
Nici în ceea ce privește ieșirile la restaurant și/sau în oraș, orășenii din localitățile mari (+100.000 locuitori) nu și-au extins bugetul față de anul precedent (337,92 lei buget mediu în 2015, față de 372,87 lei în 2014).
Atunci când vorbim de cadourile oferite celor dragi, orășenii din localitățile mari (+100.000 locuitori) sunt mai darnici, comparativ cu anii precedenți, intenționând să ”scoată din buzunar” pentru a-i bucura pe cei apropiați, o sumă medie de 512,75 lei.
În ceea ce privește cadourile ocazionate de Sărbătorile de Iarnă (Crăciun și Revelion), peste 90% dintre orășeni și-au exprimat anul acesta intenția de a cumpăra cadouri celor dragi.
În topul preferințelor vor fi îndrăgitele dulciuri, menționate la acest capitol de peste 55% dintre orășeni.
Și pentru că toți ne dorim să ne înnoim de Sărbători, mai ales atunci când vine vorba de petrecerea de Revelion, pe locul 2 în topul preferințelor se află articolele de îmbrăcăminte și încălțăminte (54,7% dintre orășeni intenționând să le ofere cadou).
De asemenea, având în vedere ”explozia” de oferte a retailerilor în ceea ce privește seturile de cosmetice numai bune pentru a fi oferite în dar, nu-i de mirare că parfumurile și cosmeticele sunt pe locul 3 în topul preferințelor în materie de cadouri (54,3%). Și, nu în ultimul rând, jucăriile sunt și ele în topul listelor de cadouri ale orășenilor.
Principalii ”destinatari” ai cadourilor de Sărbători (atât Crăciun, cât și Revelion) sunt membrii familiei (soțul/soția, partenerul(a), copiii, părinții, frații, surorile etc.).
În ceea ce privește cumpărarea tradiționalului brad natural de Crăciun, se observă o tendință evidentă a românilor de a fi mai atenți cu mediul înconjurător, cel mai probabil și datorită impactului numeroaselor campanii media împotriva tăierii copacilor.
În acest context, anul acesta, mai puțin de 40% dintre românii din mediul urban (orașe mici, mijlocii și mari) și-au exprimat intenția de a cumpăra brand natural de Crăciun. Majoritatea dintre ei (peste 50%) dețin deja un brad artificial, în timp ce aproape 5% nu vor împodobi brad anul acesta.
În ceea ce privește petrecerea de Revelion, majoritatea orășenilor intervievați aleg să petreacă în țară (81,5%).
Dintre cei care vor rămâne în țară de Revelion, 80,1% vor petrece alături de familie, prieteni în propriile locuințe sau ale prietenilor, 8,0% vor merge la un restaurant/club, în timp ce 7,8% vor petrece într-o stațiune montană/balneară din România.
Tot alături de familie și/sau prieteni vor petrece și cei mai mulți dintre cei care vor fi peste granițe de Revelion.
Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ la nivel național urban (orașe mici – sub 30.000 locuitori, orașe mijlocii – 30.000-100.000 locuitori, orașe mari – peste 100.000 locuitori) în perioada 26 noiembrie – 2 decembrie 2015.
Au fost intervievate prin metoda CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) 800 de persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,46%.
MEDNET Marketing Research Center activează în domeniul cercetării de piaţă din anul 2000 şi reuneşte unii dintre cei mai buni specialişti în domeniile cercetării de piaţă si statisticii. Beneficiind de bogata experienţă individuală a membrilor săi (peste 20 ani experienţă în domeniu), MEDNET Marketing Research Center îşi propune în primul rând să ofere servicii de o calitate ireproşabilă clienţilor săi şi să adapteze continuu instrumentele specifice cercetării de piaţă la cerinţele actuale ale economiei româneşti. MEDNET Marketing Research Center este membru al ESOMAR (The World Association for Research Professionals) şi SORMA (Societatea Română de Marketing şi Cercetarea Opiniei Publice).
Persoană de contact MEDNET Marketing Research Center: Camelia Tarău, Development Manager, 0740.076027, 0212.240677, camelia.tarau@romednet.com.